Rotterdamse Suurhoffbrug (A15) als eerste brug versterkt met nieuwe methode: lijm én bouten

Nieuwsbericht

Rotterdamse Suurhoffbrug (A15) als eerste brug versterkt met nieuwe methode: lijm én bouten

Gepubliceerd op: 23 juni 2021, 10:13 - Laatste update: 24 juni 2021, 10:17

De Suurhoffbrug (A15) wordt deze zomer als 1e brug in Nederland versterkt met een nieuwe techniek: staalplaten worden bevestigd met epoxylijm én bouten. Deze dubbele versterkingsmethode is relatief licht en eenvoudig, maar wel sterk en effectief.

Het zorgt ervoor dat de platen niet kunnen vervormen of verschuiven. Deze combinatiemethode is ontwikkeld en getest in samenwerking met marktpartijen en kennisinstituten.

Projectmanager Jurgen Klein laat zien hoe de nieuwe techniek met lijm en bouten wordt getest:

A15 Suurhoffbrug. Renoveren? Lijm smeren! De Suurhoffbrug in Rotterdam is de toegangspoort tot de Maasvlakte. Er rijdt veel meer en zwaarder verkeer dan tijdens de bouw was voorzien. In mei hebben we een tijdelijke brug geplaatst. Zo verdelen we straks de lasten van het verkeer. Nu gaan we eerst de oude brug renoveren en daarvoor gebruiken weÉ lijm! Jurgen Klein, projectmanager renovatie Suurhoffbrug: ÔJaÉ lijm! De Suurhoffbrug wordt de eerste brug in Nederland die we gaan renoveren met een combinatie van bouten en lijm. En vandaag doen we daarvoor een uitgebreide proef. We zijn hier bij staalbouwer Hollandia en we hebben hier een stukje Suurhoffbrug nagebouwd. We rijden hier met een zware vrachtauto overheen om het vrachtverkeer na te bootsen. Op die manier meten we alles goed door om onze modellen te testen. Hier heb ik een bout in handen waarmee we de versterkingsplaten aan het bestaande rijdek van de Suurhoffbrug vastmaken. Maar voor de Suurhoffbrug is er meer nodig. Daarom ontwikkelen we hier een hybride oplossing waarin we een combinatie maken van bouten en een epoxylijm die we tussen de versterkingsplaten aanbrengen. Dit is de eerste brug in Nederland waar we deze innovatie op deze manier toepassen. Daarom testen we alles uitgebreid. En uit eerdere tests is gebleken dat de gekozen epoxylijm zich goed verspreidt tussen de platen. Het idee van bouten en epoxy is bedacht door ons ingenieursbureau en wordt nu verder ontwikkeld met onze aannemer, TNO, TU Delft en andere betrokken partijen. Uit deze samenwerking komt nu dus een mooie innovatie voort. De test is geslaagd. De combinatie van bouten en epoxylijm houdt zich goed. We hopen natuurlijk dat we in de toekomst deze methode niet alleen bij de Suurhoffbrug, maar ook bij andere bruggen en viaducten toe kunnen passen.Õ Meer weten? www.rijkswaterstaat.nl/suurhoffbrug Een productie van Rijkswaterstaat ©2021

Belangrijke verbinding

De Suurhoffbrug bij Brielle en Oostvoorne ten westen van Rotterdam is de toegangspoort tot de Maasvlakte en is daarmee een belangrijke verbinding in het Nederlandse wegennet. Over de brug rijdt meer en zwaarder verkeer dan tijdens de bouw in de jaren 70 was voorzien. Afgelopen mei is de tijdelijke Suurhoffbrug naast de oude brug geplaatst om de komende jaren de lasten van het verkeer te verdelen en daarmee de oude brug te ontzien. 

Deze zomer wordt de brug ook gerenoveerd. Dankzij deze maatregelen kan het verkeer de verbinding veilig blijven gebruiken tot de komst van de nieuwe oeververbinding na 2030.

Innovatieve versterkingsmethode

Bij stalen bruggen zijn er in principe 2 versterkingsmethoden: het aanbrengen van hogesterktebeton of de plaatsing van staalplaten die op het rijdek zijn verlijmd met epoxy ofwel lijm. Hogesterktebeton is echter te zwaar voor de relatief lichte Suurhoffbrug. Voor deze renovatie kiest Rijkswaterstaat daarom voor versterkingsplaten. 

De Suurhoffbrug beweegt echter zo veel dat epoxy alleen niet sterk genoeg zou zijn om de stalen platen goed en blijvend te laten hechten. Daarom worden de platen op de Suurhoffbrug nu voor het eerst in Nederland met epoxy én stalen bouten versterkt. Een nieuwe combinatiemethode die ervoor zorgt dat dat de stalen platen muurvast zitten en dus niet schuiven of vervormen.

Geschiktheidsproef

De nieuwe aanpak is ontwikkeld en getest in samenwerking met ingenieursbureaus Arup en Royal Haskoning DHV en met aanneemcombinatie Stipt, bestaande uit Hollandia, Dura Vermeer, Besix en Mobilis TBI. Ook TNO en TU Delft werkten mee aan het onderzoek. 

Rijkswaterstaat heeft het afgelopen jaar hiervoor een geschiktheidsproef uitgevoerd, inclusief een belastingsproef waarbij een stuk rijweg van de Suurhoffbrug is nagebouwd met nieuwe versterkingsplaten waarover volgeladen vrachtwagens reden. Dankzij gevoelige sensoren op en onder de platen konden de betrokken onderzoekers direct de effecten bestuderen en de onderzoeksmodellen controleren. In alle controlestappen bleek de epoxy in combinatie met bouten boven verwachting goed te presteren en dus geschikt voor toepassing op de Suurhoffbrug. 

Forse opgave

Rijkswaterstaat heeft de komende jaren een forse opgave voor vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe.