Nieuwsbericht

Duikers helpen bij storten onderwaterbetonvloer Rottemerentunnel A16 Rotterdam

Gepubliceerd op: 3 juni 2021, 11.27 uur - Laatste update: 28 februari 2023, 11.59 uur

Rijkswaterstaat realiseert de snelweg A16 Rotterdam, de nieuwe verbinding tussen de A16 bij het Terbregseplein en de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De snelweg verbetert de bereikbaarheid en leefbaarheid in het noordoostelijke deel van Rotterdam, in Lansingerland en de omliggende regio.

Om de snelweg A16 Rotterdam goed in te passen in de omgeving, wordt ter hoogte van het Lage Bergse Bos een half verdiepte tunnel aangelegd: de Rottemerentunnel. Onlangs zijn we gestart met de stort van de betonvloer voor de tunnel. Dit is een bijzondere klus, want het gebeurt onder water. Betonmixers rijden af en aan en duikers controleren onder water of alles goed verloopt.

Hoe wordt de Rottemerentunnel gebouwd?

De Rottemerentunnel wordt aangelegd in 5 stappen en volgens een strakke planning. Eerst worden stalen damwanden geplaatst om de bouwkuip te maken. Vervolgens worden er funderingspalen geboord, die ervoor zorgen dat de tunnel straks stevig op zijn plek blijft liggen. Tijdens het ontgraven van de bouwkuip wordt water toegevoegd om te voorkomen dat de bodem van de bouwkuip openbarst door de druk van het grondwater. Duikers zorgen ervoor dat de grond rondom de paalkoppen goed wordt weggegraven.

Stort onderwaterbeton

Ook bij het storten van een gewapende onderwaterbetonvloer (de volgende stap) zijn duikers aan het werk om te controleren of het werk goed verloopt. Zodra de vloer is gestort en uitgehard, kan het water worden weggepompt en is de waterdichte bouwkuip klaar. Voordeel hiervan is dat er tijdens de werkzaamheden geen grondwater onttrokken hoeft te worden. In de droge kuip wordt verder gewerkt aan de buitenwanden en het dak. Tussen de beide tunnelbuizen is ruimte gereserveerd voor de technische installaties voor verlichting, camera’s en matrixborden en de bijbehorende kabels.

Ruim 30 bouwkuipen

In totaal wordt in ruim 30 bouwkuipen van verschillende afmetingen de komende periode beton gestort. Voor de 1e bouwkuip is maar liefst 4.000 kuub beton gestort, goed voor zo´n 350 betonmixers vol. Na de stort van deze vloer volgen er het komende jaar nog 32 bouwkuipen. In totaal gaat het om zo’n 130.000 kuub beton. Goed voor 52 olympische zwembaden vol.

Over de Rottemerentunnel

Om de A16 Rotterdam goed in te passen in de omgeving wordt de Rottemerentunnel aangelegd. Deze tunnel met een lengte van 2.235 m. ligt straks half verdiept in het Lage Bergse Bos. Sinds het najaar van 2020 wordt er volop aan de tunnel gewerkt. Als de constructie klaar is, worden het tunneldak en taluds groen ingericht met bomen, struiken en weides voor recreatie. Door de groene inrichting vormt de Rottemerentunnel weer één geheel met het Lage Bergse Bos.

De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.