Sluisdeuren invaren, een hele operatie

Interview

Sluisdeuren invaren, een hele operatie

Gepubliceerd op: 21 april 2021, 15:14 - Laatste update: 21 april 2021, 15:24

In maart 2021 zijn de 2 sluisdeuren aan de kanaalzijde succesvol geplaatst. De hele operatie duurde 4 dagen.

Edgar Breedveld en Victor Arnolds waren betrokken bij dit bijzondere moment. Zij stuurden het proces aan en zorgden voor een goede afloop. Ze vertellen over hun werkzaamheden en het invaren.

Boten en lieren brengen deuren op z’n plek

Met behulp van sleepboten zijn de deuren vanuit de haven van Amsterdam naar IJmuiden gevaren. Bij aankomst zijn de deuren in de sluiskolk geplaatst. Arnolds: ‘De sluisdeuren zijn geplaatst met lieren en met behulp van sleepboten. Een lier is een werktuig met een touw dat gebruikt kan worden om zware materialen te tillen of te verplaatsen. Eerst werden de lieren gekoppeld aan de sluisdeur. Hiermee is toen de deur ingedraaid. Met ondersteuning van de sleepboten is de deur op z’n plaats gebracht. Toen de deur op z’n plek lag, werd deze afgezonken met het ballastsysteem door water in speciale ballasttanks te laten lopen. Nadat de deur van het binnenhoofd op juiste diepte lag, is de deur gekoppeld aan de bovenrolwagen en onderrolwagen.

De reservedeur ook op zijn plek

Arnolds: ‘De reservedeur is op dezelfde manier in het droogdok gevaren.’ Op 13 april is de droogdokdeur voor het droogdok geplaatst. Als in de toekomst onderhoud nodig is aan de deur, dan kan men er makkelijk bij. Het droogdok kan dan worden leeggepompt.

Een goede voorbereiding is essentieel

Het plaatsen van de deuren is goed verlopen. Een goede voorbereiding is daarbij essentieel. Arnolds heeft vooraf checklists gemaakt, die bij de voorbereiding zijn afgewerkt. De hele operatie is afhankelijk van het weer, personeel en het materieel. Breedveld: ‘De laatste dagen voor het invaren waren hectisch. De eerste weersvoorspellingen waren niet zo goed, want de windsnelheden waren boven de gestelde criteria. We kwamen iedere dag bij elkaar om te kijken naar de weersvoorspelling. Uiteindelijk werden de voorspellingen beter en besloten we 72 uur van tevoren om de operatie door te laten gaan.

Op de dag zelf wordt een strakke planning gehanteerd. Arnolds: ‘We beginnen de dag met een kick-off meeting. In dit overleg nemen we alles door: weeromstandigheden, personeel, voorzieningen en checken we of alles compleet is en gesteld staat. Daarna wensen we iedereen een fijne dag toe en gaan we aan de slag.

Veiligheid voor iedereen

Het belangrijkste aandachtspunt voor Arnolds en Breedveld is de veiligheid voor iedereen. Breedveld: ‘We moeten ook onze eigen veiligheid in de gaten houden, want we komen met z’n allen en moeten ook met z’n allen weer naar huis gaan.’ De operatie is uiteindelijk geslaagd. Arnolds: ‘We hadden 4 dagen gepland voor 2 sluisdeuren. De eerste deur duurde 11 uur, de andere 10 uur, dus dat was sneller dan verwacht. Het invaren is een daglichtoperatie en het daglicht bepaalde wanneer we moesten stoppen.

Nu alle deuren zijn ingevaren, kan een nieuwe testperiode beginnen.

Meer nieuws IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis