Sluisbedienaars en verkeersleiders leren de fijne kneepjes van Zeesluis IJmuiden

Interview

Sluisbedienaars en verkeersleiders leren de fijne kneepjes van Zeesluis IJmuiden

Gepubliceerd op: 21 april 2021, 15:14

Als Zeesluis IJmuiden straks klaar is voor gebruik, moeten er ook mensen zijn die de sluis kunnen bedienen. Mia Dröge is strategisch adviseur bij de Divisie Havenmeester van Port of Amsterdam. Met een team zorgt zij dat straks veilig met de sluis kan worden gewerkt.

Daar hoort ook de opleiding van de verkeersleiders en sluisbedienaars bij, zodat zij de sluis kunnen bedienen. Mia vertelt over haar rol en werkzaamheden.

Veilig, vlot en duurzaam

Bij Port of Amsterdam vallen publieke taken, zoals de afhandeling van het scheepvaartverkeer onder de afdeling Divisie Havenmeester. Divisie Havenmeester wordt dus ook de gebruiker van de sluis. Het is aan hen de taak om het scheepvaartverkeer bij de sluis veilig, vlot en duurzaam af te handelen.

Voordat Divisie Havenmeester de sluis kan gebruiken, zijn al een hoop stappen doorlopen. Dröge: ‘Bij de ingebruikname van de sluis komen veel voorbereidingen kijken. In het begin gaat het om veel papierenhandelingen, zoals het updaten van de regelgevingen en werkafspraken maken met Rijkswaterstaat. We moeten Zeesluis IJmuiden inbouwen in het digitale havensysteem. Hierdoor weten de schepen dat de sluis ook (digitaal) bestaat en kunnen ze laten weten wanneer ze aankomen, zodat een plek in de sluis kan worden gereserveerd.

Opleiden, trainen en oefenen

De verschillende partijen hebben gezamenlijk hetzelfde doel: de sluisbedienaars en verkeersleiders opleiden om de nieuwe sluis te bedienen. Dröge: ‘De focus ligt op de sluisbedienaars. Zij zorgen straks dat de sluis open en dicht gaat. Zij worden vooral getraind via e-learning met simulaties en een deel in de praktijk.

De sluisbedienaars bedienen nu nog de andere sluizen in het complex. De techniek van Zeesluis IJmuiden is heel anders dan de techniek van bijvoorbeeld de Noordersluis. Zeesluis IJmuiden is zo groot dat vanuit het Sluis Operatie Centrum geen direct zicht is op de deuren. De sluis wordt daarom vooral op afstand met camera’s bediend.’ Als alle sluisbedienaars de andere techniek onder de knie hebben, worden de verkeersleiders en het ander nautisch personeel opgeleid. Zij krijgen ook een (korte) opleiding.

Oefenen met echte schepen

Om te zorgen dat iedereen klaar is voor de opening, wordt in het najaar van 2021 samen met Rijkswaterstaat en OpenIJ in de praktijk geoefend met Zeesluis IJmuiden. De strategisch adviseur meldt dat daarbij gebruik gemaakt wordt van echte schepen. Dröge: ‘We testen dan samen met de sluisbedienaars, loodsen, sleepdienst en vletterlieden het schutproces van Zeesluis IJmuiden. Dat doen we met schepen van verschillende groottes. Schepen die al van plan zijn om naar het Noordzeekanaalgebied te komen, vragen we van tevoren of ze bereid zijn mee te doen met testen en of ze door Zeesluis IJmuiden willen varen.’ Tijdens de testperiode worden de andere sluizen ook gewoon bediend.

Meer nieuws IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis