Nieuwsbericht

Technisch onderhoud John S. Thompsonbrug

Gepubliceerd op: 23 februari 2021 - Laatste update: 12 juni 2023, 16:10

Het onderhoud van de John S. Thompsonbrug bestaat, naast het verstevigen van de knooppunten, uit het schilderen en conserveren van de brug. Hierbij worden ook de bijzondere regenboogkleuren hersteld. De brug kan zo weer tientallen jaren mee. De 9 brugdelen worden stuk voor stuk aangepakt en voorzien van een nieuwe verflaag. Mike van Schenkhof, Technisch Manager van GSB, vertelt hier meer over.

Verkeershinder beperken tijdens onderhoud

‘We willen ons werk goed uitvoeren, zonder daarbij de omgeving en het verkeer te hinderen. De brug is een belangrijke verbindingsroute tussen de provincies. Om het verkeer veilig doorgang te geven hebben we de slim-fit-coat gemaakt, volledig op maat naar de bogen van de John S. Thompsonbrug. Het is eigenlijk te vergelijken met een fabriekshal, gebouwd als een jas om de stalen bogen heen. Onze medewerkers kunnen veilig het werk uitvoeren in de slim-fit-coat en het verkeer rijdt door. Alleen wanneer de slim-fit-coat verplaatst wordt naar een volgend brugdeel, is de brug tijdelijk dicht.’

Conserveringswerkzaamheden John S. Thompsonbrug

‘Per boog voeren we de conserveringswerkzaamheden uit. Het schilderteam bestaat uit 12 specialisten die elke dag op de brug aan de slag zijn. Voordat we de brug schilderen, moeten we hem eerst gritstralen. Hiermee maken we alle onderdelen van het staal glad en we herstellen roestplekken. Vervolgens brengen we een drielaags conserveringssysteem aan, om de brug te beschermen tegen natuurlijke processen als roest en slecht weer. Hierop brengen we de kleuren opnieuw aan. Dit doen we met een zogeheten “aflaklaag”. De regenboogkleuren op de brugboog brengen we als laatste aan. Het verschil tussen de oude vervaagde kleuren en de nieuwe verflaag is goed te zien nu de eerste 2 bogen geconserveerd zijn.’