Toolbox Slim Reizen
De Toolbox Slim Reizen biedt een overzicht van de belangrijkste maatregelen die mobiliteitsgedrag beïnvloeden.
De toolbox is bedoeld om te inspireren en te ondersteunen bij het kiezen van de meest kansrijke maatregelen voor een specifieke situatie. De focus ligt hierbij op de toepassing binnen het onderdeel Slim Reizen van de Hinderaanpak met zowel kortetermijneffecten als structurele mobiliteitseffecten. De toolbox bestaat uit factsheets en praktijkvoorbeelden.
Er zijn 58 publicaties gevonden.
Factsheet: Online- en socialmediacampagnes
Online en socialmediakanalen bieden goede mogelijkheden om weggebruikers of inwoners van een gebied te bereiken.
Factsheet: In-appnotificaties
Een nieuwe manier van informeren zijn in-appnotificaties. Automobilisten worden tijdens werkzaamheden geïnformeerd over hinder op hun route.
Praktijkvoorbeeld: Snelle fietsroute Sittard-Maastricht
Om de fiets in Nederland een belangrijke en hoogwaardige modaliteit te laten zijn en blijven, is een Schaalsprong Fiets nodig.
Factsheet: Fietsbeloningsprojecten
Fietsbeloningsprojecten zijn projecten die worden ingezet om inwoners, werknemers of bezoekers te stimuleren (meer) te fietsen.
Factsheet: Autodelen
Autodelen is een vorm van deelmobiliteit. Deelmobiliteit gaat over alle vormen van voertuigen die voor korte tijd kunnen worden geleend of gehuurd.
Praktijkvoorbeeld: Fietsmaatregelen bij de bouw van de Gaasperdammertunnel
Stadsdeel Zuidoost heeft een goede fietsstructuur, deze moest tijdens de bouw in stand blijven en opnieuw kloppend gemaakt in de nieuwe situatie.
Praktijkvoorbeeld: Fietsparkeren bij station Apeldoorn
Rondom het stationsgebied in Apeldoorn waren extra fietsparkeerplekken nodig. Daarom is de capaciteit van fietsparkeerplekken bij het station verdubbeld.
Praktijkvoorbeeld: Inzet pontje bij Velsertunnel
In 2016 was de Velsertunnel dicht, waar dagelijks 65.000 voertuigen doorheen rijden. Samen met omgevingspartijen zochten we voor hen een alternatief.
Praktijkvoorbeeld: Spitsmijden A12 Galecopperbrug
Om hinder tijdens de werkzaamheden op de Galecopperbrug in 2014 en 2015 te reduceren, zetten we in op spitsmijden.
Praktijkvoorbeeld: verbeteren OV-verbinding Zwolle-Emmen
De OV-verbinding Zwolle-Emmen is de afgelopen jaren door maatregelen verbeterd. Er is gewerkt aan spitsmijden en het materieel wordt anders ingezet.
Factsheet: Aanpak sluipverkeer
Het is wenselijk om maatregelen te nemen tegen sluipverkeer. Soms is het afsluiten van wegen een oplossing, in andere gevallen zijn maatregelen voldoende.
Factsheet: Bezoekersaanpak
Er ligt voor bereikbaarheidsorganisaties grote potentie om de druk op het wegennet af te laten nemen door zich te focussen op incidentele reizigers.
Factsheet: Deelscooters
Scooterdelen is een vorm van deelmobiliteit waarbij gebruikers op korte termijn toegang krijgen tot een deelscooter wanneer dat voor de gebruiker nodig is.
Praktijkvoorbeeld: Doorlaatbewijzen Formule 1
Een groot deel van de omgeving van Zandvoort werd tijdelijk autoluw gemaakt. Alleen specifieke groepen kregen in deze periode toegang tot Zandvoort.
Factsheet: Parkeerbeleid
Goed beleid op het gebied van parkeren draagt bij aan de bereikbaarheid van binnensteden en het verhogen van de kwaliteit van de openbare ruimte.
Praktijkvoorbeeld: Park+Ride in Amsterdam
De gemeente Amsterdam ontwikkelde een Park&Ride-concept, waarbij bezoekers hun auto op een P+R-terrein parkeren en vervolgens met het OV verder reizen.
Praktijkvoorbeeld: verbetering RijnWaalpad
De Schaalsprong Fiets is nodig. De schaalsprong bestaat uit ontwikkeling van fietsnetwerken, fietsenstallingen en fietsstimulering.
Praktijkvoorbeeld: Werkgeversaanpak het Brabant mobiliteitsnetwerk
De werkgeversaanpak Brabant mobiliteitsnetwerk is een netwerkorganisatie die partijen samenbrengt om samen te werken aan een beter bereikbaar Brabant.