(Beeldtitel: Van boom tot brug. Onderhoud brugklep Van Brienenoordbrug. Juni 2025.) VOICE-OVER: In juni 2025 vervingen we 390 houten balken en 5.100 bouten in de klep, en asfalteerden het wegdek van de Van Brienenoordbrug. In deze video volgen we de werkzaamheden. Van de bush van Gabon naar de Van Brienenoordbrug. (Beeldtekst: Gabon (Afrika), Antwerpen, Kampen, Rotterdam.) In 2024 bleek uit inspecties dat de balken in de klep aan vervanging toe waren. Om tijdrovende constructieve aanpassingen te voorkomen, is er gekozen voor het originele hardhout Azobé. Deze houtsoort is alleen in West- en Midden-Afrika te verkrijgen. Onze aannemer controleerde de kwaliteit, maatvastheid en planning van het hout in Gabon. De houtleverancier werkt aan ecologische en sociale verplichtingen volgens het FSC-keurmerk. (Foto's van bomen.) Geschikte bomen worden zorgvuldig geselecteerd op leeftijd en kwaliteit. (Een machine zaagt een meterslange balk af.) De ruwe balken gaan per trein en per schip op transport naar Europa. In het voorjaar van 2025 zijn de balken in de haven van Antwerpen aangekomen. In de tussentijd stemmen we af met andere infraprojecten om hinder te spreiden en stellen we gebruikers van wegen en vaarwegen op de hoogte. (De balken liggen op een kade.) In Kampen worden de balken geschaafd en voorzien van een dekprofiel. (De balken schuiven door een machine die aan de bovenkant groeven aanbrengt. De brug vanuit de lucht.) RUSTIGE MUZIEK Op de brug worden de versleten balken verwijderd, en stalen onderdelen gestraald en geverfd. (Op de brug zijn mensen aan het werk.) De nieuwe balken worden in een boorstraat op de brug voorgeboord en met nieuwe bouten vastgezet. (Een man slaat een bout in een van de balken.) We maken goede afspraken met de aannemer, zodat we de klus klaren in de korte werktijd. We werken daarom ook 's nachts en in de weekenden, 24 uur door. Met een klein werkvak, veel wegwerkers en groot materieel letten we zoals altijd goed op de veiligheid. (De mensen werken druk verder.) Nadat alle houten balken zijn vervangen, wordt de hele parallelbaan voorzien van nieuw asfalt en nieuwe belijning. Als de werkzaamheden zijn afgerond, volgt de inspectie en wordt de weg weer vrijgegeven. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/vernieuwenvanbrienenoordbrug. In samenwerking met Sterk. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2025.) DE RUSTIGE MUZIEK EBT WEG
Geheimen achter de werken
Wegen, vaarwegen, tunnels, bruggen en sluizen vragen om groot of klein onderhoud. Maar als (vaar)weggebruiker ziet u niet altijd meteen welke werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Ontdek de feiten en geheimen achter veelgebruikte werken van Rijkswaterstaat in Zuid-Holland. Van het uitgebreide proces achter het vervangen van een voeg tot de geschiedenis van een pontje dat tijdelijk een brugafsluiting opvangt.
Video onderhoud Brienenoordbrug: van boom tot brug
In juni 2025 vervingen we 400 houten balken in de oudste klep van de Van Brienenoordbrug. Bent u benieuwd wat er bij groot onderhoud komt kijken en hoe we de hinder beperken? In deze video volgen we het project ‘van boom tot brug’.
Innovatieve drone-inspecties Volkerakbrug en minder hinder
Voordat Rijkswaterstaat onderhoudswerkzaamheden gaat uitvoeren wordt eerst de technische staat van een object in kaart gebracht met inspecties.
Om tijdens die inspecties hinder voor gebruikers te voorkomen, doet het team Over-Bruggen dat in regio WNZ met ondersteuning van drones. Adviseur inspectie en instandhouding Joop Bovend’Eerdt vertelt hoe dat werkt.
Met de fiets op het pontje
Er fietsen dagelijks duizenden mensen over de Van Brienenoordbrug. Henk Meuldijk (projectmanager bij Rijkswaterstaat) vertelt in deze video over het onderhoud aan het fietspad in juli 2024. Tijdens de werkzaamheden zouden de fietsers 9 kilometer moeten omrijden. Daarom zette RWS een pontje in. Zo bleven Noord- en Zuid-Rotterdam goed bereikbaar.