Doelen en resultaten

De Papendrechtsebrug in de N3 is een belangrijke verbinding tussen Papendrecht en Dordrecht en in het verkeersnetwerk van de Drechtsteden. Ook voor fietsers, (land)bouwverkeer, bussen van het openbaar vervoer en transporten van gevaarlijke stoffen is de brug belangrijk.

Naast de opvallende witte boogbrug is er een basculebrug aanwezig, waardoor hoge scheepvaart (hoge containervaart, speciale transporten en recreatievaart hoger dan 12,90 m ten opzichte van NAP) de brug kan passeren. De brug gaat jaarlijks ongeveer 900 keer open.

De Papendrechtsebrug stamt uit 1967 en het beweegbare deel nadert het einde van zijn technische levensduur. Dit betekent dat er steeds vaker onderhoud nodig is om de brug te kunnen blijven gebruiken. In 2026 en 2027 vervangen we daarom de klep van de brug, het bewegingswerk en alle technische systemen voor bediening, besturing en bewaking. Door de renovatie blijft de brug ook in de toekomst veilig en de regio bereikbaar voor weg- en vaarwegverkeer.

Vervanging en renovatie

Rijkswaterstaat heeft de komende jaren een forse opgave voor vervanging van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen en tunnels zijn gebouwd in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. In de regio Drechtsteden wordt de komende jaren niet alleen de Papendrechtsebrug gerenoveerd, ook de Brug over de Noord, de Noordtunnel, Drechttunnel en de Verkeersbrug Dordrecht worden vernieuwd.

De bruggen, tunnels en wegen worden hierdoor veiliger en duurzamer. Maar de verschillende projecten zorgen langere tijd voor hinder voor het weg- en vaarwegverkeer. Door de projecten na elkaar te plannen, beperken we de hinder voor het verkeer. Meer informatie over deze en andere grote onderhoudsprojecten in Zuid-Holland is te vinden op de pagina Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland.