Planning en aanpak

In 2025 renoveren we de Spooldersluis en de Spooldersluisbrug om deze veilig beschikbaar te houden voor scheepvaart en wegverkeer. Op deze pagina leest u meer over de planning en de aanpak van de renovatie.

De grondige renovatie van de sluis en brug vindt plaats in een aaneengesloten periode van 21 april tot en met 27 juli 2025, buiten het hoogwater-seizoen om. In 2026 ronden we de renovatie af.

Wanneer

Klaar: 2026
Juni 2024

Inspecteren sluisdeuren IJsselzijde

2025
  • testen in te bouwen onderdelen
  • uitvoering renovatie: 21 april tot en met 27 juli
  • overige onderhoudswerkzaamheden
2026

Afronding project

Deze planning kan nog veranderen.

Grote opknapbeurt deuren Spooldersluis

De puntdeuren van de sluis krijgen een flinke opknapbeurt. We vervangen de bewegingswerken voor het openen en sluiten van zowel de deuren als de nivelleerschuiven. Deze zorgen ervoor dat water in of juist uit de kolk stroomt om schepen te kunnen schutten.

Bovendien krijgen de deuren een nieuwe laag verf ter bescherming en vervangen we het leuningwerk op de deuren. Voor de veiligheid kiezen we daarbij voor een dubbele leuning in plaats van een enkele.

Grondige renovatie Spooldersluisbrug

Bij de ophaalbrug vervangen we de aandrijving en het bewegingswerk in de kelder voor het openen en sluiten. Daarnaast brengen we een nieuwe beschermende verflaag aan op de bovenbouw van de brug.

Verder vervangen we de voegovergangen tussen het brugdek en de aansluiting op de weg en brengen we nieuw asfalt aan tussen de verkeersdrempels aan beide zijden van de brug.

Duurzaamheid en innovatie

Naast de bovengenoemde werkzaamheden voor de sluis en brug pakken we het hele complex aan. Zo vervangen we onder andere elektrische installaties, kabels, verlichting en seinen. Het vergroten van de veiligheid en betrouwbaarheid voor het verkeer staat in al het werk voorop.

Ook duurzaamheid is belangrijk in dit project. Daarom stappen we over op elektromechanische aandrijving van de sluisdeuren. Deze manier van aandrijven voorkomt dat er olie en vetten in het milieu komen.

Daarnaast besteden we aandacht aan het vervangen van de bediening en besturing van de objecten en bereiden we het complex voor op de toekomst. We sluiten daarom het complex aan op ons glasvezelnetwerk om de sluis en brug later op afstand te kunnen bedienen.

Bovendien werken we aan standaardisatie van besturing en bediening, wat onderhoud in de toekomst makkelijker maakt. Tot slot onderzoeken we de mogelijkheden om het onderhoud slimmer te maken door data te verzamelen, waardoor we sneller kunnen ingrijpen bij problemen.