Waddenzee: vernieuwing en onderhoud veerhavens Texel-Den Helder
De veerdienst Texel-Den Helder vormt de verbinding tussen het eiland Texel en het vaste land. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de ‘aanlandinrichtingen’ in de veerhavens van Texel en Den Helder. Die inrichtingen bestaan onder andere uit de heftorens, de verkeersbrug, de damwanden en de opstelstroken.
Heb ik last van de werkzaamheden?
U heeft (op dit moment) geen last van de werkzaamheden.
Kijk voor meer informatie in de planning.
De aanlandinrichtingen zijn aan het einde van hun levensduur. Daarom gaan we ze over een aantal jaar vernieuwen. Tot die tijd voeren we groot onderhoud uit.
Vernieuwing aanlandinrichtingen
Op termijn worden de aanlandinrichtingen van de veerhavens van Den Helder en Texel vernieuwd. Deze mogelijkheden worden nu onderzocht in de zogeheten planfase. Voor zowel Texel als Den Helder komen er waarschijnlijk nieuwe aanlandinrichtingen naast de bestaande, De oude inrichtingen blijven dan in gebruik totdat de nieuwe gereed zijn.
Planning
We kunnen nu nog niet aangeven wanneer de uitvoering gaat beginnen en hoelang de bouwperiode gaat duren. Zodra hier meer over bekend is, vindt u dit op deze pagina. Tijdens de bouwperiode van de nieuwe aanlandinrichtingen is de bereikbaarheid van Texel heel belangrijk.
-
Schilderwerkzaamheden veerhaven Texel (deels Den Helder)
In de zomer van 2025 voeren we onder meer schilderwerkzaamheden uit aan de veerhaven van Texel (en deels die van Den Helder). Fietsers en wandelaars worden met tijdelijke afzettingen langs het schilderwerk geleid. De veerdienst blijft gewoon bereikbaar.
-
Planfase vernieuwing aanlandinrichtingen
Het vervangen van de aanlandinrichtingen zit in de zogeheten planfase. In de planfase werken we verschillende mogelijkheden uit. We onderzoeken samen met belanghebbenden en betrokken partijen wat de beste manier is om de aanlandinrichtingen te vervangen.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat besluit uiteindelijk welke oplossing wordt gebouwd. Vervolgens gaat het project naar de realisatiefase en wordt het uitgevoerd.
-
Groot onderhoud aanlandinrichtingen
Op dit moment werken we aan het onderhoud van de veerhavens. Dit onderhoud vindt zoveel mogelijk plaats buiten de vaartijden van de veerdienst.
-
Start vernieuwing aanlandinrichtingen
Deze planning kan nog veranderen.
Samenwerking
Bij de ontwikkeling van de nieuwe veerhavens werkt Rijkswaterstaat samen met onder andere TESO, de gemeente Texel en het Maritiem Cluster (gemeente Den Helder, Defensie en provincie Noord-Holland).
Deze en andere partijen doen aanbevelingen om het conceptontwerp van Rijkswaterstaat te optimaliseren. Daarbij is speciale aandacht voor fietsers, voetgangers en de aansluiting op het ov.
Groot onderhoud aanlandinrichtingen
Totdat we de aanlandinrichtingen vernieuwen, repareren, conserveren of vervangen we de noodzakelijke onderdelen. Dit groot onderhoud vindt plaats sinds 2024 en vindt zo veel mogelijk plaats buiten de vaartijden van de veerdienst. Dankzij het gewone en groot onderhoud verlengen we de levensduur van de veerhavens en blijft de veerdienst veilig te gebruiken.
Hijskabels vervangen
Eerder hebben we onder andere de railbanen in de hijstorens vastgezet en de hijskabels vervangen. Dankzij het groot onderhoud kan de veerhaven de komende jaren veilig worden gebruikt, totdat we de aanlandinrichting compleet vernieuwen.
Onderwaterdrones maken het werk veilig
Dankzij monitoring en onderzoek weten we hoe we het onderhoud in de veerhavens moeten uitvoeren. Op Texel en in Den Helder gebruikten we onderwaterdrones om de staat van de damwanden van de veerhavens in kaart te brengen. Bekijk in de video hoe dit werkt.