Waddenzee: vernieuwing en onderhoud veerhavens Texel-Den Helder

Foto: © Hans Gorter
Bezig 2023 - nader te bepalen Texel en Den Helder, Noord-Holland

De veerdienst Texel-Den Helder vormt de verbinding tussen het eiland Texel en het vaste land. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de ‘aanlandinrichtingen’ in de veerhavens van Texel en Den Helder. Die inrichtingen bestaan onder andere uit de heftorens, de verkeersbrug, de damwanden en de opstelstroken. De aanlandinrichtingen zijn aan het einde van hun levensduur. Daarom gaan we ze over een aantal jaar vernieuwen. Tot die tijd voeren we groot onderhoud uit.

Heb ik last van de werkzaamheden?

  • Fietsers
    1 juni 2025 – 30 november 2025
    Tijdelijke afzettingen langs de werkzaamheden
  • Voetgangers
    1 juni 2025 – 30 november 2025
    Tijdelijke afzettingen langs de werkzaamheden

Kijk voor meer informatie in de planning.

Vernieuwing aanlandinrichtingen

Op termijn worden de aanlandinrichtingen van de veerhavens van Den Helder en Texel vernieuwd. Deze mogelijkheden worden nu onderzocht in de zogeheten planfase. We kunnen nu nog niet aangeven wanneer de uitvoering gaat beginnen en hoelang de bouwperiode gaat duren. Zodra hier meer over bekend is, vindt u dit op deze pagina. Tijdens de bouwperiode van de nieuwe aanlandinrichtingen is de bereikbaarheid van Texel heel belangrijk.

Groot onderhoud aanlandinrichtingen

Totdat we de aanlandinrichtingen vernieuwen, repareren, conserveren of vervangen we de noodzakelijke onderdelen. Dit groot onderhoud vindt plaats sinds 2024 en vindt zo veel mogelijk plaats buiten de vaartijden van de veerdienst. Dankzij het gewone en groot onderhoud verlengen we de levensduur van de veerhavens en blijft de veerdienst veilig te gebruiken.

Planning

Klaar: nog niet bekend
  • Schilderwerkzaamheden veerhaven Texel (deels Den Helder)

    Bezig
    Juni t/m november 2025

    In de zomer van 2025 voeren we onder meer schilderwerkzaamheden uit aan de veerhaven van Texel (en deels die van Den Helder). Fietsers en wandelaars worden met tijdelijke afzettingen langs het schilderwerk geleid. De veerdienst blijft gewoon bereikbaar.

  • Planfase vernieuwing aanlandinrichtingen

    Bezig
    2022 - 2026

    Het vervangen van de aanlandinrichtingen zit in de zogeheten planfase. In de planfase werken we verschillende mogelijkheden uit. We onderzoeken samen met belanghebbenden en betrokken partijen wat de beste manier is om de aanlandinrichtingen te vervangen.

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat besluit uiteindelijk welke oplossing wordt gebouwd. Vervolgens gaat het project naar de realisatiefase en wordt het uitgevoerd.

  • Groot onderhoud aanlandinrichtingen

    Bezig
    2024 - 2030

    Op dit moment werken we aan het onderhoud van de veerhavens. Dit onderhoud vindt zoveel mogelijk plaats buiten de vaartijden van de veerdienst.

  • Start vernieuwing aanlandinrichtingen

    Gepland
    Nader te bepalen

Deze planning kan nog veranderen.

Hijskabels vervangen

Eerder hebben we onder andere de railbanen in de hijstorens vastgezet en de hijskabels vervangen. Dankzij het groot onderhoud kan de veerhaven de komende jaren veilig worden gebruikt, totdat we de aanlandinrichting compleet vernieuwen.

Bekijk foto's van het vervangen van de hijskabels
Foto: © Edo Kooiman

Onderwaterdrones maken het werk veilig

Dankzij monitoring en onderzoek weten we hoe we het onderhoud in de veerhavens moeten uitvoeren. Op Texel en in Den Helder gebruikten we onderwaterdrones om de staat van de damwanden van de veerhavens in kaart te brengen. Bekijk in de video hoe dit werkt.

Duur: 01:53 01:53

[Beeldtitel] Dronevlucht onderwater Veerhavens Texel-Den Helder [Jessica de Vries - omgevingsmanager groot onderhoud veerhavens] We zijn vandaag onderzoek aan het doen met een onderwater drone naar de damwanden op Texel. En dan kijken we: zitten er oneffenheden in de damwand? Hoe dik is de damwand nog? En is 'ie nog in goede staat? Over een aantal jaar wordt de hele veerhaven hier vervangen. Dus dan gaan ze grootschalig vervangen. En tot die tijd moeten we ervoor zorgen dat die damwand in goede staat blijft. Dat doen we door kleine reparaties uit te voeren. Maar eerst moeten we weten wat we precies moeten repareren. [Karst Beens - directeur H20 Drones] We hebben de onderwater drone net te water gelaten. En ik ga nu het eerste object benaderen wat we graag willen zien onder water. Dat is deze paal, die zien we heel duidelijk op de sonar terug. Om die staat te kunnen beoordelen, wil je graag het staal zien. Dus wij meten die dikte met een sensor die verbonden is aan de meter. En met die gegevens is een constructeur in staat om te kijken wat de restlevensduur van de constructie is. We doen het vaak met duikers. Maar je ziet het eigenlijk hier met die veerboot, die vaart continu heen en weer en dat veroorzaakt heel veel stroming. Dus als je dan duikers in het water hebt, is dat best wel gevaarlijk. En door die drone kunnen we er nu gewoon voor zorgen dat we tijdens de veerdienst dit onderzoek uit kunnen voeren. Op een veel veiligere manier eigenlijk. Door dit onderzoek met die onderwater drone krijgen we een goed in beeld wat er voor nodig is om die veerhavens goed te houden totdat ze worden vervangen. Zo blijft Texel bereikbaar voor de inwoners en de toeristen die hier komen. [Eindleader] Meer informatie? rijkswaterstaat.nl/veerhavens-texel-den-helder Een productie van Rijkswaterstaat 2024