Tilburg 3: renovatie van objecten en kanalen in Noord-Brabant en Limburg

We renoveren bruggen, sluizen en waterreguleringswerken

Bezig Maart 2025 - eind 2032 Kanalen van Noord-Brabant en Midden-Limburg

Met het project Tilburg 3 (TB3) renoveren, moderniseren en onderhouden we tientallen sluizen, beweegbare bruggen en waterreguleringswerken (zoals spuien, aflaatwerken en gemalen) in de Noord-Brabantse en Midden-Limburgse kanalen. We maken ze technisch up-to-date, veiliger en duurzamer.

Heb ik last van de werkzaamheden?

U heeft (op dit moment) geen last van de werkzaamheden.

Hoe we dit doen

We vernieuwen verschillende aandrijvingen, vervangen camera’s, vernieuwen geluid- en marifooninstallaties en we moderniseren bediening en besturing. We doen dit voor 21 waterreguleringswerken, 20 sluiscomplexen en 27 beweegbare bruggen in Noord-Brabant en Midden-Limburg. We moderniseren onder andere aandrijfinstallaties, zodat ze weer jaren mee kunnen en de kans op storingen kleiner is. Lees hier meer over op de pagina Aanpak.

Deze renovatie- en moderniseringswerkzaamheden, inclusief regulier onderhoud, voeren we uit van 2024 tot en met 2032. Zie de pagina Planning voor meer details.

Planning

Klaar: 2032
  • Start uitvoering werkzaamheden

    Bezig
    Maart 2025

Deze planning kan nog veranderen.

Bediening

Het waterbeheer en de bediening van de bruggen en sluizen regelen we vanuit de bediencentrale in Tilburg. Voor goede communicatie op afstand volgt de operator vanuit de bediencentrale via camerabeelden de verkeerssituatie bij een object (bijvoorbeeld een sluis of beweegbare brug).


Als alles veilig is en de seinen en slagbomen goed staan, zorgt de operator ervoor dat de aankomende schipper kan passeren. Via een marifoonverbinding is er rechtstreeks contact met de schippers.

Duur: 3:06 3:06

Tilburg 3: wat, hoe en waarom?

VOICE-OVER: In Noord-Brabant en Midden-Limburg start in 2025 een groot en bijzonder project van Rijkswaterstaat: Tilburg 3. Een vervanging- en renovatieproject waarin we de aansturing en aandrijving van tientallen belangrijke objecten in en rond het water vernieuwen, renoveren en onderhouden, onder andere bij deze sluis, dit gemaal en deze beweegbare brug. Na afronding van dit project zijn de objecten betrouwbaarder en nog veiliger. Daardoor varen de recreatievaart en dit soort containerschepen straks weer soepeltjes door. Dat is belangrijk, want veel van ons vervoer gaat over water. Dit is het oudste sluiscomplex van Zuid-Nederland: sluis Panheel. Deze sluis regelt de aan- en afvoer van het water in het kanaal en zorgt ervoor dat de schepen, ondanks het hoogteverschil tussen het kanaal en de Maas, toch door kunnen varen. Omgevingsmanager Harald weet als geen ander wat er hier gaat gebeuren. HARALD VAN DER VEN: We zijn hier bij een van de sluizen. Dit is een oude groepenkast en deze gaan we vervangen, waardoor de sluis weer modern wordt voor de toekomst. (Langs een plafond loopt een heugel, een lange staaf met tanden.) Wat wij hier gaan doen, is dat wij de aandrijvingen gaan vervangen. (Beelden van verschillende aandrijvingen, zoals een klein en een groot tandwiel.) LEVENDIGE MUZIEK We vernieuwen de camera's en de verlichting wordt aangepast om het energieverbruik terug te brengen. (De sluis vanuit de lucht.) Om een voorbeeld te geven van een moderne sluis, gaan we naar sluis III. Dat is onze meest moderne sluis, die we op dit moment hebben, binnen Zuid-Nederland. DE LEVENDIGE MUZIEK GAAT OVER IN OPGEWEKTE MUZIEK (Harald vertrekt bij Sluis Panheel en is even later bij Sluis 3, waar hij over de sluisdeur heen loopt.) Kijk, zoals we hier zien, ziet het er al heel anders uit dan bij Panheel. Kijk maar eens naar de verlichting en de aandrijving. (Twee hydraulische trek- en duwstangen duwen twee puntdeuren naar elkaar toe. Harald stapt de bediencentrale binnen.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT VERDER De bediening van al onze objecten vindt plaats vanuit de Bediencentrale Tilburg. Door de nieuwe apparatuur van de objecten heeft deze bedienaar straks beter overzicht op de scheepvaart en het wegverkeer. Zo bedienen we de objecten nog veiliger en betrouwbaarder dan met de techniek van vroeger. (Het water in een sluis staat laag. Er is geen boot te bekennen.) RUSTIGE MUZIEK VOICE-OVER: Dit is slechts een deel van de werkzaamheden binnen Tilburg 3. In totaal moderniseren en onderhouden we tientallen beweegbare bruggen, stuwen en sluizen. Na afronding van het project zijn alle objecten weer up-to-date. Zo kan de scheepvaart hier weer vlot verder varen. STEVIGE MUZIEK DIE WEGEBT (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/Tilburg3. Tilburg 3 is een onderdeel van het landelijke programma Vervanging&Renovatie (VenR), een grote renovatieoperatie op het gebied van infrastructuur. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)