Zeesluis IJmuiden: bouw en ingebruikname

In juli 2016 startte de bouw van de zeesluis en in augustus 2021 was deze klaar. Daarna volgde een periode van oefenen en testen door alle partijen die met de zeesluis werken, zoals de bedienaars, de loodsen, de slepers en de vletterlieden. Koning Willem-Alexander opende in januari 2022 Zeesluis IJmuiden; het moment markeerde de ingebruikname van de grootste zeesluis ter wereld. 

Sluizencomplex IJmuiden bestaat uit de Kleine Sluis en Zuidersluis (1876), de Middensluis (1896), de Noordersluis (1929), de Spuisluis (1940), het Gemaal (1975) en Zeesluis IJmuiden (2022)

Zeesluis IJmuiden vervangt de Noordersluis die in 2029 het einde van zijn technische levensduur bereikt. Zeesluis IJmuiden is 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep waardoor ook grote schepen het sluizencomplex van IJmuiden vlot en veilig kunnen passeren. Zo behoudt de Amsterdamse havenregio haar internationale allure.

Het Noordzeekanaal is de verbinding tussen de Noordzee en de haven van Amsterdam, waarbij Sluizencomplex IJmuiden de onmisbare schakel is.

Noodzaak aanleg Zoutdam IJmuiden voor Selectieve Onttrekking

Toen in 2014 werd besloten om Zeesluis IJmuiden aan te leggen, moest er een oplossing komen om de extra hoeveelheid zout water, dat het Noordzeekanaal binnenkomt bij het gebruik van de zeesluis, te verminderen. Dit is noodzakelijk vanwege het schadelijke effect van zout op onder meer de natuur, land- en tuinbouw en ons drinkwater. Er is grondig onderzoek naar gedaan, waarbij Selectieve Onttrekking een veelbelovende maatregel bleek. Deze is uitgebreid getest en inmiddels bouwen we Zoutdam IJmuiden, die ervoor zorgt dat zout water weer wordt teruggebracht naar zee. 

Aanbodgestuurd schutten Noordzeekanaal

Voordat de zoutdam werkt, is het eind 2024. Om de zoutwaardes in het Noordzeekanaal niet te hoog op te laten lopen, zijn we in de tussentijd terughoudend met het gebruik van Zeesluis IJmuiden.

Totdat de zoutdam klaar is, schutten we daarom aanbodgestuurd. Dit betekent dat we naast Zeesluis IJmuiden ook de Noordersluis blijven gebruiken om schepen te schutten. Er wordt per schip gekeken of het schip door de Noordersluis of door Zeesluis IJmuiden gaat.

Samenwerking Zeesluis IJmuiden

Rijkswaterstaat werkt bij de bouw van de zoutdam samen met de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de gemeente Velsen.