Doelen en resultaten

Doelen en resultaten

Een nieuwe, grote zeesluis bij IJmuiden, aan de ingang van het Noordzeekanaal, is nodig voor de ontwikkeling van de Amsterdamse havenregio en het Noordzeekanaalgebied. Bovendien is de sluis van groot belang voor nationaal en internationaal goederentransport.

Verouderd

De nieuwe zeesluis biedt ruimte voor het groeiende goederentransport. Het vervoer van goederen via zee neemt toe en schepen zijn steeds groter en vooral breder. De huidige Noordersluis, gebouwd in 1929, wordt te klein voor een vlotte en veilige doorstroming van deze grotere schepen. De sluis bereikt bovendien in 2029 het einde van haar technische levensduur. Na ingebruikname van de nieuwe, grote zeesluis, stellen we de Noordersluis buiten bedrijf.

Internationale allure

Door de bouw van de nieuwe zeesluis behoudt de Amsterdamse havenregio haar internationale positie. De Amsterdamse havenregio is namelijk niet alleen belangrijk voor Noord-Holland maar ook voor de Nederlandse en Europese economie. Het Noordzeekanaalgebied en de Amsterdamse regio vervullen immers een grote rol in de verbinding met het Europese achterland.

Samenwerking

Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.

Het project wordt mede gefinancierd vanuit het CEF-fonds (Connecting Europe Facility) van de Europese Unie. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.

Blijf op de hoogte

Kijk onze pagina op Facebook voor foto's en nieuws over de laatste ontwikkelingen van dit project.