N99 weer open: veiligheid en onderhoud slim combineren
De N99 tussen de Kooybrug en de Van Ewijcksluisrotonde is weer open. Naast het oude asfalt dat aan vervanging toe was, heeft Rijkswaterstaat een aantal maatregelen genomen om de weg veiliger te maken. Inmiddels is de weg weer open voor verkeer, maar vorige week woensdag werd er nog hard gewerkt op de weg.
Vrachtwagens vol asfalt rijden af en aan. Met zo’n 6,5 m per minuut stort een flinke asfalteermachine nieuw asfalt op het wegdek. De damp komt er nog vanaf en als je goed luistert hoor je het knetteren. Erachteraan rijden zware walsen om de nieuwe deklaag stevig aan te drukken.
Laatste werk voor de opening
‘Het asfalt plakt nog een beetje aan je voeten,’ zegt Zoë Jonker, beleidsmedewerker Verkeersveiligheid bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Jonker krijgt samen met Johan Noordhoff, adviseur verkeersveiligheid en Ester Negenman, programmamanager verkeersveiligheid Rijks-N-wegen, beide van Rijkswaterstaat, een rondleiding langs het laatste werk voor de opening.
Het asfalt waar ze over lopen is eerder vandaag gelegd. Ondertussen wordt de belijning aangebracht door een wegmarkeringsmachine. Na ongeveer 24 uur uitharden is het asfalt klaar voor gebruik.
200 miljoen voor veiligere N-wegen
Sinds 2021 is er 200 miljoen euro beschikbaar gesteld om de verkeersveiligheid van N-wegen die het Rijk beheert te verbeteren. Een deel van dit geld is dit jaar gebruikt voor glasbolreflectoren op de N33 tussen Appingedam en Eemshaven in Groningen en op delen van de N57 en de N59. Op de N57 en N59 is een moeilijk overrijdbare rijrichtingscheiding (MORRS) gerealiseerd. Deze helpt gevaarlijke inhaalacties te ontmoedigen.
Nieuwe inrichting maakt de N99 veiliger
Hier op de N99 heeft Rijkswaterstaat maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren. Zo is de Oostoeverrotonde opnieuw ingericht, zijn daar vluchtheuvels voor fietsers en voetgangers geplaatst en er is overal bermverharding aangelegd door het plaatsen van grasbetonstenen.
Maar misschien nog wel de belangrijkste maatregel, is de verlaging van de maximumsnelheid van 100 km/h naar 80 km/h. ‘Op dit soort wegen gebeuren relatief veel ongelukken,’ vertellen Noordhoff en Negenman. ‘Door de snelheid naar beneden te brengen, verkleinen we de kans op ernstige ongelukken.’
Schrikken door zachte berm
‘Je hebt hier weinig ruimte, rijstroken zijn krap en kleine foutjes kunnen grote gevolgen hebben,’ legt Negenman uit. Zeker als, net als hier het geval was, een weg een slechte berm heeft. Noordhoff: ‘Als automobilisten in een zachte berm komen, kunnen ze schrikken. Ze geven dan een flinke slinger aan het stuur om weer op de weg te komen, maar hierdoor belanden ze op de andere weghelft. Met alle gevolgen van dien. Frontale botsingen vormen hier het grootste gevaar.’
Daarom is er bermverharding geplaatst. Deze betonblokken zorgen ervoor dat automobilisten die in de berm terecht komen, veilig weer naar de weg terug kunnen sturen. ‘We weten dat 80% van de automobilisten dit kan doen als de berm veilig is ingericht. Ook zorg je zo voor uitwijkmogelijkheden voor hulpdiensten,’ zegt Negenman.
Logischere rotonde en veiliger oversteken
Om te bepalen welke veiligheidsmaatregelen nodig waren, observeerde Noordhoff de verkeersituatie al eerder. ‘De situatie op de rotonde klopte eigenlijk niet. Als je vanaf de Oostoeverweg naar de Afsluitdijk wilde, kon je kiezen uit twee banen. Dit was onduidelijk en kon zorgen voor onveilige situaties. Ook viel het meteen op dat fietsers en voetgangers twee rijstroken per keer moesten oversteken.’
De rotonde is nu logischer gemaakt door twee rijstroken samen te voegen en om oversteken veiliger te maken zijn er vluchtheuvels aangelegd.
Slim combineren van onderhoud en veiligheidsmaatregen
Volgens Jonker was het bij dit project belangrijk om de veiligheidsmaatregelen tegelijk met het onderhoud uit te voeren. ‘Door dit samen te pakken, kun je efficiënter en duurzamer werken. Zo kunnen we het geld van het Rijk goed gebruiken en bijdragen aan de doelstelling van 0 verkeersdoden in 2050.’ Bovendien, zo vult Negenman aan, hoeft de weg op deze manier niet twee keer dicht, wel zo fijn voor de omwonenden.