Nieuwsbericht

Haringvlietbrug (A29) met spoed extra verstevigd

Gepubliceerd op: 11 december 2025, 10.39 uur

De Haringvlietbrug is technisch gezien aan het einde van z’n levensduur. We houden de brug daarom goed in de gaten. Door langdurige en zware belasting van vooral het vrachtverkeer is er al een aantal jaar sprake van vermoeiing van het staal van de brug.

Onlangs bleek uit inspectie dat dit eerder geconstateerde vermoeiingsprobleem ernstiger is dan tot nu toe gedacht. Daarom wordt de Haringvlietbrug extra verstevigd. Donderdag 11 december verstuurde de minister van Infrastructuur en Waterstaat hierover een brief naar de Tweede Kamer met een update.

Scheurtjes

Het gaat om lassen tussen de ondersteuningsbalk en de dwarsverbinding onder de rechterrijstrook richting Bergen op Zoom waarop veel vrachtverkeer rijdt. Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren.

Dat kan leiden tot een lokale breuk, die gevolgen heeft voor het gebruik van de brug. Om dit te voorkomen worden er met spoed extra versterkingen aangebracht.

Boutverbindingen

Onder deze rijstrook worden duizend lasverbindingen versterkt door staalplaten met een boutverbinding. Deze zogenoemde overkluizingen kunnen de kracht van de las overnemen. De werkzaamheden zijn inmiddels gestart en zijn voor de winter van 2027 klaar.

Het wegverkeer heeft hier geen hinder van. Scheepvaart die onder de vaste brug door wil varen, moet rekening houden met beperkte doorvaartruimte. Ze kunnen niet onder het brugdeel varen waarboven gewerkt wordt. Het beweegbare deel van de brug wordt gewoon geopend voor de hoge scheepvaart.

Inspecties

Tot het moment dat de versterkingswerkzaamheden zijn afgerond, inspecteren we de brug intensief. Deze extra inspecties kunnen aanleiding geven om de rechterrijstrook richting Bergen op Zoom tijdelijk af te sluiten.

Wanneer dit nodig is, wordt deze maatregel direct toegepast en wordt dat breed gecommuniceerd. De maatregel zal van kracht blijven voor de duur van het uitvoeren van het herstel.

Vernieuwing Haringvlietbrug

De Haringvlietbrug is een van de bruggen die vernieuwd moet worden. Zij bestaat uit een beweegbaar en vast deel. In 2023 is het beweegbare deel van de brug vervangen. Het vaste deel wordt over een aantal jaren vernieuwd. De voorbereiding daarvan is inmiddels gestart.

Bereid u goed voor

We vervangen of renoveren in Zuid-Holland de komende jaren een groot aantal verouderde bruggen, tunnels en wegen. Lees er meer over op de pagina Werkzaamheden in de regio Zuid-Holland. Wilt u tijdens de werkzaamheden slimmer reizen en hinder vermijden? Bereid u dan goed voor.

Kijk op de website van Zuid-Holland Bereikbaar voor een overzicht van grote werkzaamheden in Zuid-Holland en voor inspiratie om slimmer en duurzamer te reizen. Ook werkgevers of logistiek ondernemers kunnen op die website terecht voor tips over mobiliteit, regelingen en efficiëntere logistiek. Zo houden we de komende jaren met elkaar Zuid-Holland in beweging.

Versterken. Verbeteren. Verbinden.

Goede bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en(vaar)wegen zijn onmisbaar voor ons land. Miljoenen mensen, pakketjes en goederen gaan dagelijks van A naar B, dankzij onze infrastructuur. Natuurlijk staan we weleens stil op de weg en lopen we vertragingen op. Maar de basis is sterk. Dat willen we graag zo houden, en dat is allesbehalve vanzelfsprekend.

Veel van onze infrastructuur is in de jaren vijftig en zestig aangelegd. Intussen zijn we met veel meer inwoners, het verkeer is intenser, de voertuigen zwaarder. Ook moeten we rekening houden met extremer weer, zoals hitte, wateroverlast of juist droogte.

We zijn met andere woorden toe aan een forse vernieuwingsopgave. Dat vraagt veel werk de komende jaren. Dit gaat helaas niet zonder hinder en overlast.

Meer informatie werkzaamheden Haringvlietbrug

Kijk voor meer informatie over bovenstaande werkzaamheden op de website van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie. Heeft u nog vragen of opmerkingen, neem dan contact met ons op.