Nieuwsbericht

Deurwissel Middensluis: regulier onderhoud en herstel na aanvaring

Gepubliceerd op: 9 december 2025, 13.55 uur

Rijkswaterstaat voert in december 2025 een deurwissel uit aan de Middensluis in IJmuiden. De wissel maakt deel uit van regulier onderhoud en is daarnaast nodig vanwege schade die is ontstaan na een aanvaring met een schip. De werkzaamheden zijn onderdeel van het Basisonderhoudscontract (BOC) Noordzeekanaal.

Afhandeling en herstel

Het schutten is een beheerst proces waarbij de bedienaar en de kapitein altijd met elkaar in contact staan. Mocht er onverhoopt iets misgaan, zoals een aanvaring, dan treedt het standaard schadeproces in werking. Het betrokken schip mag niet verder varen totdat een schade-expert de situatie heeft beoordeeld en de verzekeraar een borg heeft afgegeven. Pas daarna kunnen we een volledige inventarisatie maken en opdracht geven voor herstel.

Afhankelijk van de aard en omvang van de schade bestaat het herstel soms uit een eerste, functionele reparatie, gevolgd door een later volledig operationeel herstel. Als het schutproces gewoon kan doorgaan, zal dit op een later tijdstip worden ingepland of gecombineerd met een geplande stremming.

Reservedeur op de deurenwerkplaats

Voor deurwissels beschikken we over reservedeuren die zijn opgeslagen op de deurenwerkplaats aan de noordoostzijde van de Noordersluis. Vanuit deze locatie kunnen de reservedelen snel worden ingezet wanneer dat nodig is.

Onderhoudsvolgorde

Hoe vaak sluisdeuren worden gewisseld, verschilt per sluis. Voor de Kleine-, Zuider- en Middensluis geldt een onderhoudsvolgorde van ongeveer zes jaar. Voor de Noordersluis is dit gemiddeld iedere vier jaar. In deze volgorde blijft er altijd een deur beschikbaar voor gepland onderhoud of onverwachte reparaties.

Achtergrond: Middensluis IJmuiden

De Middensluis werd in 1896 opgeleverd en heeft een afmeting van 225 m lang, 25 m breed en 10 m diep. De sluis wordt tegenwoordig vooral gebruikt door binnenvaartschepen, kleinere kustvaarders, sleepboten, vissersschepen en grotere luxe recreatievaart.

In het gebruik gaat het voornamelijk om schepen binnen binnenvaartklasse Va tot Vb en kleinere zeeschepen. Denk hierbij aan droge-ladingschepen, tankers en containerbinnenvaartschepen tot ongeveer 135 m, net als kustvaarders, vissersschepen, loodsboten en patrouillevaartuigen tot ongeveer 120 m.