2025 voor PTZ: terugblikken en vooruitkijken
Voor het Project Tunnelrenovaties Zuid-Holland (PTZ) was 2025 een jaar van mijlpalen en nieuwe samenwerkingen. Projectmanagers Erica van Dijk en Rik Sonneveldt nemen het afgelopen jaar door en vertellen wat 2026 in petto heeft.
Als jullie aan 2025 denken, wat sprong er dan echt uit voor PTZ?
Van Dijk: ‘Voor portfolio 1, bestaande uit de Noordtunnel, de Beneluxtunnel en de Tweede Heinenoordtunnel, was dit het jaar waarin we de eerste aanbesteding hebben afgerond, met het gunnen van het werk aan Ballast Nedam. Een bijzondere mijlpaal, omdat er heel veel jaren van voorbereiding aan vooraf gegaan zijn. Wij zijn in 2019 begonnen met de planvoorbereiding en in 2024 startten we met de aanbesteding. Nu is het gelukt! Dat geeft nieuwe energie omdat je aan de slag kan met de volgende stappen, en uiteindelijk de renovatie zelf.’
Sonneveldt: ‘Met het tweede portfolio, de Drechttunnel en de Sijtwendetunnel zijn we in 2025 de markt op gegaan. Daarmee zitten we als heel PTZ in de uitvoeringsfase, zoals Erica al zei. Doordat we nu met aannemers bezig zijn, voel je dat het werk echt begonnen is. Al was dat daarvoor natuurlijk ook al zo, want zonder voorbereiding kom je niet zo ver.’
Wat zijn de gevolgen van die mijlpalen voor jullie werk?
Van Dijk: ‘Verschillende dingen. Met het afronden van de aanbesteding zijn er nieuwe mensen gekomen die zich het project eigen moeten maken. Ook planning speelt nu een nog grotere rol, omdat we samen met de aannemer bepaalde mijlpalen willen halen.’
‘We investeren in de samenwerking met de opdrachtnemers, omdat we een langdurig partnerschap aangaan en herhaalopdrachten voorzien. We leren samen en zoeken continu naar de efficiëntste manier van werken. Daarnaast bereiden we ons goed voor op de renovatie: wat komen we echt tegen in het werk en hoe gaan we daarmee om?’
Sonneveldt: ‘Ik merk in het team enorm veel focus, gedrevenheid, plezier en eigenaarschap. Dat maakt dat we de planningen kunnen halen. Ondanks de intensiteit van het werk hebben we de controle.’
Zijn er naast de grote mijlpalen ook kleinere successen die jullie zijn bijgebleven?
Sonneveldt: ‘Onze actie om collega’s in het zonnetje te zetten vond ik mooi. Bijvoorbeeld de mensen die ’s nachts tunnels in gaan voor onderzoek. Dat gebeurt allemaal buiten reguliere werktijden, dus we merken daar soms weinig van. Behalve dat we na afloop horen dat het allemaal goed en strak geregeld is. Die waardering is terecht.
Wat je ook niet meteen ziet is al het werk voor de procedures voor de openstelling van de tunnels. Rijkswaterstaat moet bij het Bevoegd Gezag kunnen aantonen dat de tunnel veilig open kan blijven na renovatie. Daar is achter de schermen heel veel voor gedaan met gemeenten, veiligheidsregio en de Veiligheidsbeambte.’
Wat hebben jullie in 2025 geleerd dat jullie meenemen naar 2026?
Van Dijk: ‘Vooral het belang van contact met mensen. Begrijpen waar iemand mee bezig is of wat iemand bezighoudt in diens vakgebied. Tijd nemen om het gesprek aan te gaan voordat je met oplossingen komt. Doorvragen. Issues echt doorgronden. Dat helpt om samen te werken.’
Sonneveldt: ‘Daar sluit ik me volledig bij aan. We moeten blijven reflecteren op hoe het gaat, luisteren naar elkaar en tijd maken voor echt contact.’
Welke mijlpalen staan er in 2026 op de planning?
Sonneveldt: ‘Voor portfolio 2 is de eerste grote stap de gunning van de Drechttunnel, rond april. Daarna starten we de doorgrondingsfase voor die tunnel. Na de zomer begint de contractvoorbereiding voor de Sijtwendetunnels.’
Van Dijk: ‘Wij ronden medio 2026 de doorgrondingsfase van de Noordtunnel af. Vervolgens starten we met de onderhandeling over de herhaalopdracht voor de Beneluxtunnel, na afronding van de contractvoorbereiding. En de instandhouding van de Noordtunnel komt over naar PTZ. Dat betekent dat wij verantwoordelijk worden voor het instandhouden van de tunnel én de voorbereiding op renovatie.’
Sonneveldt: ‘We moeten vasthouden aan wat nu goed gaat, zoals de aandacht voor veilig werken. Dat gaat tot nu toe prima, blijkt uit de jaarlijkse veiligheidscultuurmeting. Maar het moet ook echt gaan blijken bij de uitvoering van de renovaties. Tijdens de renovaties is dat echt heel belangrijk.’
‘Daarnaast gaan we ons volgend jaar voorbereiden op 2027 en 2028. Dat worden qua workload de piekjaren, omdat dan aan alle tunnels tegelijk wordt gewerkt. In voorbereiding, uitvoering of contractering. Dat vraagt dat we goed verbonden blijven, zodat we optimaal van elkaar blijven leren. De tijdsdruk en werkdruk zullen dus toenemen. Wat we geleerd hebben bij de eerste tunnels moeten we vasthouden en hergebruiken, zodat we als PTZ-team ons steentje bijdragen aan de vernieuwingsopgave van Rijkswaterstaat.’