Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat selecteert drie consortia voor vervolg aanbesteding Power2Tow

Gepubliceerd op: 13 oktober 2025, 10.55 uur

Rijkswaterstaat heeft drie consortia geselecteerd die voldoen aan de gestelde eisen voor deelname aan de volgende fase van de aanbesteding Power2Tow. Deze partijen worden uitgenodigd om een eerste inschrijving in te dienen. 

Met deze stap zetten we een belangrijke ontwikkeling in gang: de realisatie van drie vrijwel emissieloze Emergency Response Towing Vessels (ERTV’s) voor de Noordzee. Dit is inclusief bijbehorende laadinfrastructuur op land en zee en een 25-jarige dienstverlening gericht op het verhogen van de veiligheid op de Noordzee.

Duurzame noodhulpsleepboten

Een ERTV is een noodhulpsleper die langs de Nederlandse kust wordt ingezet om schepen in nood, bijvoorbeeld bij storm of technische problemen, naar een veilige locatie te slepen of op hun positie te houden. De nieuwe generatie ERTV’s levert een belangrijke bijdrage aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk van de scheepvaart.

Ze varen grotendeels elektrisch, wat de CO-uitstoot aanzienlijk vermindert. Tijdens noodhulpsleepoperaties schakelen de schepen over van elektrische aandrijving naar groene methanol, zodat ze met meer vermogen kunnen slepen. Groene methanol is een duurzame brandstof die wordt geproduceerd uit onder meer biomassa of uit afgevangen CO in combinatie met groene waterstof.

Pionier in de maritieme wereld

Met Power2Tow hebben we een uniek project opgezet binnen de maritieme wereld, waarin innovatie en samenwerking een cruciale rol spelen. Met name op het gebied van de ontwikkeling van laadinfrastructuur op de Noordzee en aan de wal om de schepen elektrisch te kunnen laten varen.

Deze laadinfrastructuur is momenteel nog niet kant-en-klaar beschikbaar op de markt voor de Noordzee. Power2Tow moet daar verandering in brengen.

Christa Kempenaar, directeur programma Vlootvernieuwing bij Rijkswaterstaat: ‘Om Power2Tow te laten slagen, is het van groot belang dat we de samenwerking opzoeken met werven, havenbedrijven, windparken en andere marktpartijen zoals technische ontwikkelaars en zakelijke dienstverleners. We hebben elkaars kennis en innovatievermogen hard nodig om de verduurzaming van de scheepvaart te versnellen.’

Volgende stappen aanbesteding

De aanbesteding verloopt via een innovatiepartnerschap. Dat zorgt voor een snellere doorloop van het traject. Bij een succesvol ontwikkeltraject kunnen we namelijk direct overgaan tot opdrachtverlening voor bouw en exploitatie, zonder een nieuwe aanbestedingsprocedure te doorlopen. De gekozen partijen zijn:

  1. Kustkracht: Kotug International B.V. IHC Defence B.V. en Bluewater Energy Services B.V.
  2. Multraship Ocean Towage B.V., Damen Shipbuilding & Cooperation B.V. en Stillstrom A/S
  3. Smit Terminals Europe B.V. & Smit Salvage B.V.

De geselecteerde consortia krijgen de komende maanden de tijd om twee keer een voorstel in te dienen voor de realisatie en de bijbehorende dienstverlening. Elk consortium bestaat uit een samenwerkingsverband van verschillende bedrijven en/of organisaties met elk hun eigen expertise. De volgende stap in de aanbesteding volgt halverwege 2026. Dan kiezen we de consortia die worden toegelaten tot de onderzoeks- en ontwikkelfase.

Programma Vlootvernieuwing

Power2Tow wordt uitgevoerd door de programmadirectie Vlootvernieuwing van Rijkswaterstaat. Het programma richt zich op het versneld realiseren van duurzame schepen voor de Rijksrederij, eveneens onderdeel van Rijkswaterstaat.

Maar het gaat verder dan alleen de productie van nieuwe schepen. Om echt te kunnen versnellen, kijkt Power2Tow naar vernieuwende manieren van samenwerken binnen de hele keten. Innovatieve en duurzame oplossingen spelen daarbij een sleutelrol.

Power2Tow is een gezamenlijk initiatief van Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Directoraat-Generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken (DGLM), het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) en de Kustwacht.

Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een substantiële bijdrage uit het Europese Herstel- en Veerkrachtplan (HVP) en sluit aan bij de maatregelen die het kabinet samen met de sector uitvoert binnen de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie, in het strategisch belang van Nederland.