Technische installaties Tweede Coentunnel intensief getest
Er zijn minder mensen, de bouwketen zijn weg er staan geen vrachtwagens meer. Gebeurt er nog wel iets? Absoluut: momenteel testen we de zogeheten tunneltechnische installaties (TTI’s). Testmanager Danielle Reijenga vertelt wat er gaat gebeuren en waarom dit belangrijk is: ‘Een tunnel bevat zoveel meer techniek dan alleen verlichting!’
Werkzaamheden Coentunnel
De Coentunnel is afgelopen weken voorzien van hittewerende beplating en de wanden zijn gecoat. Daarnaast zal er nieuw asfalt worden aangebracht. Maar voor het asfalteren staat er veel testwerk op de planning.
‘Voordat de beplating was aangebracht, zijn alle TTI’s van het plafond en de muren verwijderd. Deze installaties zijn erna weer teruggeplaatst. De tunnel heeft nu compleet nieuwe ingangs- en lijnverlichting, camera’s en matrixborden,’ vertelt Danielle Reijenga namens de tunnelbeheerorganisatie van regio West-Nederland Noord.
‘Die opnieuw gemonteerde installaties moeten we testen, om er zeker van te zijn dat alles weer werkt. De testen zijn intensief, en bij sommige installaties ben je al gauw een hele dag bezig. Het gaat er dan niet alleen om of het werkt, maar ook of storings- en incidentmeldingen in de Verkeerscentrale Velsen terechtkomen bij de Wegverkeersleider.’
Groot aantal installaties
Een tunnel heeft een groot aantal technische installaties.
Reijenga: ‘Naast de genoemde installaties is er een zichtmetingsinstallatie die rook detecteert bij een eventuele brand. Er hangen ventilatoren die zorgen dat rook weggevoerd wordt. Dan heb je nog de omroepinstallatie en matrixborden om snelheidslimieten aan te geven of rijstroken af te kruisen. Maar ook geluidsbakens, pictogrammen boven de vluchtdeuren en hulppostkasten; alles zodat weggebruikers de tunnel veilig kunnen gebruiken én verlaten bij een incident.’
De installaties worden stuk voor stuk getest. Net als bij de werkzaamheden van vorig jaar in de wisselbuis, werkt Rijkswaterstaat bij de uitvoering samen met aannemer de Coentunnel Company.
Interactie tussen de installaties
Reijenga: ‘Als testmanager test ik niet zelf, maar kijk ik mee met het testproces live op locatie. De focus ligt op veiligheid en de interactie van systemen. Bij bijvoorbeeld de calamiteiten- en evacuatietest gaat het om het veilig afsluiten van de tunnel en de veiligheid van de weggebruiker, die instructies krijgt via het omroepsysteem en via de radio, bijvoorbeeld over de vluchtroutes.’
‘Met rook bootsen we een brand na, om te checken of de zichtmeting werkt. Als dat zo is wordt de ventilatie actief, lichten de pictogrammen boven de vluchtdeuren op en gaat de contourverlichting rondom de vluchtdeuren aan. Ook testen we de afsluitbomen en de verkeerslichten, die moeten samenwerken met de andere systemen.’
Landelijke Tunnel Standaard
Alle (veiligheids)eisen waaraan een tunnel moet voldoen, staan beschreven in de Landelijke Tunnelstandaard (LTS). Deze wet is sinds in 2012 van kracht, en is het gevolg van een grote brand in de Mont Blanctunnel in 1999.
‘Volgens de LTS moeten dus ook alle TTI’s periodiek worden getest. Deze testen kunnen niet altijd plaatsvinden als de tunnel open is, vandaar dat tunnels periodiek ’s nachts worden afgesloten.
Faaldefinities
Daarbij zijn er voor elk type installatie zogeheten faaldefinities geformuleerd. Bij uitval van bepaalde systemen of installatie kan het onveilig worden en kan het tot een tijdelijke afsluiting leiden. Bij uitval van ventilatoren moet er genoeg capaciteit overblijven om de tunnel te kunnen ventileren in geval van brand.
‘Kortom: in tunnels komt er qua techniek dus veel meer bij kijken dan alleen verlichting. Dat heb je als weggebruiker niet direct door. En misschien lijkt het dus alsof het werk stilligt deze periode, maar er gebeurt een hoop,’ besluit Reijenga.
De laatste week voor de opening van 15 september, wordt het asfalt in de tunnel vervangen, dat er ligt sinds 2013. Daarna kan de tunnel er weer lange tijd tegenaan.