Nieuwsbericht

Koningin Máxima bezoekt circulaire projecten: verbreding A9 en Asphalt Recycling Train (ART)

Gepubliceerd op: 2 september 2025, 15.07 uur

Koningin Máxima heeft dinsdagochtend 2 september 2025 een werkbezoek gebracht aan de infrastructurele sector. Tijdens het bezoek spraken vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en marktpartijen uit de bouw- en infrasector met de Koningin over circulariteit en duurzaamheid.

Ook kreeg zij een toelichting op het gebruik van circulair beton bij de verbreding van de A9 Badhoevedorp-Holendrecht en woonde zij een demonstratie bij van circulair asfalteren met de Asphalt Recycling Train (ART).

Namens Rijkswaterstaat werd Koningin Máxima in het informatiecentrum InZicht in Amstelveen ontvangen door Roger Mol, hoofdingenieur-directeur Duurzaamheid en Leefomgeving en Chief Procurement Officer.

‘We laten vandaag zien dat om de circulaire transitie in de sector te versnellen, en duurzame innovaties tot stand te laten komen, een goede samenwerking tussen publieke opdrachtgevers en marktpartijen essentieel is. Ons doel is daarbij om de lat in de hele sector stap voor stap hoger te leggen, waarin marktpartijen in de breedte van de sector kunnen meegroeien in duurzame innovaties.’

De sector heeft de ambitie om in 2030 klimaatneutraal en circulair te werken. Dat betekent dat bij aanleg, vervanging, onderhoud en renovatie van infrastructuur zoveel mogelijk grondstoffen worden hergebruikt en CO2-uitstoot wordt gereduceerd.

Oud beton krijgt nieuw leven

Circulariteit en duurzaamheid spelen een grote rol bij de verbreding van de snelweg A9 Badhoevedorp-Holendrecht. Bij het bezoek aan de brug over de Bullewijk stond het hergebruik van beton centraal. Zo’n 300 van de geoogste liggers in het traject worden hergebruikt in andere wegenbouwprojecten, wat CO₂-uitstoot vermindert en grondstoffen bespaart. Ook wordt er gerecycled beton gebruikt in het project. 

Alexander Goes, technisch adviseur en disciplineleider civiel/beton bij Witteveen+Bos over het gebruik van circulair beton in dit project: 

‘Het resterende beton dat bij de sloop van verschillende bruggen vrijkwam is vermalen, schoongemaakt en gescheiden in verschillende grondstoffen. In een aantal delen van de onderslagbalken van de brug over de Bullewijk bestaat ongeveer 50% van het grind en het zand uit gerecycled materiaal. Deze aanpak is onderdeel van de proeftuin betonrecyclaat, waarin Rijkswaterstaat samen met partners onderzoekt hoe gerecyclede grondstoffen optimaal kunnen worden toegepast in nieuw beton.’

Rafael Huerga Fernández, projectdirecteur van aannemerscombinatie VeenIX, vult aan dat de verbreding van de A9 Badhoevedorp-Holendrecht oorspronkelijk alleen energieneutraal opgeleverd diende te worden, maar door de gezamenlijke inspanning is de ambitie hoger gelegd en is het hergebruik van de liggers en het toepassen van circulair beton toegevoegd aan de scope.

Innovatie voor wegenonderhoud

In Hilversum kreeg Koningin Máxima een demonstratie en toelichting op de Asphalt Recycling Train (ART), een ‘trein’ van machines die oud asfalt ter plekke verwerkt tot een nieuw wegdek. Deze circulaire werkwijze bespaart aan- en afvoer van asfalt en maakt volledig hergebruik van materialen mogelijk. De ART is een innovatief voorbeeld van samenwerking tussen publieke opdrachtgevers en marktpartijen. Dit is cruciaal voor de (door)ontwikkeling en opschaling van dit circulaire alternatief voor reguliere asfaltaanleg.

Wendeline Besier, programmadirecteur Duurzaamheid bij Dura Vermeer Divisie Infra BV, en betrokkene in de samenwerking rondom de ART: ‘Toekomstbestendige infrastructuur is alleen mogelijk door samen op te trekken als sectorpartners en te blijven innoveren. Dit vergt durf en doorzettingsvermogen. De ART is hier een mooi voorbeeld van.’

‘Er zijn meerdere proeven door het hele land geweest en vandaag staan we hier samen met Rijkswaterstaat en collega-bouwer D. van der Steen, die de ART heeft ingezet in opdracht van gemeente Hilversum. De opgedane kennis delen we met de gehele branche, zodat we samen kunnen leren van de uitkomsten. Dit is ontzettend belangrijk voor de transitie naar circulair bouwen en de beweging die we als sector willen maken, stap voor stap.’

Het werkbezoek werd afgesloten met een gesprek over de bezochte projecten, duurzame infrastructuur en de ambitie om volledig circulair te werken.