Rijkswaterstaat start aanbesteding project Wilhelminakanaal Sluis II
Rijkswaterstaat is gestart met de aanbesteding van het project Wilhelminakanaal Sluis II. Hiermee is de volgende stap gezet in de opwaardering van het Wilhelminakanaal voor grotere schepen, CEMT klasse IV. De gunning is gepland in het 2e kwartaal van 2026.
Project Wilhelminakanaal Sluis II
In totaal wordt 4 km Wilhelminakanaal tussen de instroom van de Donge (ten westen van Sluis II) en Sluis III geschikt gemaakt voor klasse IV-schepen met maximaal toegestane diepgang van 2.80 m.
In het project wordt de huidige Sluis II gesloopt en wordt een nieuwe Sluis II gebouwd. De afbouw van Sluis III op een kanaalpeil van 7.70 m + NAP maakt ook onderdeel uit van de scope. Door deze aanpak kunnen in de nabije toekomst meer goederen over water worden vervoerd. Watergebonden Tilburgse bedrijven worden beter bereikbaar en dit biedt meer kansen voor de lokale economie.
Het project Wilhelminakanaal Sluis II wordt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met cofinanciering van provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg door Rijkswaterstaat uitgevoerd.
Resultaten marktconsultatie
In januari 2025 vond de marktconsultatie plaats. Deze is door 29 marktpartijen bezocht. Hierbij konden bedrijven, zoals aannemers, reageren op de aanpak voor dit project. Deze reacties en diverse individuele vervolggesprekken hebben bijgedragen aan de voorbereiding en invulling van de uiteindelijke aanbesteding. Deze vroegtijdige samenwerking met de markt heeft onder andere geleid tot:
- Een op voorhand evenwichtiger risicoverdeling tussen Rijkswaterstaat en markt.
- De mogelijkheid om in de dialoogfase tot gezamenlijk vastgestelde uitgangspunten te komen, zodat op een gelijk speelveld risico’s bij inschrijving beperkt blijven.
- Het toepassen van nieuwe, verbeterde contractvoorwaarden (UAV GC 2025 in plaats van UAV GC 2005).
- Een ruimere en gereserveerde aaneengesloten stremmingsperiode (18 maanden in plaats van 12).
- Het verstrekken door Rijkswaterstaat van het Scope-ontwerp inclusief belangrijkste ontwerpkeuzes.
- Een reductie van het aantal BPKV (sub)criteria van 9 naar 3.
- Het trechteren naar 3 in plaats van 4 partijen om aan de aanbesteding mee te kunnen doen.
De concrete verbeteringen en een samenvattend verslag van alle gesprekken zijn voor de transparantie gepubliceerd op TenderNed.
Samenwerking met de markt
De aannemer krijgt binnen de kaders en randvoorwaarden van Rijkswaterstaat de opdracht om zelf het ontwerp voor de nieuwe sluis uit te werken. We geven de functionele eisen, de aannemer ontwerpt en bouwt de nieuwe sluis en voert een jaar onderhoud uit. Voor ons ligt de nadruk op betrouwbaarheid in de samenwerking met de aannemer en naar onze stakeholders.
Goede samenwerking is essentieel voor het gezamenlijk succes. Dat heeft zowel tijdens de aanbesteding als realisatie prioriteit. We hebben vanaf begin 2025 daar al op ingezet bij de marktconsultatie en verdiepende marktgesprekken in aanloop naar de publicatie.
Dat zetten we voort bij de dialooggesprekken met de partijen die zich aanmelden als gegadigde voor het contract. Tijdens die gesprekken komen we tot gezamenlijk vastgestelde uitgangspunten voor de realisatie, een evenwichtige risicoverdeling en zijn we in staat optimaal gebruik te maken van elkaars vakmanschap, kennis en ervaring. Zo helpen we elkaar naar gezamenlijk succes.
Planning
Geïnteresseerde aannemerscombinaties kunnen zich tot uiterlijk 18 juli 2025 aanmelden voor de aanbesteding op TenderNed.
In het 2e kwartaal van 2026 verwachten we het contract te gunnen. De ingebruikname van het Wilhelminakanaal voor de CEMT klasse IV is op basis van de huidige inzichten voorzien voor 2030.