Nieuwe vaarroute Schiermonnikoog vanaf 12 juni volledig in gebruik
Rijkswaterstaat heeft de vaargeul naar Schiermonnikoog verbeterd. De afgelopen 4 weken is hard gewerkt aan het verleggen van de vaargeul, zodat deze beter aansluit op de natuurlijke stroming en bodemontwikkeling in de Waddenzee.
De werkzaamheden zijn sneller afgerond dan gepland. Dankzij de gunstige weeromstandigheden en een efficiënte uitvoering kon aannemerscombinatie Van der Kamp/De Boer de geul binnen 4 weken op de juiste diepte en breedte brengen. Ook het benodigde baggervolume viel lager uit dan verwacht.
De bemanning van ons betonningsschip is woensdag 11 juni de hele dag bezig geweest om de tonnen te verleggen. In totaal zijn er 31 tonnen verlegd, nieuw geplaatst of juist uit de vaargeul verwijderd. Ook is de bestickering aangepast. Daarna zijn alle vaargegevens geactualiseerd. Wagenborg Passagiersdiensten vaart vanaf vandaag via de nieuwe route.
Minder baggerwerk
De nieuwe ligging van de geul sluit beter aan op de natuurlijke beweging van water en bodem in het Waddengebied. Daardoor blijft de geul langer op diepte en is er minder baggerwerk nodig. Dat past binnen de ambities van de Agenda voor het Waddengebied 2050 en het Beheerplan N2000-Waddenzee: minder verstoring van de bodem en minder uitstoot van CO2 en stikstof, doordat er minder vaarbewegingen van baggerschepen nodig zijn.
We verwachten dat het baggerwerk bij de Glinder met ongeveer 50% afneemt.
Afrondend onderhoud
De komende weken wordt er nog extra onderhoud uitgevoerd. Door de steile randen van de nieuwe geul zullen er natuurlijke verschuivingen optreden. Een ploegboot monitort en onderhoudt daarom de vaargeul. Deze werkzaamheden vallen onder regulier onderhoudswerk.
Beheerder van vaarwegen Waddenzee
Rijkswaterstaat is onder meer verantwoordelijk voor het beheer van de vaarwegen in de Waddenzee. In dit dynamische gebied is veel beweging van zowel het water als de bodem. Geulen en dus ook vaarwegen in de Waddenzee verplaatsen zich constant door die natuurlijke dynamiek. We brengen dit in kaart, bestuderen de ontwikkelingen, passen de betonning aan en zorgen met de aannemer dat de vaargeulen op een afgesproken breedte en streefdiepte blijft.