Nieuwsfeed

Terugblik Stuw Grave

Gepubliceerd op: 1 september 2023, 15.00 uur - Laatste update: 4 september 2023, 09.56 uur

Tijdens onderhoudswerkzaamheden aan de jukken bij stuw Grave klapte er vrijdagochtend 1 september 2023 1 juk uit. Een andere juk was door de werkzaamheden buiten werking. In deze terugblik leest u meer over het verloop van dit incident.

  • Ook Maas-Waalkanaal weer vrij, sluis Heumen operationeel

    Update 13.10 uur

    In de eerdere update lieten we weten dat de stremmingen op de Maas tussen Sambeek en Grave voorbij zijn. Het Maas-Waalkanaal is nu ook weer vrijgegeven. De sluis bij Heumen is tevens volledig operationeel.

    We danken iedereen voor hun geduld, aandacht en interesse over de situatie van de afgelopen dagen. De berichtgeving rondom de situatie bij stuw Grave sluiten we nu af.

  • Waterpeil Grave 7.60 meter: Maas wordt vrijgegeven

    Update 11:25 uur

    Zaterdagavond is het gelukt om de schotten in de jukken te plaatsen. Het pand tussen Sambeek en Grave kon daardoor weer vollopen. Zondagochtend 10.00 uur is bij Grave het waterpeil van 7.60 NAP bereikt. Dit betekent dat er weer scheepvaartverkeer wordt toegestaan op de Maas tussen Sambeek en Grave.

    De verwachting is dat om 13.00 uur het Maas-Waalkanaal wordt vrijgegeven en sluis Heumen weer volledig operationeel is. We adviseren schippers de scheepvaartberichtgeving (www.vaarweginformatie.nl(externe link) te volgen, de informatie hierop is leidend.

  • Waterpeil stuwpand stijgt weer

    Update 22:50 uur.

    Het is gelukt de schotten in de jukken te plaatsen. Hiermee is het gat gedicht en stopt het ongecontroleerde waterverlies vanuit het stuwpand. Sinds vrijdagochtend 1 september is het waterpeil in het stuwpand tussen Sambeek en Grave langzaam 1,55 meter gezakt naar een waterstand van 6,35 meter. Het normale waterpeil tussen Sambeek en Grave is 7,90 meter. Het waterpeil is ongeveer 8 tot 10 cm per uur aan het stijgen.

    De minimale waterstand waarbij scheepvaart mag worden toegestaan op de Maas is 7,60 meter en dat zal naar verwachting ongeveer zondagmiddag 3 september bereikt worden. Vanaf dan wordt scheepvaart naar alle waarschijnlijkheid toegestaan op de Maas tussen Sambeek en Grave.

    Ook het Maas-Waalkanaal kan vanuit het zuiden (locatie keersluis Heumen) weer open voor scheepvaart zodra op de Maas een waterpeil van 7,60 meter is bereikt.

    Scheepvaart wordt geadviseerd de scheepvaartberichtgeving te volgen (www.vaarweginformatie.nl), de informatie hierop is leidend. De actuele waterstand is te volgen via https://waterinfo.rws.nl

  • Plaatsen van de schotten gelukt

    Update 22:05 uur

    Nog meer goed nieuws! Het plaatsen van de schotten is gelukt! Daarmee is het gat gedicht en stroomt er geen water meer uit het stuwpand. We zijn inmiddels begonnen met het vullen van het stuwpand, de waterstand op de Maas tussen Sambeek en Grave zal dus weer langzaam gaan stijgen.

  • Rijkswaterstaat laat waterpeil verder zakken

    Update 19.05 uur

    Tot nu toe is het niet gelukt de jukken 7 en 8 van stuw Grave op hun plek te krijgen, omdat de stroming van de Maas door de opening van de stuw nog te hoog is. Rijkswaterstaat laat daarom het waterpeil gecontroleerd verder zakken door het openen van extra schotten van de stuw. Dat betekent dat de waterstand tussen Sambeek en Grave de komende uren verder kan zakken tot ongeveer 6 meter boven NAP.

    De verdere daling van de waterstand kan gevolgen hebben voor de woonboten en jachthavens op de Maas tussen Sambeek en Grave. Woonbooteigenaren in dit deel van de Maas worden momenteel geïnformeerd. Hen wordt geadviseerd de actuele waterstand goed te blijven volgen, en waar nodig extra maatregelen te nemen.

    Zolang het veilig is blijven we tegelijkertijd proberen juk 7 en 8 van de stuw in de juiste positie te krijgen.

  • Video stuwen en sluizen

    Update 15:30 uur

    Met de stuwen in de Maas sturen we het water door de rivier. De onderstaande video laat zien welke rol stuwen en sluizen in de scheepvaart hebben.

    <p>(Beeldtitel: O, zit dat zo! Een animatie. Voice-over:) LEVENDIGE MUZIEK VOICE-OVER: De Lage Landen, een nuchter volkje omringd met water en vol hardwerkende schippers. Die, euh, ja, hoe komen we hier nou omhoog? Zo stroomopwaarts is het moeilijk varen. (Een schipper denkt na.) SCHIPPER: Euhm... VOICE-OVER: Tja, het klinkt eenvoudig, maar we bouwen gewoon een trap. Nee, niet zo een. Kijk, hier een groot hoogteverschil en daar is het water veel te laag om te varen. (Op de bodem van een rivier komen wanden te staan, waardoor een soort trap ontstaat. Een schip heeft moeite met het beklimmen van de trap.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER DOOR DE LEVENDIGE MUZIEK KLINKT EEN MOTORGELUID Euh, ja, dit wordt natuurlijk een beetje lastig. (Bij het water verschijnen drie mannen met deuren.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER Kijk, als je deze sluis in vaart, dan kunnen we je zo een niveau hoger tillen. En dan kom je uiteindelijk helemaal boven. Ja, wie omhoog wil, moet slim zijn. En met al die vernuftige stuwen en sluizen kunnen we goed zakendoen blijven de rivieren hier op peil en genieten we volop van al dat water. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/rivieren. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2020.) DOOR DE LEVENDIGE MUZIEK KLINKEN VOGELS</p>
  • Het keerschot is los

    Update 12.45 uur

    Het keerschot is los! Het schot ligt nu op zo’n 100 meter van de stuw op de bodem van de Maas. Het kraanschip probeert het schot nu te bergen. Inmiddels is ook de onderwaterinspectie gestart. Op basis van de beelden die daaruit komen, kunnen we hopelijk snel starten met het terugplaatsen van de jukken.

  • Positioneren kraanschip

    Update 10.04 uur

    Het kraanschip wordt op dit moment gepositioneerd om de kabels waar het keerschot nog aan vast ligt, door te branden.

  • Gestart met herstelwerkzaamheden stuw

    Update 09.50 uur

    Goedemorgen! Wij zijn vanmorgen weer gestart met herstelwerkzaamheden aan de stuw. Het keerschot is op dit moment door het gat in de stuw geduwd naar de achterkant van de stuw. Het keerschot zit nog niet los en ligt nog steeds in de weg. Daardoor kunnen we de jukken 7 en 8 nog niet terugplaatsen. Tevens gaan wij onderwaterinspecties middels onderwatercamera’s doen om te controleren of er schade is aan de constructie van de stuw.

    Op https://waterinfo.rws.nl/ zijn de actuele waterstanden te vinden. Het waterpeil zakt langzaam nog steeds door. Scheepvaart, woonbooteigenaren en jachthavens worden verzocht de waterstand in de gaten te houden en indien nodig, erop te acteren

  • Morgenochtend starten met de herstelwerkzaamheden

    Update 22.25 uur

    Veilig werken staat voorop. Daarom wordt het werk aan de stuw gestaakt tot morgenvroeg. Zodra er updates zijn zullen wij deze hier melden.

  • Advies voor de scheepvaart

    Update 20.55 uur

    Ten gevolge van de situatie bij stuw Grave is het scheepvaartverkeer op de Maas tussen Sluis Sambeek en Sluis Grave gestremd. Ook op het Maas-Waalkanaal wordt beperkt geschut bij sluis Weurt. Sluis Heumen blijft vooralsnog dicht. Voor actuele informatie kan de scheepvaart terecht op vaarweginformatie.nl. Grootschalige omvaarroutes zijn vooralsnog niet van kracht, vanwege de lange omvaartijd. Zodra er een beter inschatting is van de herstelperiode, dan wordt de scheepvaart hierover geïnformeerd via de gebruikelijke kanalen.

  • Update Stuw Grave

    Update 20.45 uur

    Het keerschot verwijderen blijkt lastiger dan gedacht. Het keerschot haakt onder water  voor een deel nog vast aan de jukken, dit bemoeilijkt de werkzaamheden in combinatie met de sterke stroming. Op dit moment wordt geprobeerd het keerschot door de stuw heen te halen. Ook is een kraanschip onderweg om het keerschot los te trekken.

    De stuw bij Grave bestaat uit 20 jukken. Om werkzaamheden aan juk 7 te kunnen uitvoeren, is een keerschot gerealiseerd; een tijdelijke constructie om de waterdruk op het juk te verminderen. Eén van de poten dit keerschot was bevestigd tegen het naastgelegen juk 8. Tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden is er helaas iets verkeerd gegaan en is juk 8 per abuis omhoog getrokken. Het keerschot is vervolgens verschoven en in het ontstane gat in de stuw ter plaatse van juk 8 gezogen. Door het gat dat ontstaan is, stroomt momenteel water door de stuw ter hoogte van de jukken 7 en 8.
  • Wat is er gebeurd bij de stuw in Grave?

    Update 15.00 uur

    Deze week vinden er geplande werkzaamheden plaats aan de stuw bij Grave. Dit betreft regulier onderhoud aan de stuwkettingen. De stuw bij Grave bestaat uit meerdere jukken. De geplande werkzaamheden vonden vanmorgen plaats aan juk 7. Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren, is een keerschot gerealiseerd; een tijdelijke constructie om de waterdruk op het juk te verminderen. Eén van de poten van dit keerschot was bevestigd tegen het naastgelegen juk 8. Tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden is er helaas iets verkeerd gegaan en is juk 8 per abuis omhoog getrokken. Het keerschot is vervolgens verschoven en in het ontstane gat in de stuw ter plaatse van juk 8 gezogen.

    Wat zijn de gevolgen daarvan?

    Er stroomt momenteel water door de stuw ter hoogte van de jukken 7 en 8. Het keerschot ligt in de opening van de stuw ter hoogte van juk 8. De jukken kunnen daardoor niet gestreken worden. Zo lang de jukken 7 en 8 getrokken zijn, stroomt er water uit het stuwpand. Rijkswaterstaat en de aannemer werken hard aan een oplossing om het keerschot te verwijderen en hopen vervolgens de jukken 7 en 8 te kunnen strijken. Daarmee is de stuw dan weer in bedrijf en loopt er geen water meer uit het stuwpand.