Nieuwsbericht

Nieuwe datum afzinken 2e tunneldeel Blankenburgverbinding

Gepubliceerd op: 14 juli 2023 - Laatste update: 19 juli 2023, 11:55

Zondag 8 oktober 2023 is de nieuwe datum waarop het 2e tunneldeel van de Maasdeltatunnel, onderdeel van de Blankenburgverbinding, wordt afgezonken. Voor de operatie wordt het Scheur ter hoogte van de Blankenburgverbinding voor alle scheepvaart ongeveer een etmaal afgesloten.

De afsluiting is van zondag 8 oktober 09.30 tot maandag 9 oktober 11.30 uur.

Tunneldeel begin september 2023 gereed

Tijdens de afzinkoperatie eind april 2023 brak 1 van de 6 kabels waarmee het tunneldeel op zijn plek werd gehouden en kwam vervolgens tegen de tijdelijke kade. Het zogenoemde tijdelijke kopschot (de tijdelijke afsluiting van het tunneldeel aan de kopse kant) is hierdoor beschadigd.

Het kopschot wordt momenteel vervangen in het droogdok van Damen Verolme Rotterdam en is begin september 2023 gereed.

Aanpassing in afzinkproces

Het onderzoek naar de oorzaak van het breken van de kabel wordt op dit moment door gespecialiseerde onderzoeksbureaus uitgevoerd. Duidelijk is al wel dat de krachten die op de kabel kwamen te staan, groter waren dan vooraf is aangenomen.

De manier van afzinken wordt aangepast op deze en eventueel volgende uitkomsten van het onderzoek. Deze aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de afzinkoperatie succesvol verloopt en de Blankenburgverbinding zoals gepland in 2024 kan worden opengesteld.

Reservedata

Wanneer het afzinken bijvoorbeeld als gevolg van harde wind of te veel stroming niet door kan gaan, kan het nodig zijn het afzinken uit te stellen. Daarom zijn 2 reservemomenten vastgelegd: zaterdag 21 oktober 06.30 tot zondag 22 oktober 08.30 uur en maandag 6 november 07.30 tot dinsdag 7 november 09.30 uur.

Blankenburgverbinding

De Maasdeltatunnel is een onderdeel van de A15/A20: Blankenburgverbinding, de nieuwe snelweg die de A20 bij Vlaardingen verbindt met de A15 bij Rozenburg. De tunnel van 945 me gaat onder het Scheur, een onderdeel van de Nieuwe Waterweg door.