Interview

Een kijkje achter de bouwschermen: ‘Ik ben trots op de manier waarop we dit samen aanpakken’

Gepubliceerd op: 20 juli 2023, 17.02 uur

Op 15 juni 2023 gingen de herstelwerkzaamheden van de Prinses Margriettunnel van start. Een project zoals we dat nog niet eerder hebben gezien, en dat resulteert in bijzondere samenwerkingen.

Zo ook tussen technisch manager Paul Litjens (Rijkswaterstaat) en ontwerpleider Duco Bergwerf (Van Hattum en Blankevoort). Samen zetten ze hun schouders onder het nieuwe ontwerp van de fundering van de Prinses Margriettunnel. Een aantal weken na de start, vertellen zij over de stand van zaken. Waar staan we nu?

Vlot verloop

De herstelwerkzaamheden zijn in volle gang. ‘Het project loopt technisch precies zoals we dat van te voren met z’n allen hadden uitgedacht’, begint Duco. ‘Ook het werken met het sluisjessysteem gaat steeds beter. De mensen in de uitvoering krijgen daar steeds meer handigheid in.’

Met dit sluissysteem wordt er tegen de aanzienlijke waterdruk in gewerkt en hoeven we niet te bemalen waarmee impact op de omgeving beperkt is. ‘Deze methodiek op zichzelf is niet helemaal nieuw’, gaat Duco verder. ‘Maar de toepassing op een schaalgrootte van 1500 trekpalen; dat is wel vrij bijzonder.’

Beide partijen voelden wat dat betreft weinig spanning van tevoren. ‘We hadden veel vertrouwen in deze methode. Anders zouden we dit niet moeten uitvoeren. Maar het is zeker een prestatie. Hierdoor kan het verkeer namelijk blijven rijden terwijl wij het werk doen, zonder beïnvloeding van de omgeving.’

‘Die interesse in ons werk maakt het wel speciaal’

Unieke belangstelling

Een bijzondere bijkomstigheid? De hoeveelheid aandacht. ‘Het is voor het eerst dat er zoveel pers onze kant op komt’, vertelt Paul verwonderend. ‘Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Die interesse in ons werk maakt het wel speciaal.’

Niet alleen de pers heeft belangstelling. ‘We zien dat ook de omgeving interesse heeft in onze werkzaamheden. Meestal beantwoorden we veel kritische vragen, tijdens een bewonersavond bijvoorbeeld. Hier is er vooral veel belangstelling voor de techniek.’

Bovendien vraagt het om veel handen om zo’n groots project als dit op tijd af te ronden. Duco haakt hierop in: ‘Er staan 7 dagen per week, 12 uur lang uitvoerders op de werkplaats. Ook tijdens de bouwvak. De uitvoerders werken dus hard om de Prinses Margriettunnel zo goed en snel mogelijk te herstellen. Ook dat verdient de aandacht.’

‘Het project loopt technisch precies zoals we dat van tevoren hadden uitgedacht’

Sleutel tot succes

Een onderdeel waar de mannen erg positief op terugblikken, is de samenwerking. ‘De manier waarop we dit samen aanpakken. Daar ben ik best trots op’, vertelt Duco. ‘We moeten niet vergeten dat de Prinses Margriettunnel bijna 50 jaar oud is, en dat je technische aspecten tegenkomt die we met de strengere eisen en de techniek van tegenwoordig anders zouden aanpakken. Dan is het een kwestie van snel de koppen bij elkaar steken. En dat gaat heel goed.’

Paul stemt met Duco in: ‘We komen beiden uit andere werelden. Duco van de aannemerskant, en ik vanuit de rol als opdrachtgever. Samen een uitvoeringsontwerp ontwikkelen gebeurt dus niet elke dag. En toch weten we onze kennis en verschillende invalshoeken naadloos samen te brengen.’ Beide heren kijken positief naar de verwachte planning: ‘Na de bouwvak komt er een extra boorstelling waarmee we de productie van de trekpalen opvoeren. Op dit moment lopen de werkzaamheden dus goed’, sluit Paul af. Het resultaat van een sterke voorbereiding.