Werkzaamheden aan Sluis 15 en 16: 'We proberen zoveel mogelijk hinder te voorkomen'

Interview

Werkzaamheden aan Sluis 15 en 16: 'We proberen zoveel mogelijk hinder te voorkomen'

Gepubliceerd op: 20 oktober 2022 - Laatste update: 31 oktober 2022, 11:26

De komende maanden voeren we, in samenwerking met aannemersbedrijf Van Doorn, onderhoud uit aan 2 sluizen in de Zuid-Willemsvaart bij Weert en Nederweert. Door deze werkzaamheden kunnen de sluizen weer jaren mee. 

Tijdens de werkzaamheden onderhouden we onder meer de oude sluisdeuren. Daarom zijn Sluis 15 en Sluis 16 na elkaar gestremd. Eerst zullen we werken aan Sluis 16, van 3 oktober 2022 tot en met 17 februari 2023. Daarna voeren we onderhoud uit aan Sluis 15; van 20 februari tot en met 10 maart 2023.

'We combineren zoveel mogelijk werkzaamheden om grote hinder te voorkomen’, vertelt Roland van de Pas, omgevingsadviseur bij Rijkswaterstaat. ‘Denk aan het inspecteren van de sluiskolken, het restaureren van het beton, controleren en vervangen van het bewegingswerk. Dat doen we allemaal tijdens 1 afsluiting.’

‘Deze aanpak zorgt ervoor dat de omgeving zo min mogelijk last heeft van ons werk. Tegelijkertijd zijn de sluizen straks weer klaar om weer vele jaren schepen te schutten. En het zorgt ervoor dat de onderdelen van de sluizen de komende periode meekunnen.’

Speciale behandeling

Beide sluizen bestaan al bijna 100 jaar en worden sindsdien periodiek onderhouden. Sluis 15 in Nederweert komt uit 1925 en Sluis 16 in Weert uit 1932. Om de levensduur van de sluizen te verlengen en verbeteren, werken we samen met gespecialiseerde bedrijven. Zo herstelt en vernieuwt technisch dienstverlener SPIE, in opdracht van Van Doorn, in Sliedrecht de sluisdeuren.

'Ook het vervoer van de onderdelen hebben we specifiek afgestemd op het project bij Sluis 15 en Sluis 16. Dat doen we om de overlast te beperken. Zo vervoeren we de onderdelen van de sluizen met pontons over het water naar Sliedrecht’, zegt Martin van der Weijden, technisch manager en projectmanager bij SPIE.

‘Hierdoor hoeven we deze delen niet over de weg te vervoeren. Zo verminderen we de druk op het wegennetwerk, en de natuur. We besparen ongeveer 20 vrachtwagens die anders over de weg hadden gereden.'

Aanpassingen voor wegverkeer

Het aantal wegafsluitingen blijft dus beperkt. Alleen voor en tijdens het verwijderen van de sluisdeuren zijn omringende wegen tijdelijk afgesloten. Daarom sloten we op 4 en 5 oktober 2022 de weg af bij Sluis 16. We sluiten de weg ook af in februari 2023, om de sluisdeuren terug te plaatsen. We plaatsen de sluisdeuren van Sluis 15 terug in maart 2023. Dan stremmen we het wegverkeer ook voor 1,5 dag.

Van der Weijden: Op die dagen bereiden we de werkzaamheden voor en maken we de werkplek rondom de sluis klaar. Bijvoorbeeld door de ondergrond, met behulp van platen, te verstevigen voor de hijskranen. Vervolgens halen we de hefdeuren eruit en hijsen we deze op pontons voor het transport naar de herstellocatie.’

Sluizen 15 en 16 niet in 1 keer afgesloten

Voor de overlastbeperking is de samenwerking met omwonenden en andere belanghebbenden van groot belang. Van Doorn en SPIE gingen ruim 1 jaar geleden al in gesprek met bedrijven rondom de sluizen. 'Want wat betekent het voor hen als er een langdurige stremming is? En hoe kunnen we dit eventueel voorkomen?’, vertelt Rose-Anne Nijhoff, omgevingsmanager bij Van Doorn.

En met succes. Zo kwam naar voren dat 2 keer een korte afsluiting voor lokale bedrijven veel fijner is dan 1 keer een langdurige. ‘Hierdoor blijven bedrijven aan het water bereikbaar met een omvaarroute en hoeven zij niet plotseling goederen via de weg te vervoeren. Dit kan extra overlast in de regio veroorzaken en het is minder goed voor de natuur doordat er meer vrachtverkeer over de weg moet’, licht Nijhoff toe.

Naast de verkeersdruk is een natuurvriendelijke aanpak ook een kernpunt van de werkzaamheden bij Sluis 15 en 16. Daarom wordt er onder meer milieuvriendelijkere verf gebruikt voor het herstel, geheel in lijn met de recentste milieuvoorschriften. ‘Ook deden we verkennende onderzoeken, en die lieten zien dat er geen flora en fauna in gevaar komen door de werkzaamheden. Voor we de spuiduiker leegpompen, zorgen we dat alle vissen veilig uit worden gezet’, legt Van de Pas uit.

Aanpassing in vaarroutes Zuid-Willemsvaart

Sluis 15 en Sluis 16 zijn schutsluizen. Schutsluizen maken het mogelijk om schepen van het ene naar het andere waterpeil te brengen. Tijdens de werkzaamheden aan beide sluizen is het vaarverkeer gestremd tot half maart 2023. Het kanaal tussen de sluizen blijft dan bereikbaar voor lokale bedrijven via de Zuid-Willemsvaart. Omvaren in andere richtingen kan via Maastricht (Zuid-Willemsvaart, Maas en Kanaal Wessem-Nederweert).