Interview

Anders de weg op tijdens de renovatie van de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel

Gepubliceerd op: 28 oktober 2022, 10.27 uur - Laatste update: 28 februari 2023, 13.52 uur

We kunnen de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel niet renoveren zonder dat er hinder is voor het verkeer. Samen met omgevingspartijen nemen we verschillende maatregelen om de overlast te beperken, vooral tijdens de lange afsluitingen in de zomers van 2023 en 2024. Wat doen wij en wat kunt u zelf doen?

Door het werk slim(mer) te plannen en de uitvoering te optimaliseren, hebben we het aantal afsluitingen, en dus de hinder, kunnen beperken.

‘Om de hinder zo veel mogelijk te beperken, werken we volgens de werkwijzer ‘Hinderaanpak’ waarin de stappen ’Slim plannen, Slim bouwen en Slim reizen‘ centraal staan’, vertelt Daisy Hofmans. Als omgevingsmanager is zij betrokken bij de renovatie van de Heinenoordtunnel.

‘Door het werk slim(mer) te plannen en de uitvoering te optimaliseren, hebben we voor de renovatie van de Heinenoordtunnel het aantal afsluitingen, en dus de hinder zo minimaal mogelijk kunnen houden. Ook kijken we naar maatregelen die ervoor zorgen dat het verkeer kan blijven doorrijden op de omleidingen. En maatregelen die mensen stimuleren de auto te laten staan en bijvoorbeeld het openbaar vervoer of de fiets te pakken. Maatregelen om slim te reizen, dus.’

Laat de auto staan

De maatregelen werken alleen als weggebruikers hun reisgedrag zo veel mogelijk aanpassen. Ook weggebruikers die niet door de Heinenoordtunnel of over de Haringvlietbrug gaan. ‘Pak bijvoorbeeld ook de fiets voor korte afstanden binnen de gemeente Hoeksche Waard’, zegt Marije in de Maur - Peerdeman, mobiliteitsadviseur binnen het projectteam van Rijkswaterstaat.

‘Alleen als ongeveer 30% van de weggebruikers, dat zijn er zo'n 20.000 tot 30.000 per dag, niet reizen of in plaats van de auto de bus, trein of fiets pakken, kan het verkeer op de omleidingen nog blijven rijden. Dit is vooral belangrijk voor wie echt met de auto de weg op moet, bijvoorbeeld mensen met vitale beroepen, en vrachtwagens die winkels en supermarkten bevoorraden.'

Pak de fiets

Tijdens de afsluitingen van de Heinenoordtunnel blijft de buis voor fietsers van de Tweede Heinenoordtunnel altijd open. Fietsers en voetgangers delen deze buis dan tijdelijk met brommers én scooters. Door de andere buis van de Tweede Heinenoordtunnel rijden de bussen van Connexxion. Omdat er meer mensen gaan fietsen en ook scooters de buis voor fietsers gaan gebruiken, wordt het daar wel drukker. Dus let dan extra op.

Als de Heinenoordtunnel in weekenden of lange tijd, zoals in de zomer, is afgesloten, betalen we de tol voor de fietsers die gebruikmaken van de veerpont Rhoonsveer, Puttershoek en Nieuw Hekelingen. Het veer bij Rhoonsveer en bij Puttershoek gaat tijdens de afsluiting in de zomer vaker varen. Tijdens de afsluiting van de Haringvlietbrug wordt een pont ingezet die fietsers en voetgangers overzet.

Neem de pendelbus door de Tweede Heinenoordtunnel

Hofmans: ’In de weekenden dat de Heinenoordtunnel dicht is, rijden de bussen volgens de normale dienstregeling. Tijdens een volledige afsluiting past Connexxion de buslijnen en de dienstregeling in de Hoeksche Waard en vanaf Goeree-Overflakkee aan.’

‘Alle buslijnen rijden dan van en naar busstation Heinenoord en de bussen rijden vaker. En er worden pendelbussen ingezet tussen busstation Heinenoord en Rotterdam Zuidplein, station Rotterdam Lombardijen en station Barendrecht.’

Peerdeman vult aan: ‘Hierdoor blijft en wordt het voor inwoners van Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee aantrekkelijker om het openbaar vervoer te gebruiken in plaats van de auto. Automobilisten moeten namelijk omrijden via de Kiltunnel en de bus heeft een rechtstreekse, en dus snellere, verbinding door de Tweede Heinenoordtunnel.’

Extra capaciteit NS bij afsluiting Haringvlietbrug

Tijdens de afsluiting van de Haringvlietbrug in juni en juli 2023 passen Connexxion en Arriva ook hun dienstregelingen aan. Bestemmingen aan beide kanten van het Haringvliet blijven bereikbaar. 

Omdat hier beperkte alternatieve routes zijn, moeten busreizigers rekening houden met extra reistijd. De NS vergroot de capaciteit van treinen die tussen Zeeland/Brabant en de Randstad rijden, zodat overstappen van de auto naar de trein goed mogelijk is.

Plan uw vakantie of vrije dagen slim

Ook weggebruikers kunnen slim plannen. Niet alleen hun reis, maar bijvoorbeeld ook vrije dagen of vakantie. De werkzaamheden die het meeste hinder opleveren, staan gepland voor of in de zomervakantie van 2023. Plan daarom in die periodes uw vrije dagen als dat mogelijk is!

Meer informatie

Meer weten over wat we doen om de hinder te beperken, en wat u zelf kunt doen? Houd dan de projectpagina A29: renovatie Heinenoordtunnel of A29: renovatie Haringvlietbrug beweegbare deel in de gaten. Eind 2022 staat er meer informatie op de website van Connexxion over de aanpassingen van de buslijnen.