Vooruitblik werkzaamheden 2022 verruiming Twentekanaal

Nieuwsbericht

Vooruitblik werkzaamheden 2022 verruiming Twentekanaal

Gepubliceerd op: 18 februari 2022

Voor 2022 staan er verschillende werkzaamheden op het programma. Naast het vervangen van de damwanden, het baggeren en het aanbrengen van het zand-bentonietmengsel, brengen we op een aantal plekken grote veranderingen aan.

Norbert van der Hoek, omgevingsmanager van Rijkswaterstaat, blikt vooruit.

Proefvakken in praktijk

'Met de resultaten van onze onderzoeken, verwachten we een prettige uitvoeringsperiode waarbij we nevenschade aan de omgeving tot een minimum kunnen beperken. In het voorjaar van 2022 gaan we écht van start. We beginnen met het baggeren en het aanbrengen van het zand-bentonietmengsel buiten de proefvakken. Ook werken we natuurlijk hard aan het vervangen van de damwanden en optimaliseren we de natuurvriendelijke oevers. Maar er gebeurt daarnaast nog veel meer!

Uitbreiding en nieuwbouw

'Na een voortraject van ontwerp en afstemming maken we in 2022 de gemeentekade bij Delden veiliger. We verplaatsen de kade 12 m landinwaarts en verlengen deze met 30 m. Zo kunnen schepen elkaar daar makkelijker passeren. Met de omgevingspartijen hebben we mooie afspraken gemaakt over die uitvoering. Zo kan de bedrijvigheid tijdens de werkzaamheden gewoon doorgaan.

Naast deze uitbreiding, komt er ook een stuk nieuwbouw in het Twentekanaal. Tegenover het XL-businesspark in Almelo, in de zijtak van het kanaal, komt een nieuwe zwaaikom, de Zwaaikom XL. Schepen kunnen dan bij de terminal al veilig keren en hoeven daarvoor niet meer door te varen naar de haven van Almelo.

Deze ingrepen zijn wel echt een uitbreiding van het areaal van het Twentekanaal. Echt iets waar ik naar uitkijk voor optimaal en veilig gebruik van het kanaal! Ook gaan we een proef doen met kunststof damwanden. Geen grote ingreep, maar zeker een interessante innovatie!

Vol vertrouwen

Voordat we echt aan de slag konden, hebben we veel gesprekken gevoerd. Met de aannemer maar ook met de omgeving. Want we wilden alle risico’s voor de omgeving in kaart hebben en mogelijke schade vermijden. Vooral hierdoor, en door de positieve onderzoeksresultaten, heb ik veel vertrouwen in het komende jaar. Als we zo doorgaan, kunnen we de verruiming snel en veilig voortzetten en zijn de havens van Almelo, Hengelo en Enschede straks vlot en veilig bereikbaar voor schepen met grotere vrachten.