Herstelwerkzaamheden na hoogwater gestart

Nieuwsbericht

Herstelwerkzaamheden na hoogwater gestart

Gepubliceerd op: 1 september 2021, 09:47 - Laatste update: 2 september 2021, 13:08

Het hoogwater is voorbij, maar heeft wel haar sporen achtergelaten. De afgelopen weken zijn inspecties gedaan naar de staat van verschillende kunstwerken op en rond het water zoals bruggen, sluizen, stuwen, oevers en vistrappen en het in beeld brengen van aangespoeld afval in de uiterwaarden.

Het 1e schadeherstelwerk is gestart op de Grensmaas, een gezamenlijke actie van Vlaams België en Nederland. Ter hoogte van Grevenbicht vinden baggerwerkzaamheden plaats om de veerpont tussen Vlaanderen en Nederland weer vaarbaar te krijgen. 

Bodemmateriaal verplaatst

Het hoogwater heeft veel bodemmateriaal (zand en grind) verplaatst in het zomerbed van de Maas. Dit zorgt in sommige situaties voor problemen voor de vaarweggebruikers. Zoals voor de veerpont voor fiets- en voetverkeer bij Grevenbicht tussen Vlaanderen en Nederland. Het uitbaggeren van de vaargeul pakken wij voor onze rekening. Onze Vlaamse beheerder van de waterwegen, De Vlaamse Waterweg, zorgt ervoor dat het pontje hersteld wordt en aan hun kant van de vaargeul de aanzanding wordt weggehaald. De werkzaamheden zijn naar verwachting vrijdag 3 september 2021 klaar.

Schade

Met het hoogwater zijn erg veel spullen op en rond het water terechtgekomen die er niet thuishoorden. Deze zijn de afgelopen maand (augustus) actief opgeruimd. Aan de hand van meldingen die bij de Meldkamer Rijkswaterstaat binnenkomen, worden nog altijd opruimwerkzaamheden uitgevoerd. Gelijk aan het opruimwerk, zijn inspecties gedaan. Op basis van die inspecties zijn o.a. oevers vrijgegeven voor opruimacties die door vrijwilligers worden uitgevoerd onder de vlag van onder andere Schone Maas en Maascleanup.nl. De locaties die zijn vrijgegeven, zijn te vinden op de kaart: Vrijgave uiterwaarden.

Met de inspecties heeft Rijkswaterstaat een goed beeld kunnen vormen van alles wat hersteld moet worden op en rond het water. De hoofdsystemen hebben het goed gehouden tegen het geweld van het hoogwater, maar schades zijn niet te voorkomen geweest. Er moet veel werk verzet worden om de vele relatief kleine schades te herstellen. Zo zijn er schades aan verschillende objecten ontstaan. Een aantal voorbeelden: duikers zijn kapot gegaan, vaarwegmarkeringen (verkeersborden voor schepen) ontbreken of zijn stuk en oeververdediging en bestrating van sluiseilanden zijn op enkele plekken weggespoeld.

Herstel

Op korte termijn worden schades opgelost die voor onveilige situaties kunnen zorgen voor publiek, gebruikers van de vaarwegen en voor onze medewerkers. Weghalen van afval, zoals bijvoorbeeld gastanks en kadavers, loopt al een tijdje en zal de komende tijd ook blijven gebeuren. Daarna worden schades aangepakt die effect hebben op het functioneren van het systeem maar niet direct voor onveilige situaties zorgen. De rest van de schade gaat mee in het regulier proces en zal worden opgelost binnen het gepland beheer en onderhoud.