4 miljoen kuub zand voor A16 Rotterdam: grootschalige zandtransporten na 1,5 jaar afgerond

Interview

4 miljoen kuub zand voor A16 Rotterdam: grootschalige zandtransporten na 1,5 jaar afgerond

Gepubliceerd op: 10 juni 2021, 17:58 - Laatste update: 10 juni 2021, 18:01

4 miljoen m3 zand is er aangebracht voor de aanleg van de 11 km lange snelweg A16 Rotterdam. De zandaanvoer die zo’n 1,5 jaar geleden is gestart, nadert hiermee het einde.

200.000 vrachtwagens

De chauffeurs hebben er nu zo’n 200.000 ritjes op zitten. Het zand is nodig voor de nieuwe snelweg en voor de aanleg van tijdelijke wegen. Jan Span, manager grondstromen bij De Groene Boog: ‘Er is heel veel zand nodig voor de aanleg van de nieuwe snelweg. Het zand wordt in eerste instantie gebruikt als voorbelasting om de slappe ondergrond te laten inklinken, voordat er gestart kan worden met het bouwen van de weg, tunnel en viaducten. Het zorgt voor een stevige en constructieve ondergrond.’

Duurzaam

Een deel van het zand is gebruikt voor de aanleg van de tijdelijke bouwweg, waarmee het bouwverkeer wordt gescheiden van het reguliere verkeer. Zo wordt het zand op meerdere plekken na elkaar slim ingezet, en uiteindelijk vindt het merendeel ook een eindbestemming in het project: als ondergrond voor de aarden baan van de weg, bij de landhoofden van de viaducten en in de grondwallen waarmee de weg ter hoogte van Schiebroek wordt ingepakt.

Noordzee en Markermeer

Het zand heeft al een hele reis achter de rug, voordat het op z’n plek ligt. Vanuit het Markermeer en de Noordzee wordt het zand met zandzuigers van de bodem gezogen. Een binnenvaartschip transporteert het naar de 5 loskades in Nieuwerkerk aan den IJssel, Schiedam en Rotterdam en daarna gaat het per vrachtwagen het werkgebied in.

Logistieke uitdaging

Er zijn diverse overslaglocaties. Jan Span: ‘Die locaties liggen op zo kort mogelijke afstand van de bouwplaats, zodat vrachtwagens zo min mogelijk het verkeer belasten. Vanaf sommige locaties wordt 20.000 m3 per week gelost. Dat zijn 25 vrachten per uur.’ Vanaf onder andere de Rotterdamse Keilehaven transporteerde het team grote hoeveelheden zand naar het werkgebied van de A16 Rotterdam. Span: ‘Op topdagen reden er ruim 80 vrachtwagens. Op het hoogtepunt vervoeren we meer dan 60.000 m3 zand per week.’

Samenwerking

Arjan Visser, directeur techniek bij De Groene Boog: ‘Het is een enorme logistieke operatie om die ruim 200.000 vrachtwagens met zand op het juiste moment op de juiste plek in het project te krijgen. En dat met zo min mogelijk overlast voor de omgeving’. Ronald Vlieland, technisch manager bij Rijkswaterstaat beaamt dat: ‘Het is ongelooflijk als je beseft hoe ontzettend veel zand dit is en hoeveel mensen daar, van de zandwinplek tot en met de verwerking op de bouwplaats, hun bijdrage in hebben gehad. Een logistieke operatie van deze omvang in stedelijk gebied en dat dit met vele chauffeurs gebeurt, is een bijzondere uitdaging. De samenwerking in de logistieke keten is de sleutel tot succes: van schipper tot kraanmachinist, van chauffeur tot uitvoerder en projectleider.’

Over de A16 Rotterdam

Rijkswaterstaat realiseert de A16 Rotterdam, de nieuwe verbinding tussen de snelweg A16 bij het Terbregseplein en de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De snelweg verbetert de bereikbaarheid en leefbaarheid in het noordoostelijk deel van Rotterdam, in Lansingerland en de omliggende regio. De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.