Oude Maas: renovatie Verkeersbrug Dordrecht

Waarom

  • De Verkeersbrug Dordrecht is de verbinding tussen Dordrecht en Zwijndrecht, en is een nautische eenheid met de naastgelegen spoorbrug.
  • De Verkeersbrug Dordrecht ligt op een strategische locatie in de Oude Maas, precies tussen 2 van de drukste scheepvaartknooppunten ter wereld. De brug is toe aan een uitgebreide renovatie.
  • Door de renovatie blijft de brug ook in de toekomst veilig en beschikbaar.

Hoe

vervangen of renoveren van verschillende onderdelen van de brug

Heb ik last van de werkzaamheden?

Op dit moment zijn we bezig met de voorbereiding van de werkzaamheden van de Verkeersbrug Dordrecht. Er vinden daarom nog geen werkzaamheden plaats waar u hinder van ondervindt. Zoals de planning er nu uitziet, gaan de werkzaamheden in 2030 van start. Tijdens de werkzaamheden is de brug een langere periode afgesloten voor het wegverkeer. Hierdoor zijn er omleidingen en extra reistijd voor de weggebruikers. Voor de scheepvaart is mogelijk ook hinder. 

Zodra er meer bekend is over de werkzaamheden en de hinder die hierdoor ontstaat, leest u dit op deze pagina.

Wanneer

Klaar: 2032
2024 - 2026

Planfase

2027 - 2029

Voorbereiding uitvoering

2030 - 2032

Uitvoering

Deze planning kan nog veranderen.

Video Renovatie Verkeersbrug Dordrecht

Bekijk in de video een overzicht van alle werkzaamheden voor de renovatie van de Verkeersbrug Dordrecht.

[Beeldtitel] Renovatie Verkeersbrug Dordrecht Uitvoering 2028-2031 [Voice-over] Direct naast de spoorbrug Dordrecht ligt de verkeersbrug Dordrecht. Oorspronkelijk bedoeld als oeververbinding in de A16 is het nu vooral een belangrijke schakel in het stadsverkeer tussen Dordrecht en Zwijndrecht. De brug is gelegen in de Oude Maas, een druk bevaren transportroute. Jaarlijks passeren hier zo'n 115.000 schepen. De brug dateert uit 1939, is in 1979 voor het laatst grootschalig gerenoveerd en kent een monumentaal karakter. De verkeersbrug Dordrecht bestaat uit een bijzondere combinatie van bruggen. Vanaf Zwijndrecht gezien zijn dat achtereenvolgens een betonnen aanbrug. Een stalen plaatliggerbrug, een vakwerk brug. Een dubbele basculebrug. En weer een betonnen aanbrug, nu aan de Dordtse kant. Met een totale lengte van meer dan een kilometer is de verkeersbrug Dordrecht een van de langste rivier bruggen in Nederland. Bovendien vormt de brug met de spoorbrug een zogeheten nautische eenheid. De bediening gebeurt centraal vanuit het bediend huis, gelegen tussen beide bruggen. De verkeersbrug Dordrecht is toe aan een grondige renovatie. Nagenoeg alle onderdelen van de brug moeten vervangen of gerenoveerd worden. Een greep uit de belangrijkste werkzaamheden. De conservering van de stalen hoofdconstructie verkeert in matige staat en moet volledig vervangen worden. Dat geldt ook voor de kleinere onderdelen. Zoals opleggingen, leuningen en stalen onderdelen in de basculekelders. Vanwege de veiligheid en om de doorvaart voor hoge scheepvaart te behouden is vereist dat de basculebruggen op een externe locatie gerenoveerd worden. Vrijwel alle werktuigbouwkundige onderdelen, zoals tandwielkasten, motoren en koppelingen voldoen niet meer aan de gestelde normen of zijn einde levensduur. Een vervanging van de gehele aandrijflijn is daarom noodzakelijk. De pennenbaan kan wel behouden blijven. De betonnen autorijdekken in de stalen hoofdoverspanningen worden in zijn geheel vernieuwd en aan de zijkanten versterkt. Ook aan de aanbruggen is de tand des tijds goed zichtbaar. Op veel plaatsen aan de onderzijde zien we beton schade en komen er oude reparaties los. Het herstel willen we grootschalig aanpakken. De staalconstructie voldoet op een aantal plekken niet. Lokaal zijn er versterkingen nodig. Daarnaast dient de aansluiting van de leuningen op het brugdek verbeterd te worden. De bestaande remmingwerk en wachtplaatsen voor zee- en beroepsvaart verkeren in een matige staat. Deze hebben een flinke opknapbeurt nodig. Verder worden de pijlers van de brug voorzien van een nieuwe aanvaarbeveiliging. Al het asfalt, de slijtlagen en houten fietspaddekken zijn einde levensduur en dienen vervangen te worden. In de basculekelders moet de veiligheid worden verbeterd. Denk aan het vernieuwen van leuningen en verlichting. Daarnaast is hier grootschalig beton herstel nodig. De bediening van de verkeersbrug en de spoorbrug vindt plaats vanuit het ‘koffiefilter’. Het bedien gebouw van ProRail. Voor de verkeersbrug zal er volgens de landelijke bruggen- en sluizenstandaard een nieuwe bedienplek ingericht worden. Tegelijk vervangen we de bestaande besturingskasten en onderdelen die aangestuurd worden. Zoals slagboominstallaties, seinen en camera’s. De renovatie van de Verkeersbrug Dordrecht kent verschillende uitdagingen. Allereerst geldt het belang van de hoofdtransportroute over het water. Het scheepvaartverkeer dient van de werkzaamheden zo min mogelijk hinder te ondervinden. Ook voor het landverkeer geldt dat de bereikbaarheid en mobiliteit op orde moet blijven. Een extra uitdaging daarbij is dat er de komende jaren nog tal van andere infraprojecten in de regio in uitvoering gaan. Zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug en Drechttunnel in de A16. Tot slot speelt mee dat de brug zich in stedelijk gebied bevindt, wat bouw hinder tot een belangrijk thema maakt. Dat we de Verkeersbrug Dordrecht op alle fronten aanpakken, maakt dat deze renovatie behalve uitdagend ook uniek is. We maken de brug niet alleen functioneel klaar voor de toekomst, maar geven haar tegelijk een flinke make-over met respect voor het oorspronkelijke ontwerp. Zo kan deze ruim 80 jaar oude dame van beton en staal, niet alleen de belangrijke rol in het wegen- en vaarwegennet de komende 30 jaar blijven vervullen, maar versterken we ook haar monumentale karakter. [Eindleader] Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/verkeersbrugdordrecht Een productie van Rijkswaterstaat Ⓒ 2025

Wat gaan we doen?

De Verkeersbrug Dordrecht is toe aan een uitgebreide renovatie. Verschillende onderdelen van de brug moeten worden gerestaureerd, zoals de stalen vakwerkbrug, de basculebruggen en betonnen aanbruggen. Het wegdek van de brug wordt helemaal vervangen.

Daarnaast vernieuwen we alle systemen, installaties en motoren voor het bedienen, besturen en bewaken van de brug. In het ‘koffiefilter’, het bediengebouw van ProRail, komt een nieuwe bedienplek voor de brug. De remmingwerken in de Oude Maas krijgen een opknapbeurt en er komt een aanvaarbeveiliging om de brugpijlers te beschermen.

Met deze renovatie blijft de Verkeersbrug Dordrecht ook in de toekomst veilig en beschikbaar. Tegelijk krijgt de buitenkant van de brug een flinke make-over. Zo zorgen we ervoor dat het monumentale karakter van de brug wordt behouden en versterkt.

Nieuws

Zie ook

Onderliggende pagina