Doelen en resultaten

Rijkswaterstaat heeft in het voorjaar van 2024 de asfaltlaag op de Spijkenisserbrug vernieuwd. Daarnaast worden in 2024 en 2025 alle technische systemen en installaties vernieuwd die de brug laten functioneren. Met deze renovatie zorgen we ervoor dat de brug ook in de toekomst veilig en beschikbaar is.

Asfalt en voegovergangen

Het asfalt op beide hefdelen van de brug was aan vervanging toe. Er zaten gaten in de weg en de benodigde stroefheid ontbrak. Daarom hebben de hefdelen een nieuwe asfaltlaag gekregen. Ook zijn de voegovergangen tussen het vaste deel en het beweegbare deel van de brug gerenoveerd.

Het nieuwe asfalt is lichter van kleur en wordt daardoor minder snel warm. Samen met de vernieuwde voegovergangen is de brug hierdoor bij hitte in de zomer minder gevoelig voor uitzetting. De brug hoeft dan minder snel gekoeld te worden.

Technische systemen en installaties

In 2024 en 2025 vernieuwen we het brein van de brug: alle bedienings-, besturings- en bewakingssystemen. 

Naast de systemen vernieuwen we ook de volgende installaties:

  • hoofdmotoren die de brugdekken op en neer bewegen
  • slagbomen
  • luidsprekers
  • openbare verlichting
  • (scheepvaart)seinen

Om ervoor te zorgen dat de bediening vanuit de Verkeerscentrale in Rhoon veilig blijft, hangen we ook nieuwe camera’s op. Verder krijgt de brug een extra energieaansluiting vanaf de Hoogvlietse oever. Zo heeft de brug bij een stroomstoring toch energievoorziening.

De staal- en betonconstructie zijn nog in goede staat en renoveren we daarom op een later moment.

Animatie: Het brein van de Spijkenisserbrug renoveren, hoe doen we dat?

Tijdens deze renovatie vernieuwen we alle technische systemen en installaties van de brug. In deze video leggen we stap voor stap uit hoe we die klus klaren.

[Beeldtitel] Renovatie Spijkenisserbrug Rijkswaterstaat renoveert het brein van de Spijkenisserbrug. Dat zijn alle technische systemen en installaties, om de brug te kunnen bedienen, besturen en bewaken. Tegelijk krijgt de brug een tweede energievoorziening. Alle bestaande systemen bevinden zich in de middelste pijler van de brug. In de nieuwe situatie worden deze ondergebracht in de twee buitenste pijlers. Daardoor kan de brug tijdens het ombouwen zoveel mogelijk in bedrijf blijven. En kunnen we als de renovatie is afgerond, via de vaste delen van de brug altijd bij de systemen komen, mocht dat nodig zijn. Onder de beweegbare brugdelen in de Oude Maas leggen we eerst twee zinkers, ofwel buizen aan. Hierdoorheen lopen straks alle nieuwe kabels waarmee de nieuwe systemen elektriciteit krijgen, en met elkaar worden verbonden. De buizen van zo'n negentig meter lang zetten we in elkaar op de kant, om vervolgens over het water naar de brug te varen. Daar laten we op het moment dat er nauwelijks stroming in de rivier is, de buizen een voor een zinken. Vervolgens komen deze in een vooraf uitgegraven sleuf terecht. Met stenen worden de buizen daarna toegedekt om ze samen met de bodem te beschermen. Op de brug werken we steeds aan één kant tegelijk, zodat er altijd één hef beschikbaar blijft voor hoge scheepvaart. De kant van Hoogvliet is als eerste aan de beurt. Het stilgelegde brugdeel koppelen we los van de bestaande systemen. Vervolgens bouwen we de nieuwe systemen in de lege pijler op. Tegelijk met de nieuwe systemen vervangen we op de brug verschillende installaties, zoals de slagbomen, bedieningscamera's en verlichting. Ook vernieuwen we de stalen hefkabels en hoofdmotoren waarmee het brugdeel wordt geheven. En we maken een extra energievoorziening aan de kant van Hoogvliet, zodat de brug minder gevoelig is voor stroomstoringen. Zodra de opbouw aan de oostkant gereed is, schakelen we dit brugdeel over op het nieuwe systeem. Daarvoor zijn uitvoerige testen nodig, die extra zorgvuldigheid en tijd vragen. Daarna gaan we over naar het westelijke brugdeel. Hier voeren we dezelfde werkzaamheden en stappen uit. Om uiteindelijk helemaal over te kunnen schakelen naar de nieuwe situatie. En daarmee is de renovatie helemaal afgerond. Zo kunnen we ook de komende decennia de brug vanuit de verkeerscentrale in Rhoon, veilig blijven bedienen, besturen en bewaken. [Eindleader] Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/spijkenisserbrug Een productie van Rijkswaterstaat ©2024 We controleren het staal op kleine scheurtjes, en we repareren die waar nodig door ze dicht te lassen. En als de brug dan toch dicht is renoveren we de voegovergangen en passen deze aan. Daarna brengen we een nieuwe, lichtere kleur asfalt aan op de brug. Samen met de aangepaste voegovergangen zorgt dit ervoor dat de brug beter bestand is tegen uitzetting op warme zomerdagen. Hierdoor hoeft de brug niet meer gekoeld te worden als het heet is. Al met al is dit een intensieve klus waar we vier weken mee bezig zijn. In die periode is de brug dus afgesloten voor het wegverkeer. Maar goed om te weten: het fiets- en voetpad blijft wél gewoon open. Ga je tijdens deze afsluiting de weg op? Dan word je omgeleid via de Hartelbrug en Botlekbrug. Hoe vervelend ook, het omrijden kan voor extra reistijd zorgen, zeker op drukke momenten zoals in de spits. Hou er dan ook rekening mee dat je 30 tot 60 minuten langer onderweg kan zijn. Hoe voorkom je dat je deze periode vaker in de file staat? Probeer buiten de spits te rijden wanneer het wat minder druk is. Of pak de metro, de fiets. Of als het even kan, probeer thuis te werken. Want er zijn altijd mensen die wél afhankelijk zijn van de auto. Wil je meer weten over de Spijkenisserbrug en de werkzaamheden die er nog aankomen in het najaar? Kijk dan op www.rijkswaterstaat.nl/spijkenisserbrug [Eindleader] Meer weten? www.rijkswaterstaat.nl/spijkenisserbrug Een productie van Rijkswaterstaat 2024