Privacyverklaring Veelmelders bij de Landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat is een uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Bij de uitvoering van de taken die aan Rijkswaterstaat zijn opgedragen, worden persoonsgegevens verwerkt.

In deze privacyverklaring vindt u specifieke informatie over de verwerkingen van persoonsgegevens in het kader van veelmelders. Bij de Landelijke Informatielijn mag elke betrokkene ongelimiteerd melding maken van uiteenlopende zaken. Er zijn echter betrokkene die zo vaak melden en/of onaangepast gedrag vertonen, dat hiervoor een speciale werkwijze is ontwikkeld. Hiermee worden medewerkers van de Landelijke Informatielijn ondersteund bij hun werk.

Meer algemene informatie over de verwerking van persoonsgegevens door Rijkswaterstaat vindt u op de pagina algemene privacyverklaring.

Welke persoonsgegevens worden verwerkt?

Rijkswaterstaat verwerkt verschillende categorieën persoonsgegevens. Hier vindt u het overzicht van de persoonsgegevens die wij voor onderzoek door middel van interviews met focusgroepen verwerken én waar wij deze persoonsgegevens vandaan hebben:

  • Persoonskenmerken, zoals uw voornaam, achternaam en geslacht;
  • Contactgegevens, zoals uw e-mailadres en telefoonnummer.
  • Welke (soort) melding een veelmelder doet.
  • Contactmomenten met een veelmelder.

Deze persoonsgegevens hebben wij rechtstreeks van uzelf ontvangen.

Met welke doelen en op basis van welke grondslagen verwerkt Rijkswaterstaat persoonsgegevens

Doelen

Rijkswaterstaat verwerkt uw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  1. Opstellen van een instructie in geval van veelmelders en/of onaangepast gedrag richting de Landelijke Informatie Lijn.
  2. Het blokkeren van telefoonnummers van melders die hun gedrag niet aanpassen.

De nummering van de doelen komt overeen met de nummering van de grondslag die bij het doel hoort.

Grondslagen

De verwerkingen vinden plaats op basis van de volgende grondslag:

  • Gerechtvaardigd belang
  1. Voor deze verwerking van uw persoonsgegevens hebben wij een gerechtvaardigd belang. Rijkswaterstaat wil verkeersmeldingen, vragen en klachten van bellers efficiënt en op een juiste manier afhandelen. Rijkswaterstaat werkt met een specifieke werkinstructie, zodat we ook bellers die vaak bellen, te woord kunnen blijven staan.
  2. Rijkswaterstaat wil verkeersmeldingen, vragen en klachten van bellers efficiënt en op een juiste manier afhandelen. Rijkswaterstaat wil haar medewerkers laten werken in een veilige werkomgeving. Personen die onaangepast gedrag vertonen kunnen stress veroorzaken bij medewerkers en kunnen de bereikbaarheid voor andere bellers belemmeren. Rijkswaterstaat heeft daarom een gerechtvaardigd belang bij het beschermen van medewerkers en bedrijfsprocessen tegen telefonische overlast en intimidatie. Het blokkeren van het telefoonnummer van de betreffende beller is noodzakelijk om herhaalde overlast te voorkomen. Voordat het nummer van de beller geblokkeerd wordt, wordt er altijd een gesprek aangegaan met de beller. Een persoon kan Rijkswaterstaat altijd nog bereiken via andere kanalen (zoals e-mail of sociale media).

Als u vragen heeft over de belangenafweging, neem dan contact op via dit contactformulier.

Delen van persoonsgegevens

Rijkswaterstaat verkoopt uw persoonsgegevens niet aan derden en verstrekt ze alleen als dit nodig is voor het doel van de verwerking.

Voor deze specifieke verwerking verstrekken wij geen gegevens aan andere ontvangers dan Rijkswaterstaat.

Geautomatiseerde besluitvorming en profilering

Rijkswaterstaat maakt voor deze specifieke verwerking geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming en/of profilering.

Hoe lang bewaart Rijkswaterstaat persoonsgegevens?

Rijkswaterstaat verwerkt persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor het behalen van de in deze privacyverklaring genoemde doelen.

Voor de verwerkingen voor de volgende doelen gelden deze bewaartermijnen:

DoelBewaartermijn
Opstellen van een instructie in geval van veelmelders en/of onaangepast gedrag richting de Landelijke Informatie Lijn.De instructie wordt verwijderd wanneer deze niet meer van toepassing is. Controle hierop vind elk half jaar plaats.
Het blokkeren van telefoonnummers van melders die hun gedrag niet aanpassen.Blokkering wordt verwijderd wanneer deze niet meer van toepassing is. Controle hierop vind elk half jaar plaats.

Deze verklaring is voor het laatst herzien op 27 juni 2025.