Privacyverklaring Enquêtes en klantbelevingsonderzoeken

Rijkswaterstaat is een uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Bij de uitvoering van de taken die aan Rijkswaterstaat zijn opgedragen, worden persoonsgegevens verwerkt.

In deze privacyverklaring vindt u specifieke informatie over de verwerkingen van persoonsgegevens in het kader van enquêtes en klantbelevingsonderzoeken.

Meer algemene informatie over de verwerking van persoonsgegevens door Rijkswaterstaat vindt u op de pagina algemene privacyverklaring.

Welke persoonsgegevens worden verwerkt?

Rijkswaterstaat verwerkt verschillende categorieën persoonsgegevens. Hier vindt u het overzicht van de persoonsgegevens die wij voor enquêtes en klantbeleving verwerken én waar wij deze persoonsgegevens vandaan hebben:

  • Persoonskenmerken, zoals uw voornaam en achternaam;
  • Contactgegevens, zoals uw e-mailadres.

Deze persoonsgegevens hebben wij rechtstreeks van uzelf ontvangen of, als er sprake is van een projectgebonden enquête, vanuit een openbaar register of de gemeentelijke basisregistratie In dat laatste geval ontvangt u in de uitnodigingsmail specifieke informatie over hoe wij aan uw persoonsgegevens zijn gekomen.

Met welke doelen en op basis van welke grondslagen verwerkt Rijkswaterstaat persoonsgegevens

Doelen

Rijkswaterstaat verwerkt uw persoonsgegevens voor de volgende doelen: 

  1. Klantbelevingsonderzoek naar aanleiding van telefonisch contact voor het verbeteren van processen, dienstverlening en producten;
  2. Klantbelevingsonderzoek naar aanleiding van e-mailcontact voor het verbeteren van processen, dienstverlening en producten.
De nummering van de doelen komt overeen met de nummering van de grondslag die bij het doel hoort.

Grondslagen

De verwerkingen vinden plaats op basis van de volgende grondslagen:

  • Toestemming (doel 1)

U heeft tijdens het telefonische contact toestemming gegeven voor de verwerking van persoonsgegevens voor het doen van een klantbelevingsonderzoek. Zodra u toestemming heeft gegeven, vragen wij om uw e-mailadres. 

U heeft het recht om uw toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens in te trekken. Vanaf het moment dat u uw toestemming heeft ingetrokken mag de verwerking van uw persoonsgegevens waarvan de toestemming is ingetrokken, niet meer plaatsvinden. De intrekking heeft geen gevolgen voor de verwerking van persoonsgegevens die vóór de intrekking plaatsvonden. 

Het intrekken van uw toestemming kan door u bij het onderzoeksbureau waar u de e-mail van ontvangen heeft af te melden.

  • Gerechtvaardigd belang

Voor deze verwerkingen van uw persoonsgegevens hebben wij een gerechtvaardigd belang. Klantbelevingsonderzoeken zijn voor Rijkswaterstaat van belang voor de verbetering van onze processen en dienstverlening. De resultaten van het onderzoek worden uitsluitend gebundeld (geanonimiseerd) in een dashboard weergegeven.

Als u vragen heeft over de belangenafweging, neem dan contact op via het contactformulier.

Delen van persoonsgegevens

Rijkswaterstaat verkoopt uw persoonsgegevens niet aan derden en verstrekt ze alleen als dit nodig is voor het doel van de verwerking.

Voor deze specifieke verwerking delen wij gegevens met:

OntvangerRol (verwerkingsverantwoordelijk/verwerker/derden)
Onderzoeksbureau(s)Verwerker

Doorgifte aan landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER)

Rijkswaterstaat geeft uw persoonsgegevens bij de in deze verklaring genoemde verwerkingen niet door naar partijen buiten de EER, behoudens wat er in de algemene privacyverklaring staat.

Geautomatiseerde besluitvorming en profilering

Rijkswaterstaat maakt voor deze specifieke verwerking geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming en/of profilering.

Hoe lang bewaart Rijkswaterstaat persoonsgegevens?

Rijkswaterstaat verwerkt persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor het behalen van de in deze privacyverklaring genoemde doelen.

Voor de verwerkingen voor de volgende doelen gelden deze bewaartermijnen:

DoelBewaartermijn
Klantbelevingsonderzoek naar aanleiding van telefonisch contact voor het verbeteren van processen, dienstverlening en productenResultaten van het onderzoek worden gebundeld weergegeven, maar zijn voor het onderzoeksbureau nog tot 30 dagen na het onderzoek herleidbaar naar betrokkenen. Na deze periode worden de gegevens geanonimiseerd.
Klantbelevingsonderzoek naar aanleiding van e-mailcontact voor het verbeteren van processen, dienstverlening en productenResultaten van het onderzoek worden gebundeld weergegeven, maar zijn voor het onderzoeksbureau nog tot 30 dagen na het onderzoek herleidbaar naar betrokkenen. Na deze periode worden de gegevens geanonimiseerd.

Deze verklaring is voor het laatst herzien op 7 oktober 2025.