Nieuwsbericht

Storing Rijkswaterstaat opgelost

Gepubliceerd op: 27 juni 2026, 21.23 uur

De landelijke storing bij Rijkswaterstaat is inmiddels opgelost en de situatie is weer stabiel. De storing heeft niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.

We blijven de systemen nauwlettend monitoren om er zeker van te zijn dat alles goed blijft functioneren. We doen grondig onderzoek naar de oorzaak van de storing en naar wat nodig is om dit in de toekomst te voorkomen.

We beschikken over een back-up systeem voor het netwerk, waar normaal gesproken op afstand naartoe kan worden overgeschakeld. Dit lukte in eerste instantie niet. Daarom is de omschakeling handmatig op locatie uitgevoerd. Inmiddels draait alles weer via het back-up systeem.

Landelijke storing

De storing ontstond tijdens geplande werkzaamheden aan een glasvezelkabel, waardoor een probleem in de netwerkvoorziening optrad.

Dit had gevolgen voor verschillende systemen die nodig zijn voor het bedienen van bruggen, sluizen en tunnels, en voor verkeersmaatregelen zoals het plaatsen van rode kruisen boven de weg. Weg- en vaarweggebruikers konden hierdoor hinder ondervinden, zoals vertragingen en stremmingen.

Ook was op een aantal locaties het cameratoezicht beperkt beschikbaar. Hierdoor hadden verkeerscentrales niet overal volledig zicht op de weg en konden situaties, zoals stilstaande voertuigen, minder snel worden gesignaleerd. Daarnaast waren meerdere websites en informatiediensten van Rijkswaterstaat tijdelijk niet of beperkt beschikbaar.

Tijdens de storing zijn waar mogelijk systemen lokaal bediend en zijn maatregelen genomen om de hinder te beperken.