Zuid-Holland Bereikbaar helpt reizigers op weg tijdens onderhoud Algerabrug
In de zomer van 2026 gaat de Algerabrug voor zes weken volledig dicht voor wegverkeer. Ook de (hoge) scheepvaart kan twaalf weken lang niet door de sluiskolk. De vaste brug blijft beschikbaar. De impact op het verkeer in de regio is groot.
Daarom vroeg Rijkswaterstaat hulp van mobiliteitspartner Zuid-Holland Bereikbaar (ZHB) om een speciale hinderaanpak te ontwikkelen. Karin van Reeuwijk, verantwoordelijk voor het gebied Rotterdam, en de regioprojectleider Tim Wille vertellen wat er op touw is gezet.
‘Rijkswaterstaat zag al in de verkeersmodellen dat de afsluiting van de Algerabrug forse gevolgen heeft voor de doorstroming,’ vertelt Wille.
‘Dan is een reguliere communicatiecampagne niet genoeg. Onze opdracht is om een intensieve hinderaanpak te ontwerpen en uit te voeren: maatregelen en communicatie die ervoor zorgen dat zo veel mogelijk mensen niet reizen of anders dan met de auto gaan reizen. En daar bieden we dan concrete alternatieven voor.’
Verkeerskundige voorbereidingen
Er ging een uitgebreide analyse- en voorbereidingsfase aan vooraf. Eerst zijn verkeerskundige onderzoeken gedaan: hoeveel verkeer maakt nu gebruik van de brug, wat gebeurt er als die route wegvalt en waar ontstaan de knelpunten in het omliggende netwerk?
Daarna volgde maatwerkonderzoek. Van Reeuwijk: ‘We hebben onder meer “truckspotting” gedaan: ter plekke tellen welke vervoerders en bedrijven de brug gebruiken. Met die bedrijven gaan we in gesprek over hoe zij hun ritten kunnen aanpassen.’
Ook werden ondernemersbijeenkomsten georganiseerd en stonden medewerkers van Zuid-Holland Bereikbaar in lokale winkelcentra om inwoners te bevragen: weten ze van de werkzaamheden, welke problemen voorzien ze, wat hebben ze nodig?
Samenwerken met gemeenten
De hinderaanpak vraagt samenwerking met vele partijen. Van Reeuwijk: ‘Rijkswaterstaat is opdrachtgever, maar we kunnen dit niet zonder de gemeenten in de omgeving: Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Capelle aan den IJssel en ook Gouda, waar de belangrijkste omleidingsroute langs loopt. We stemmen met hen af, bijvoorbeeld om te voorkomen dat er werkzaamheden zijn op de omleidingsroutes.’
Daarnaast werkt Zuid-Holland Bereikbaar intensief samen met de provincie, werkgevers in zorg, onderwijs en industrie, en de logistieke sector. ‘En dat is hard nodig,’ zegt Wille. ‘Zodat bedrijven kunnen kijken hoe ze hun bedrijfsvoering en logistiek gaan aanpassen en zo medewerkers mogelijk toch op het werk kunnen laten komen.’
Campagnes en maatregelen
Voor heel de provincie ontwikkelde Zuid-Holland Bereikbaar de campagne ‘Vaststaan of meebewegen. Wat doe jij?’ Die wordt nu specifiek ingezet rond de Algerabrug. Van Reeuwijk: ‘Met die campagne willen we mensen laten nadenken over hun reisgedrag. We laten vooral ook zien welke alternatieven er zijn. Je kunt ervoor kiezen om in de file te gaan staan via Gouda, maar je kunt ook meebewegen en niet reizen of de fiets of het openbaar vervoer pakken.’
ZHB houdt zich daarnaast bezig met gerichte communicatie aan werkgevers: zij krijgen bijvoorbeeld kant-en-klare teksten met informatie voor intranet, nieuwsbrieven en mails aan medewerkers.
Daarnaast zet Zuid-Holland Bereikbaar eigen kanalen in, zoals website, social media en nieuwsbrieven, en zorgen ze voor nieuwsvoorziening via gemeenten en lokale media. Daarnaast maakte ZHB de ReisWijs-app.
Hiermee kan iedereen in Zuid-Holland voor beloningen sparen bij goed reisgedrag. In deze app ontvang je informatie over de alternatieven, registreer je je reizen en spaar je punten voor die beloningen als je alternatief vervoer kiest.
Wat iedereen echt moet weten over dit project
Van Reeuwijk: ‘Je kan wel over de Algerabrug, maar dan alleen te voet of met de fiets dankzij een tijdelijke fiets- en voetgangersbrug. Het is dus niet dat er niets kan. Echt een prachtig alternatief.’
Daarnaast is het belangrijk dat inwoners en ondernemers weten dat de hulpdiensten in geval van nood over de brug kunnen blijven rijden. ‘De veiligheid blijft op niveau,’ benadrukt Wille. ‘En tegelijkertijd vragen we iedereen: bereid je voor, verken de alternatieven en help mee om de regio bereikbaar te houden.’