Drie bruggen over het Julianakanaal krijgen een gewichtsbeperking
Onderzoek naar de veiligheid van de bruggen bij Illikhoven, Roosteren en Echt leidt ertoe dat de bruggen vanaf woensdag 24 december 2025 een gewichtsbeperking krijgen. Er is sprake van vermoeiing van het staal van de bruggen. Met deze gewichtsbeperking kunnen de bruggen veilig in gebruik blijven door het overige verkeer.
Maatregelen
- Bij Brug Echt is zwaar speciaal transport (boven 50 ton) niet toegestaan.
- Bij Brug Roosteren zijn vrachtwagens of landbouwverkeer (zwaarder dan 3,5 ton) niet toegestaan.
- Bij Brug Illikhoven plaatsen we verkeerslichten (VRI) en barriers, zodat via het midden van de brug gereden kan worden (tot de max 50 ton).
Hulpdiensten en openbaar vervoer (Arriva) zijn uitgezonderd van de voorgestelde verkeersbeperkingen. Deze uitzondering heeft geen gevolgen voor de veiligheid van de bruggen. Het overige (langzame) verkeer kan gebruik blijven maken van de bruggen.
De omleidingsroutes worden via borden aangegeven.
Regelmatig inspecties
De bruggen zijn gebouwd in 1963 en 1965 met een levensduur van 100 jaar. Doordat het verkeer intensiever en zwaarder is geworden dan in de jaren 60 het geval was, slijten de bruggen ook sneller.
Ieder jaar worden alle bruggen van Rijkswaterstaat visueel gecontroleerd. Daarnaast onderzoeken we eens per 6 jaar de bruggen uitgebreider.
Nader onderzoek
Om het effect van het zwaardere gebruik van de bruggen in beeld te krijgen is besloten tot om alle stalen bruggen die we hebben verder te onderzoeken. Onderzoek naar deze drie bruggen wees recent uit dat de conditie van de bruggen slechter bleek te zijn dan gedacht. De genoemde maatregelen zijn nodig voor de veiligheid van de constructie.
Vervolg
We gaan de conditie van de bruggen nog verder berekenen. De resultaten worden halverwege 2026 verwacht. Ook wordt gekeken of er tijdelijke maatregelen mogelijk zijn waarmee de bruggen kunnen worden versterkt. Dit alles gaat in sterke samenwerking met de beheerders van de drie wegen; de gemeenten Sittard-Geleen en Echt-Susteren en de provincie Limburg.
Versterken. Verbeteren. Verbinden.
Goede bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en (vaar)wegen zijn onmisbaar voor ons land. Miljoenen mensen, pakketjes en goederen gaan dagelijks van A naar B, dankzij onze infrastructuur. Natuurlijk staan we wel eens stil op de weg en lopen we vertragingen op. Maar de basis is sterk. Dat willen we graag zo houden, en dat is niet vanzelfsprekend.
Veel van onze infrastructuur is in de jaren vijftig en zestig aangelegd. Intussen zijn we met veel meer inwoners, het verkeer is drukker, de voertuigen zwaarder. Ook moeten we rekening houden met extremer weer, zoals hitte, wateroverlast of juist droogte.
We zijn met andere woorden toe aan een forse vernieuwingsopgave. Dat vraagt veel werk de komende jaren. Sommige bruggen, tunnels, sluizen of viaducten moeten langer op hun opknapbeurt wachten.
Dit betekent dat de kans op storingen in ICT-systemen toeneemt en dat we soms tijdelijke maatregelen moeten nemen. Denk aan het tijdelijk verlagen van de snelheid, geen vrachtverkeer toelaten of een rijbaan afsluiten voor een spoedreparatie.