Nieuwsbericht

Brug over de Noord: toewerken naar zestiendaagse afsluiting

Gepubliceerd op: 18 december 2025, 09.39 uur

De renovatie van de Brug over de Noord is inmiddels een aantal weken onderweg. Wat hebben we gedaan en wat gaat er in 2026 gebeuren?

Tijdens de eerste twee weekendafsluitingen, eind november en begin december 2025, heeft aannemerscombinatie Yunex Traffic/Heijmans verschillende voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd.

‘Denk aan het inmeten van de ruimtes waar de nieuwe systemen en installaties in komen te staan. Of aan het aanleggen van nieuwe elektriciteitskabels,’ vertelt Dirk van Driel, technisch manager bij het project namens Rijkswaterstaat.

Maar ook op de brug, rondom het beweegbare deel, is het nodige gebeurd. ‘Zo zijn er palen geplaatst op de plekken waar nieuwe verkeerslichten komen en hebben we voorbereidend werk uitgevoerd voor het plaatsen van de nieuwe afsluitbomen. Daarnaast zijn er steunpunten aan de brug opgehangen. Hier komen straks nieuwe camera’s aan te hangen. Tegelijk met onze werkzaamheden is aannemer Van Gelder bezig geweest met het vernieuwen van de openbare verlichting langs de N915.’

Noodmotoren

Tijdens de weekendafsluitingen in januari 2026 worden de nieuwe noodmotoren de basculekelder in gehesen en aangesloten. ‘Om de hoofdmotoren te kunnen vervangen, draait de brug namelijk tijdelijk op de noodmotoren. Dat is nodig omdat tijdens deze renovatie de brug open blijft gaan voor hoge scheepvaart, wekelijks op vrijdagmiddag.’

Zestiendaagse afsluiting

Na de tweede weekendafsluiting in januari gaat de brug dus tijdelijk over op de nieuwe noodmotoren. ‘Dat duurt tot de zestiendaagse afsluiting van half februari tot begin maart 2026. Dan wisselen we de hoofdmotoren voor nieuwe exemplaren.’

‘Tijdens die afsluiting plaatsen we ook de nieuwe portalen op de weg voor de brugseinen. We brengen nieuwe vangrail aan en plaatsen de nieuwe afsluitbomen en verkeerslichten voor de brug. Voor deze renovatie vindt dan dus het belangrijkste werk plaats.’

Constructieve delen

‘De zestiendaagse afsluiting gebruiken we daarnaast om inspecties uit te voeren aan het constructieve deel van de brug, de stalen boog en betonnen aanbruggen. In welke staat verkeren ze?’

‘Aan de Alblasserdamse kant alleen al staan er zo’n zestig betonnen pilaren onder de aanbrug. Met deze inspecties krijgen we een goed beeld van wat er nodig is om de brug ook constructief te renoveren. De uitvoering hiervan vindt op een later moment plaats, waarschijnlijk binnen vijf à tien jaar.’

Na de zestiendaagse afsluiting zijn er nog een aantal weekendnachten noodzakelijk voor de werkzaamheden.