Social Return in nieuwe Samenwerkingsraamovereenkomsten Ingenieursdiensten en Project- & Procesbeheersing (SROK)
Op vrijdag 7 november 2025 vond in het LEF Future Center van Rijkswaterstaat de informatiebijeenkomst Social Return plaats.
Marktpartijen maakten kennis met de adviseurs van de Groeituin Social Return. Met inspirerende praktijkvoorbeelden lieten zij zien op welke manieren Social Return concreet en passend is in te vullen, binnen de context van de opdrachtnemer.
Social Return als meerwaarde
Tijdens deze introductie maakten en deelden samenwerkingspartners en de Groeituin kennis met elkaar. Zo werd stilgestaan bij de Social Return-opgave in de nieuwe SROK’s, de mogelijkheden van Social Return-invulling en werden nadere afspraken gemaakt over het vervolg.
Met inspirerende voorbeelden van Witteveen + Bos en Sweco (BOOST) en een toelichting op de Handreiking Social Return van de Groeituin, is een volgende stap gezet naar een Social Return-invulling die aansluit bij de bedrijfsvoering van samenwerkingspartners. Maatwerk is hierbij leidend.
De volgende vragen stonden tijdens deze bijeenkomst centraal:
- Wat gaat Social Return mijn organisatie opleveren?
- Welke obstakels zie ik om het tot een succes te maken?
Diversiteit en talent
Social Return levert volgens de samenwerkingspartners een grotere diversiteit in hun organisaties op. Het is een manier om extra talent aan te trekken en de medewerkers krijgen meer voldoening doordat de organisatie een maatschappelijke bijdrage levert.
Draagvlak en samenwerking
Hoe maak je Social Return tot een succes binnen de eigen organisatie? Vanuit de gesprekken kwamen een aantal goede ideeën naar voren:
- Stel een aanspreekpunt of kerngroep Social Return binnen de eigen organisatie aan en deel successen op gebied van Social Return voor het creëren van meer draagvlak.
- Maak Social Return een speerpunt binnen de organisatie, laat het onderwerp actief uitdragen door het management en maak het een verantwoordelijk voor iedereen, zodat er meer tijd vrijgemaakt wordt voor SR-activiteiten.
- Er is door een groot aantal bureaus gesproken over meer samenwerking tussen de organisaties, om de Social Return opgave samen in te vullen en zo meer impact te maken.
De deelnemers verlieten de bijeenkomst met voorbeelden die laten zien dat Social Return niet alleen maatschappelijke waarde creëert, maar ook positief kan bijdragen aan de eigen organisatie en bij ketenpartners.
‘Ik neem twee concrete acties mee uit deze bijeenkomst: een voor mijn eigen organisatie en een voor in samenwerking binnen onze branche.’ En: ‘Er is bij mij een aantal belemmeringen weggenomen door deze gesprekken.’
Linda Arkenbout, Adviseur Social Return Rijkswaterstaat, kijkt met een heel goed gevoel terug op de ochtend. ‘Er is enorm veel motivatie om met Social Return aan de slag te gaan. Dat we vanuit Groeituin Social Return van Rijkswaterstaat meedenken en met de samenwerkingspartners in gesprek gaan, wordt zeer gewaardeerd.’
Social Return - integraal onderdeel
Op 30 september 2025 zijn Rijkswaterstaat en marktpartijen gestart met de nieuwe Samenwerkingsraamovereenkomsten Ingenieursdiensten (SROK ID 2) en Project- & Procesbeheersing (PPB 2).
Social Return is een integraal onderdeel van deze overeenkomsten. De komende vier tot zes jaar ondersteunen betrokken ingenieurs- en adviesbureaus Rijkswaterstaat bij planvorming, project- en contractbeheersing en specialistisch advies.
Meer informatie Groeituin Social Return
Meer weten over Groeituin Social Return? Bekijk de pagina: Social Return: Groeituin.