Nieuwsbericht

Renovatie Krammersluizen: eerste sluisdeur succesvol gehesen!

Gepubliceerd op: 10 november 2025, 16.45 uur

In opdracht van Rijkswaterstaat is opdrachtnemer ZEEKR begonnen met het veilig hijsen van de reservedeur. Een indrukwekkende operatie die het begin markeert van een uitdagende vernieuwingsoperatie. Een drijvende bok tilde de 340.000 kg zware reservedeur veilig van de wal op een ponton.

Renovatie Krammersluizen

De renovatie van de Krammersluizen maakt de sluizen naast toekomstbestendig ook moderner, sneller, duurzamer en visvriendelijker. De meest bijzondere onderdelen van het project zijn de nieuwe zoet-zoutscheiding met luchtbellen in de duwvaartsluizen en de toevoeging van een doorlaatmiddel.

Trots dat de grootste sluizenrenovatie van Rijkswaterstaat van de kant af is en dat we samen met ZEEKR deze klus oppakken!

Henk Meuldijk, Projectmanager Krammersluizen, Rijkswaterstaat

Sluisdeuren Krammersluizen

Tijdens dit project worden omvangrijke hijswerkzaamheden uitgevoerd voor het uitnemen, verplaatsen en transporteren van de sluisdeuren. Hierbij wordt ZEEKR, geassisteerd door de Klerk Waterbouw en HEBO/Bonn & Mees.

Met dit transport is de renovatie van de Krammersluizen van de wal af. De sluisdeur (roldeur nummer 5) is inmiddels aangekomen op de werf van Iemants/Smulders te Vlissingen. Hier wordt de deur gereviseerd en aangepast aan de nieuwe zoet-zoutscheiding.

In deze video laten we zien hoe het hijsen en vervoeren van de eerste suisdeur verliep.

Met dank aan alle medewerkers voor het gezamenlijk, vlot en veilig laten verlopen van het hijsen en transporteren van de reservedeur.

Dieter Behaeghel, Projectdirecteur ZEEKR

Samenwerken

In opdracht van Rijkswaterstaat is opdrachtnemer ZEEKR met hoofdaannemer BESIX samen met haar partners BESIX Unitec, Croonwolter&dros, DEMAKO, Smulders (Iemants) en Bosch Rexroth verantwoordelijk voor de renovatie en modernisering van het Krammersluizencomplex.

Samen werken we aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Zo blijven de Krammersluizen ook in de toekomst betrouwbaar functioneren en dragen ze bij aan een veilige en vlotte scheepvaart in het zuidwesten van Nederland.

Belang Krammersluizen

De Krammersluizen liggen op de grens van Brabant, Zeeland en Zuid-Holland, bij Bruinisse. Door de sluizen passeren jaarlijks zo’n 66.000 schepen. Daarom zijn ze van groot belang voor de doorstroming op de internationale corridor Rotterdam-Antwerpen-Gent.

Het Krammersluizencomplex ligt in de Philipsdam, een van de dertien Deltawerken die het zuidwesten van Nederland beschermt tegen hoogwater vanaf zee. Het complex is in 1987 voltooid, en na meer dan 35 jaar toe aan een flinke renovatie. Veel onderdelen van de sluizen hebben het einde van hun levensduur bereikt en moeten worden vervangen, gereviseerd of gemoderniseerd.