Rijkswaterstaat gunt groot onderhoud A2 en A6 aan bouwcombinatie Heijmans-BAM
Rijkswaterstaat heeft het groot onderhoud aan de A2 en A6 in Midden-Nederland aan de bouwcombinatie Heijmans–BAM gegund. Het gaat om de A2 tussen knooppunt Everdingen en knooppunt Oudenrijn in de richting van Utrecht en tussen knooppunt Everdingen en knooppunt Deil in de richting van ’s-Hertogenbosch. Op de A6 wordt groot onderhoud uitgevoerd tussen Lelystad en Lelystad-Noord en tussen de Ketelbrug en Lemmer in beide richtingen.
Dit onderhoud maakt deel uit van de bredere vernieuwingsopgave van Rijkswaterstaat. Veel wegen, bruggen en viaducten in Nederland zijn tientallen jaren geleden aangelegd en worden steeds intensiever gebruikt. Door ze nu te onderhouden en te versterken, zorgen we dat iedereen veilig, vlot en betrouwbaar kan blijven reizen – ook in de toekomst.
Wat gaat er gebeuren?
Met het groot onderhoud wordt het asfalt vervangen en herstellen we onderliggende schades. Ook voeren we herstelwerkzaamheden uit aan enkele bruggen en viaducten en waar nodig brengen we stiller asfalt aan om geluidhinder van de snelwegen te verminderen. We brengen de bermen op hoogte en zorgen op diverse locaties voor het vervangen of herstellen van de vangrails.
Zes verouderde duikers worden vervangen door nieuwe exemplaren om de waterhuishouding beter aan te passen aan de veranderende omstandigheden. De voorbereidende werkzaamheden starten eind 2025. De uitvoering vindt plaats vanaf het voorjaar van 2026 en is volgens planning eind 2026 afgerond.
Een aanbesteding, twee percelen
De aanbesteding van het groot onderhoud in Midden-Nederland aan de A2 en de A6 is in twee percelen aanbesteed. Hoewel de aard van het werk voor beide percelen vergelijkbaar is, hebben beide wegen hun eigen kenmerken en uitdagingen.
Als een van de belangrijkste verkeersaders voor verkeer van en naar Utrecht heeft het afsluiten van de A2 een grote impact op de weggebruiker en omgeving. Daarnaast verdubbelen we in knooppunt Ouderrijn de verbindingsboog van de A12 naar de A2 in zuidelijke richting voor een betere doorstroming. Om de hinder als gevolg van de wegwerkzaamheden zo acceptabel mogelijk te houden, was de hinderaanpak een belangrijk onderwerp bij de aanbesteding van dit perceel.
De A6, een belangrijke verkeersader van en naar het noorden van het land, wordt grondig aangepakt. Een robuuste uitvoering met een fasering die voorspelbaar, uitlegbaar en begrijpelijk is, is daarom een belangrijk onderwerp geweest in de aanbesteding bij het bepalen van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dit vraagt om een optimale integratie tussen omgeving, verkeer en onderhoud.
Ook werden de inschrijvers uitgedaagd om duurzame asfaltmengsels aan te dragen voor de werkzaamheden. Bouwcombinatie Heijmans-BAM is voor beide percelen als winnaar uit de bus gekomen. De totale opdracht heeft een waarde van ongeveer 77 miljoen euro voor de bouwcombinatie.
Koen Kievits, tendermanager bouwcombinatie Heijmans-BAM: ‘In onze samenwerking hebben Heijmans en de BAM Infra Nederland de krachten gebundeld. Door onze kennis en expertise slim te combineren, zijn we tot doordachte plannen gekomen die met gereduceerde hinder gerealiseerd kunnen worden. Zo zijn we in staat om in totaal 270.000 ton asfalt te vervangen, waarbij de veiligheid van onze mensen en van alle weggebruikers voorop staat.’
Arend Nagel, projectmanager RWS: ‘Het groot onderhoud aan zowel de A2 als de A6 is een omvangrijke klus. Met vertrouwen gaan we de samenwerking aan met bouwcombinatie Heijmans-BAM om dit onderhoud uit te voeren waarbij de hinder voor omgeving en weggebruikers en de kwaliteit van het onderhoud in optimale balans zijn.’
Koploperaanpak duurzame wegverharding
Als grootste wegbeheerder van Nederland nemen we onze verantwoordelijkheid bij het behalen van de klimaatdoelen. Zowel de werkzaamheden aan de A2 als aan de A6 maken deel uit van de Koploperaanpak duurzame wegverharding en zijn gericht op klimaatneutraal en circulair werken. Met deze aanpak stimuleren we onze ketenpartners om de duurzaamheidslat voor asfalt steeds hoger te leggen.
De Koploperaanpak maakt investeringen in duurzame wegverhardingen voor bedrijven lonend. Daarom zorgen we dat tot 2030 ieder jaar, in meerdere projecten, de duurzaamste alternatieven de ruimte krijgen. Zo verdienen duurzame koplopers hun innovatie terug en leveren zij samen met ons een bijdrage aan de transitie naar een duurzame infrasector.