Hinderaanpak voor de A10 Oost in Amsterdam
De huidige afsluiting van de A10 Oost is de volgende in de rij van grootschalige werkzaamheden in de zomer van 2025 in en rond Amsterdam. Maar 6 oktober 2025 komt eraan, dus het einde van de zware hinder is nabij. Hoe pakken wij de hinder aan bij deze laatste grote doordeweekse afsluiting?
Knelpunten bij de A10 Oost
Net zoals bij de andere grote projecten deze zomer maken we een zogeheten hinderbeeld. ‘Bij de A10 Oost lijkt het (en blijkt inmiddels) vooral in knooppunt Watergraafsmeer druk te worden,’ vertelt verkeersmanager Brian Lust van Rijkswaterstaat. Het verkeer wordt hier vanuit onder andere Amersfoort en Amsterdam-Noord omgeleid.
‘Vanuit de Zeeburgertunnel gaat verkeer de A1 op. Die verbindingsboog naar de A1 heeft een rijstrook minder waardoor je een trechter inrijdt. Dat geldt ook voor verkeer vanaf de A1 vanuit Diemen én Amersfoort richting de Gaasperdammertunnel. Het liefst willen we daarom weggebruikers weghouden bij de oostkant van Amsterdam, en ze bijvoorbeeld vanaf Zaandam de Coentunnel laten nemen.’
Snel ingrijpen door monitoringscamera’s
Ons operationeel team is actief en monitort via extra camera’s de hinder en het sluipverkeer. Als het team ziet dat het vastloopt, kunnen ze op verschillende manieren ingrijpen. Er staan extra bergingsvoertuigen paraat in de buurt van de knooppunten, zodat de aanrijdtijd korter is bij een incident. Ook zijn de lijnen met de hulpdiensten kort, zo kunnen zij bij een ongeval snel aan de slag waarna de weg weer snel kan worden vrijgegeven.
Verkeersregelaars en aanpasbare verkeerslichten
Weggebruikers gaan bij dit soort grootschalige werkzaamheden alternatieve routes zoeken. Deze alternatieven zijn ook op onderliggend wegennet. ‘In Diemen hebben we daarom verkeersregelaars ingezet,’ vertelt Lust.
‘Men gaat vanuit de A10 over de A1 naar de A9 óf bij de afrit zo Diemen in. We adviseren weggebruikers dan ook om op de snelweg te blijven. Ondanks de verkeersregelaars lopen lokale wegen vol, dus u bent uiteindelijk niet sneller.’
Een andere knop waar Lust en zijn collega’s aan kunnen draaien zijn de verkeerslichten op onderliggend wegennet. Lust: ‘Door een verkeerslicht langer of korter op groen te zetten kunnen we verkeersstromen beïnvloeden. Tijdens de uitvoering constateer je soms dat verkeer toch net een andere route rijdt dan verwacht. Dan bellen we met de gemeente Amsterdam (beheerder van de verkeerslichten) over het eventueel aanpassen van de verkeerslichten.’
Social Traffic Management
Er gebeurt ook het nodige op de digitale snelweg, Floris Hooft van MAPtm werkt samen met Rijkswaterstaat aan het social traffic management voor de A10 Oost. Dat is digitale verkeerscommunicatie om weggebruikers tijdig en gericht te informeren bij afsluitingen en werkzaamheden.
Hooft: ‘Dat doen we bijvoorbeeld door ‘geofencing’. Alleen wegebruikers die op basis van hun mobiele gegevens in de buurt zijn (geweest) van de A10 Oost krijgen een bericht in hun favoriete social mediafeed. Het is dus heel gerichte, relevante communicatie.'
'Daarnaast werken we ook met Google Ads. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar evenementen in de RAI of de Johan Cruijff Arena, geeft Google ook links naar meer informatie over de werkzaamheden.’
Navigatie-aanpassingen en Ask&GO
Daarnaast zorgt Hooft ervoor dat afsluitingen en omleidingen direct worden doorgevoerd in de meest gebruikte navigatie-apps, zoals Google Maps. ‘In deze apps verwerken wij de sluiting van de A10 Oost, zodat dat mensen de juiste afsluitingen in hun navigatie-app hebben staan en vroegtijdig worden omgeleid.’
Als reizigers dan nog vragen hebben kunnen ze die via WhatsApp stellen aan Ask&GO. Achter Ask&GO zit een echt persoon die omleidingen en routes kent en alles in het zicht heeft met dashboards en verkeerscamera’s. Hooft: ‘Op internet staat het soms allemaal net in een andere vorm en wij geven dan even de bevestiging dat de terugweg bijvoorbeeld wel mogelijk is wanneer daaraan getwijfeld wordt.’
Nog even volhouden
Heeft Hooft wel eens vervelende gesprekken via Ask&GO? ‘De mensen die ons bereiken, zoeken ons echt op, en als je die helpt dan zijn ze altijd erg dankbaar. Er zijn ook wel eens vervelende opmerkingen, maar dat is een klein deel.’
Verkeersmanager Niels van den Brink kan zich goed voorstellen dat weggebruikers genoeg hebben van de werkzaamheden: ‘Ik snap heel goed dat mensen het spuugzat zijn! Maar we moeten wel. Dit voorkomt het ongeplande uitvallen van infrastructuur, wat nog veel heftiger is.’ De werkzaamheden aan de A10 duren nog tot 6 oktober 2025. Nog even volhouden dus.