Interview

Team A12 weer in de startblokken

Gepubliceerd op: 21 augustus 2025, 08.29 uur

22 augustus 2025 wordt de A12 richting Veenendaal-Utrecht opnieuw afgesloten. En dat merkt u als weggebruiker. Wat komt er allemaal bij kijken om ervoor te zorgen dat u zo min mogelijk last heeft?

Onze collega’s Assia Messouli, Aylin Verburg en René Hoogteijling nemen u mee voor een kijkje achter de schermen van het project. We vervangen bij de A12 het asfalt door stiller asfalt en voeren onderhoud uit aan groen, de verlichting, vangrails en verkeersborden.

Verbindende schakel

Rijkswaterstaat werkt nauw samen met verschillende partijen in de omgeving van het project, zoals gemeenten in de buurt, provincies, belangengroepen die zich inzetten voor mobiliteit en hulpdiensten. Messouli en Verburg onderhouden als omgevingsmanagers het contact met alle partijen in de omgeving en vormen de verbindende schakel met Rijkswaterstaat. Verkeersmanager Hoogteijling heeft een verkeerstechnische achtergrond en houdt contact met de omgeving over de maatregelen die we nemen.

Klaar voor de start…

Verburg: ‘De start van de 1e afsluiting op 9 mei 20.00 uur was een spannend moment. Met de camera’s van Hart van Nederland erbij keken we live mee hoe de rode kruizen 1 voor 1 op de schermen verschenen en de aannemer Koninklijke BAM de afzetting op de weg plaatste. Dan worden jaren voorbereiding ineens werkelijkheid. En nu staan we weer in de startblokken voor de volgende afsluiting.’

De 2e afsluiting: vrijdag 22 augustus 20.00 tot maandag 1 september 05.00 uur

Messouli, Verburg en Hoogteijling vormen een goed team. Verburg: ‘We weten wat we aan elkaar hebben en dat is fijn als het even spannend wordt.’ Daarom kijken ze met vertrouwen uit naar de 2e afsluiting. Tijdens de 1e hadden weggebruikers niet meer dan 60 minuten vertraging en zijn onverwachte voorvallen goed opgevangen. Maar er spelen deze keer wel andere factoren mee.

Hoogteijling: ‘In augustus hebben we te maken met terugkomend vakantieverkeer.’ Verburg: ‘Daarom hebben we ook contact met de Duitse ANWB en met vakantieparken in de omgeving.’ Hoogteijling: ‘Er zijn ook raakvlakken met weer andere werkzaamheden, bijvoorbeeld aan de Prins Willem Alexanderbrug over de Waal bij Tiel. Daardoor wordt de N323 afgesloten en moet het verkeer dat de Waal wil oversteken omrijden via de A15. De omleidingsroute door de werkzaamheden aan de A12 loopt ook over de A15. Het kan daar wat drukker worden. Omdat het vakantietijd is, verwachten we dat dat meevalt, maar het heeft wel onze aandacht.’

Messouli: ‘En we hebben de hulp van de omgeving weer hard nodig. We vragen gemeenten om bij de organisatie van evenementen rekening te houden met de werkzaamheden. En we vragen u als weggebruiker weer om thuis te werken als dat kan, de fiets of de trein te pakken, of buiten de spits te reizen.’

Samenwerken

Verburg: ‘Tijdens de afsluiting komen we elke ochtend bij elkaar in een zogeheten doorstromingsteam. Daarin zitten omgevingspartijen, de aannemer en Rijkswaterstaat. In een appgroep houden we de hele dag contact. We bekijken het verkeersbeeld en of er extra maatregelen nodig zijn om bij te sturen.’ Messouli: ‘Daarbij helpen de verkeersregelaars op de motor die de aannemer laat rondrijden enorm om snel te kunnen ingrijpen waar problemen dreigen. Zij zijn onze ogen op de weg.’

Hoogteijling: ‘Zo zagen we tijdens de 1e afsluiting bijvoorbeeld dat bij Bunnik op een ochtend de slagbomen voor de tram omlaag bleven staan, waardoor er file ontstond. Het had niet direct met ons werk te maken, maar toch stuurde de aannemer snel een verkeersregelaar die ervoor zorgde dat het probleem werd opgelost. Op zo’n moment weten we elkaar te vinden en werken we allemaal samen om deze klus met zo min mogelijk overlast tot een goed einde te brengen.’

Luisteren naar zorgen: verkeersinfarct en sluipverkeer

Hoogteijling: ‘We voeren van tevoren gesprekken met de omgeving om te horen waar de zorgen zitten.’

Verkeersinfarct

Messouli: ‘Zo maakte de omgeving zich erg bezorgd over de afsluiting van de andere kant van de snelweg, richting Utrecht-Veenendaal. Die zou dit jaar een aantal keren van donderdagavond 20.00 tot maandagochtend 05.00 uur afgesloten worden. Ze herinnerden zich het verkeersinfarct bij Nieuwegein in augustus 2024 en waren bang voor een herhaling. Ze vroegen ons om nog eens goed te kijken naar de belasting van de wegen in de buurt.’

‘Dat hebben we gedaan, en we zagen dat de vertraging zonder extra maatregelen op vrijdagmiddag flink zou kunnen oplopen. Daar staan de belangen dan even tegenover elkaar. Rijkswaterstaat moet de productie opvoeren en wil het werk gedaan krijgen, maar de omgeving wil een verkeersinfarct voorkomen. En dat willen wij ook. In overleg met de omgeving besloten we daarom dat de afsluitingen nu niet door zouden gaan.’

Sluipverkeer

Hoogteijling: ‘Andere zorgen van de omgeving hebben te maken met sluipverkeer. Daarom zijn veel van onze maatregelen erop gericht om dat te voorkomen. Op lokale wegen plaatsen we bijvoorbeeld een verkeerslicht, zodat fietsers veilig kunnen oversteken en het autoverkeer beetje bij beetje wordt doorgelaten. Daarbij plaatsen we ook verkeersborden met ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’. Niet iedereen houdt zich daaraan, maar het helpt toch. Daardoor wordt die route minder aantrekkelijk voor het verkeer. Zo liep het tijdens de 1e afsluiting in dorpen niet vast, maar was het juist rustiger.’

Verburg: ‘Je kan sluipverkeer ook voorkomen via de navigatiesystemen die mensen in de auto gebruiken. Je geeft vooraf de afsluiting al door en je neemt een fysieke maatregel met een verkeersbord. Ligt de bestemming van de weggebruiker op die weg, dan leidt het navigatiesysteem hem of haar om.’ Hoogteijling: ‘Dat is wel een uitdaging, want je hebt te maken met grote partijen als Google. Als zij zien dat er toch verkeer rijdt, zet Google de weg weer open.’

Versterken, verbeteren, verbinden

En dat is wat er allemaal komt kijken bij de vernieuwing van 30 km snelweg. Dit project en al het andere werk dat we nu doen en gaan doen, veroorzaken overlast, dat weten we. En toch moet het gebeuren. Want zo voorkomen we onverwachte wegafsluitingen in de toekomst, die vaak tot nog langere files leiden. En goed onderhouden wegen, tunnels, bruggen en sluizen verbinden ons en versterken en verbeteren onze bewegingsvrijheid. Dit vernieuwde deel van de A12 is daar straks helemaal klaar voor.

Meer weten?

Kijk voor alle informatie en omleidingsroutes op de projectpagina of neem contact met ons op. In Hart van Nederland vanaf 3min. 51 sec ziet u het item over de start van de werkzaamheden op 9 mei.