Nieuwsbericht

Hoe vervang je een viaduct in een drukke snelweg als de A16 bij Rotterdam?

Gepubliceerd op: 8 augustus 2025, 15.12 uur

Als onderdeel van het project A16 Rotterdam zou het viaduct over de Hoofdweg opgeknapt worden. Bij een inspectie in 2022 bleek echter dat de constructie niet meer voldeed en het viaduct in zijn geheel vervangen moest worden.

Dat was een uitdaging, want het verkeer over de A16 en het Terbregseplein moest gewoon door kunnen rijden en het moest ook klaar zijn als de A16 Rotterdam opgeleverd wordt. We kozen voor een bouwmethode die zo min mogelijk hinder oplevert voor omwonenden en weggebruikers.

Het verkeer kon tijdens de sloop en herbouw van het viaduct zoveel mogelijk doorrijden over tijdelijke viaducten en wegverleggingen.

Werk met werk

Ook door werk met werk te maken hebben we de hinder zoveel mogelijk beperkt. Afsluitingen zijn goed afgestemd en waar mogelijk gecombineerd met andere projecten en wegbeheerders.

Bijvoorbeeld met werkzaamheden aan de Van Brienenoordbrug (verderop in de A16) en werkzaamheden van de gemeente Rotterdam aan de Van Beverenbrug (over de A16) en de Hoofdweg (onder de A16).

Flexflitser

De A16 ter hoogte van het viaduct bestaat uit 2x 4 rijstroken en er rijden elke dag meer dan 200.000 voertuigen overheen. Natuurlijk gaat het vervangen van een viaduct in zo’n drukke snelweg niet helemaal zonder hinder. Vanwege de veiligheid op de versmalde rijstroken reed het verkeer met een verlaagde maximumsnelheid van 70 km/h over de tijdelijke viaducten en op de wegverlegging.

In overleg plaatste het Openbaar Ministerie ook flexflitsers om die tijdelijk verlaagde snelheid te handhaven. Verder is de oprit A16 Prins Alexander (27) na afronding van de werkzaamheden (in september) bijna 1,5 jaar dicht geweest. Ook waren er verschillende weekendafsluitingen van de A16 en van de Hoofdweg in Rotterdam nodig.

Monsterklus via livestream

Het werk leverde ook mooie plaatjes op. Nadat op 29 april 2024 de wegverlegging in zuidelijke rijrichting in gebruik was genomen door het verkeer, werd in het lange Hemelvaartweekend van 8 -13 mei een spectaculaire monsterklus geklaard.

Het volledige bestaande viaduct (2 rijrichtingen) werd gesloopt, en een tijdelijk viaduct in de andere rijrichting werd in 4 delen op zijn plek gehesen. Publiek kon via een livestream de werkzaamheden, die dag en nacht doorgingen, bekijken.

1530 ton op miniwieltjes

In hetzelfde weekend werden werkzaamheden gecombineerd met andere werkzaamheden. In dit geval voor de aanleg van de nieuwe snelweg A16 Rotterdam die op deze plek gaat aansluiten op de bestaande A16.

Extra uitdagend, omdat die werkzaamheden direct naast het te slopen viaduct plaatsvonden en minstens zo spectaculair waren: een kant en klaar viaduct van 1530 ton werd op zijn plek gereden, om zo een nieuwe oprit van de A16 Rotterdam te maken.

Deze nieuwe snelweg zal, na ruim 6 jaar bouwen, op 6 en 27 oktober 2025 per rijrichting opengesteld worden voor het verkeer.

Bijna klaar

De werkzaamheden voor de vervanging van het viaduct in de A16 zijn gestart in juni 2023. In augustus en september 2025 zijn de laatste 2 weekendafsluitingen van de A16 voor het vervangen van het viaduct en om de rijbanen op hun definitieve plek terug te leggen.

Vanaf dat moment rijdt het verkeer op de A16 over het gloednieuwe viaduct. De opruimwerkzaamheden gaan nog door tot en met maart 2026.

Daarnaast vindt er op de A16 tot en met 17 november 2025 nog groot onderhoud plaats. Kijk voor een overzicht van alle werkzaamheden op de projectpagina A16: groot onderhoud tussen Rotterdam en Ridderkerk.

Ook werkzaamheden in 2026 en 2027

De vervanging van het viaduct in de A16 is onderdeel van een veel grotere opgave voor de vervanging van onze infrastructuur. Ook de rest van dit jaar werken we in de regio Rotterdam. Bekijk het overzicht van werkzaamheden in de regio Rotterdam met een vooruitblik voor 2026 en 2027.