Grave 1ᵉ stuw in Nederland met fiberkabels
In 2024 verving aannemerscombinatie Mourik-Swarco voor Rijkswaterstaat alle 20 jukken en 60 schuiven in de stuw van Grave. Daarna werd verder gewerkt aan het vervangen van de aandrijfwerken. Ook de kettingen werden hierbij vervangen. Voor het eerst gebruiken we fiberkabels in de aandrijving en die bieden veel voordelen.
Nadat in november 2024 alle jukken en schuiven in de stuw vervangen waren, startte de aannemer met het vernieuwen van de aandrijfwerken. Ieder juk heeft nu 2 aandrijvingen voor de schuiven in plaats van de vroegere enkele aandrijving. Verder krijgt ieder juk nu ook zijn eigen aandrijving. Dit moest vroeger met behulp van de kraanwagen gebeuren. Nu zijn er meer mogelijkheden qua besturing en de stuwbewegingen kunnen sneller en veiliger uitgevoerd worden.
Fiber kabels in plaats van kettingen
Een andere grote verandering is het vervangen van de zware kettingen door kabels die gemaakt zijn van fiber. De kettingen waren onderdeel van het ontwerp van de stuw en de brug 100 jaar geleden. Toen zag de verkeerssituatie er heel anders uit. Inmiddels is de permanente belasting veel groter door onder andere zwaarder verkeer. Het gebruik van de lichtere fiberkabels scheelt al in de belasting van de brug in vergelijking met de zware kettingen die er hingen.
De nieuwe kabels hebben nog meer voordelen: ze vragen minder onderhoud en hebben een langere levensduur, zo’n 25 jaar. Daarbij is het gebruik een stuk veiliger dan kettingen. Bijvoorbeeld bij het oprollen tijdens het hijsen van een juk. Met de kabels wordt de combinatie van schuiven en jukken immers omhoog gehesen tegen de onderzijde van het brugdek aan. Dit wordt normaliter gedaan als de waterstand van de Maas een bepaalde hoogte heeft bereikt.
Het aantrekken gebeurt door middel van een combinatie van een hiervoor ontworpen stuwkraan met de nieuwe aandrijving en fiberkabels. In de afgelopen weken zijn van de eerste jukken de nieuwe aandrijvingen en fiberkabels aangebracht en uitgebreid getest.
Overige werkzaamheden aan complex Grave
Tot het einde van 2025 werkt de aannemer nog verder aan stuw Grave om alle 20 jukken met schuiven te voorzien van de nieuwe aandrijvingen en fiberkabels en de bediening en besturing hiervan te vervangen. Later in 2025 vervangen zij de stuwkraan. Daarna staat een loods voor de stalling van de stuwkraan op de planning. Ook wordt de technische ruimte uitgebreid.
Momenteel ligt het werk op schema en is naar verwachting klaar in december van 2025. De werkzaamheden zijn afhankelijk van de waterstand. Bij hoog water kan de planning veranderen.
Onderhoud Maas en kanalen Noord-Brabant en Limburg
Rijkswaterstaat Zuid-Nederland werkt continu aan het beheren en onderhouden van de Maas en de kanalen in Noord-Brabant en Limburg. Dit doen we om de vaarwegen vlot en veilig bevaarbaar te houden voor de scheepvaart.
Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten zijn gebouwd in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Intensieve belasting en zwaar(der) verkeer kunnen soms voor storingen in systemen zorgen en vragen om renovatie en vervanging van een groot aantal van deze objecten. Zo ook bij sluis Grave aan de Maas. Kijk voor meer informatie op onze pagina Onderhoud Maas en kanalen Noord-Brabant en Limburg.
Meer informatie Grave
Ga voor actuele informatie aan de scheepvaart naar de website Vaarweginformatie.
Heeft u vragen of opmerkingen, neem dan contact met ons op.