Interview

‘De A16 is misschien wel de best ingepaste snelweg van Nederland’

Gepubliceerd op: 17 juni 2025, 09.00 uur - Laatste update: 17 juni 2025, 14.16 uur

In oktober 2025 opent een nieuw deel van de A16. Het resultaat mag er zijn. Het is de best ingepaste snelweg van Nederland. Met de A16 Rotterdam openen we dus niet alleen een unieke snelweg, maar ook een verbeterd, verbonden natuur- en recreatiegebied.

De A16 Rotterdam is meer dan alleen 11 km asfalt. Langs het gehele tracé zijn kansen benut om het gebied een boost te geven. Van extra fietspaden en grondwallen tot een half verdiepte tunnel: zó werd de A16 Rotterdam het startpunt voor de ontwikkeling van de hele omgeving.

De noordkant van Rotterdam is een groene oase waar je het drukke stadsleven ontvlucht. Daar is hard voor gewerkt, vertelt omgevingsmanager Wouter de Vos van Rijkswaterstaat. Dat begon al in 2005, ruim 10 jaar voordat in 2016 het definitieve besluit viel om de A16 Rotterdam aan te leggen. ‘We zijn toen in gesprek gegaan met de regio. Ook toen de bouw begon bleef participatie een speerpunt. Regelmatig praatte Rijkswaterstaat met omgevingspartijen en bewoners, bijvoorbeeld over mogelijke extra maatregelen.’

Kun je een voorbeeld noemen van zo’n extra maatregel?

‘Zeker! Door financiële bijdragen van de bestuurlijke stakeholders, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, gemeenten Rotterdam en Lansingerland, hebben we verschillende bovenwettelijke maatregelen kunnen nemen om tegemoet te komen aan de wens van deze zelfde stakeholders om eenzelfde geluidniveau en luchtkwaliteit te handhaven als in 2012, Saldo Nul. Zo hebben we meer dan 2 km aan extra geluidsschermen gerealiseerd. En over een lengte van ruim 3 km zijn de geluidsschermen met 2 m verhoogd. Ook hebben we over bijna het hele tracé extra geluiddempend asfalt aangebracht: tweelaags ZOAB-fijn.’

De A16 Rotterdam ligt in een groene, open en weidse omgeving. Wat heeft Rijkswaterstaat gedaan om dat zo te houden?

‘We hebben een Inpassingsovereenkomst gesloten met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de gemeenten Rotterdam en Lansingerland. Samen hebben we gekeken waar kansen lagen om het gebied verder te ontwikkelen. We maakten 10 afspraken.’

‘Een voorbeeld hiervan zijn de ingangen van de Rottemerentunnel: die zijn zo transparant mogelijk ontworpen, met glazen geluidsschermen. Zo behouden we het open karakter van het landschap. In de praktijk bleek deze ontwerpkeuze niet voor iedereen ideaal. In samenspraak met een bewonersgroep hebben we daarom besloten om hier extra groen aan te planten.’ Eerder is diezelfde tunnelingang ook 200 m verplaatst om minder in het oog te springen voor de omgeving.

‘Ook is de tunnel half verdiept aangelegd. Als we nu in het Lage Bergse Bos lopen, zouden we niet zeggen dat er een tunnel ligt. De komst van de A16 Rotterdam heeft ook als katalysator gewerkt voor de complete herinrichting van het bos. Dat geldt ook voor het Terbregseveld, een gebied tussen de Rotte en het Terbregseplein. De bouw van de snelweg was voor de gemeente Rotterdam aanleiding om dit stuk polder opnieuw in te richten. Hiervoor maakt de gemeente momenteel een inrichtingsplan, in samenspraak met een klankbordgroep van omwonenden.’

De gemeente Rotterdam wilde graag dat 2 recreatiegebieden verbonden zouden worden. Is dat gelukt?

‘Ja, het Schiebroeksepark en natuur- en recreatiegebied de Vlinderstrik zijn nu door middel van een viaduct met elkaar verbonden. Dat was een langgekoesterde wens van de gemeente Rotterdam, die daar ook een substantiële financiële bijdrage aan heeft geleverd. Het zogeheten recreaduct is een groene en veilige oversteek voor zowel fietsers en voetgangers als dieren.’

‘Waar de A16 Rotterdam tussen de Vlinderstrik en het Schiebroeksepark doorloopt, hebben we de weg ook ingepakt tussen zogenaamde grondwallen. Die dempen niet alleen het geluid; de weg is hierdoor ook minder goed zichtbaar. Dat wat we wel zien, is een groene heuvel.’

Welke samenwerkingen zijn er nog meer uit de gebiedsontwikkeling gekomen?

‘Samen met de gemeenten Lansingerland en Rotterdam en het Recreatieschap Rottemeren hebben we gekeken hoe we de recreatieve mogelijkheden konden behouden of zelfs versterken. We hebben niet alleen 11 km snelweg aangelegd, maar ook ruim 30 km fietspad.’

Waar ben je het meest trots op?

'De goede samenwerking tussen de Rijksoverheid en regionale partijen. Met de aanleg van een snelweg kunnen we nooit iedereen tevreden stellen. Toch durf ik te stellen dat de A16 Rotterdam een van de best ingepaste snelwegen van Nederland is geworden.