Nieuwsbericht

Renovatie Papendrechtsebrug (N3) in 2026 zorgt voor grote hinder

Gepubliceerd op: 26 mei 2025, 17.48 uur

Het beweegbare deel van de Papendrechtsebrug in de N3 is in 2026 aan vervanging toe. Om deze grootschalige renovatie uit te kunnen voeren moet de brug ruim 9 maanden dicht voor het wegverkeer vanaf juli 2026. De hoge scheepvaart kan vanaf juni 2026 ruim 14 maanden lang circa 1 keer per maand de brug passeren. Voor fietsers en voetgangers wordt een pont ingezet.

In goede samenwerking en afstemming met regionale bestuurders en de maritieme sector is er gekozen voor een uitvoeringsmethode waarbij de scheepvaartindustrie, weliswaar beperkt, toch bereikbaar blijft. Met gemiddeld 1 brugdraai per maand is een middenweg gevonden om de hinder voor weg- en scheepvaartverkeer zo eerlijk mogelijk te verdelen. De brug is van groot belang voor het weg- en fietsverkeer tussen Dordrecht en Papendrecht en voor de hoge schepen (>12,90 m) van de grote scheepsbouwers in de Drechtsteden. De brug is de enige ontsluiting naar de Beneden-Merwede. Er is geen omvaarroute.

Hulpdiensten

Rijkswaterstaat heeft overlegd met hulpdiensten en de zorgsector over het project en de gevolgen van de lange afsluiting. Het uitgangspunt is dat de hulpverlening in de Drechtsteden tijdens de uitvoering van de werkzaamheden op peil moet blijven en aanrijtijden gehaald moeten worden.

Ronald Nomes, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid:

‘Rijkswaterstaat begrijpt dat de renovatie van de Papendrechtsebrug een enorme impact heeft op de gebruikers van de brug. De hoge scheepvaart wordt flink beperkt en moet zijn hele bedrijfsvoering aanpassen. Omrijden voor het wegverkeer op de toch al drukke A15 en A16 zal voor extra reistijd zorgen en ook fietsers krijgen te maken met oponthoud. En we moeten de komende jaren nog meer bruggen en tunnels in de Drechtsteden aanpakken om ze klaar te maken voor de toekomst. Daarom vragen we inwoners en bedrijven om begrip en medewerking om de regio bereikbaar te houden.’

Omrijden

Wegverkeer wordt omgeleid via de A15 en A16. (Brom)fietsers kunnen gebruik maken van een pont. De komende maanden werken we samen met de Drechtsteden, de hulpdiensten, OV-bedrijven en Zuid-Holland Bereikbaar aan een pakket van maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.

Rik van der Linden, wethouder mobiliteit en bereikbaarheid gemeente Dordrecht:

‘Deze noodzakelijke werkzaamheden geven onvermijdelijk flinke hinder. Met een pakket aan maatregelen kunnen we die hinder wel beperken. En het zal aanpassingen vragen, zowel van bewoners als van bedrijven.’

Arno Janssen, wethouder verkeer, vervoer en waterstaat Papendrecht:

‘De Papendrechtse brug is één van de belangrijkste verbindingen voor de inwoners en ondernemers van Papendrecht. En zeker ook voor de hulpdiensten. We snappen uiteraard dat de brug onderhoud nodig heeft én een afsluiting van 9 maanden doet wel wat met de (on)bereikbaarheid van Papendrecht. De komende maanden zal er nog hard gewerkt moeten worden door Rijkswaterstaat en provincie om samen met de regiogemeenten te komen tot ondersteunende maatregelen die de hinder en overlast voor onze inwoners en de regio kunnen beperken.'

Ramon Pardo, voorzitter regionaal bestuurlijk overleg bereikbaarheid en mobiliteit Drechtsteden:

‘Ik roep vooral alle inwoners op uit de auto te stappen en gebruik te maken van alternatieve manieren van vervoer. Om de regio in beweging te houden.’

Pakket van maatregelen

Samen met de provincie, gemeenten en de Veiligheidsregio werkt Rijkswaterstaat aan een uitgebreid pakket van maatregelen om de regio tijdelijk goed bereikbaar te houden met de (brom)fiets en het openbaar vervoer. We zetten een fietspont in, maken de overstap van de bus/trein op een deelfiets makkelijker en zorgen voor kortingsacties voor bus, trein en waterbus. Het fietspad over de Baanhoekbrug wordt de aangewezen omrijroute voor hulpdiensten en zal tijdens de afsluiting voor het wegverkeer niet beschikbaar zijn voor fietsers.

Samen met de gemeenten en Veiligheidsregio zullen we publiek en bedrijven de komende tijd nader informeren over deze maatregelen via gesprekken, bijeenkomsten, social media en de website van Rijkswaterstaat.

Uitvoeringsmaatregelen

Vanaf de start van de renovatie wordt de klep van de brug eruit gehesen en wordt het dak van de brugkelder eraf gehaald. Daarna worden alle beweegbare delen in de kelder en de bijbehorende systemen voor de bediening, besturing en bewaking van de brug vervangen. Ook de kelderwanden moeten versterkt worden. Daarnaast moet de pijlerwaarop de brug rust versterkt worden. Hiervoor liggen pontons in de vaarweg waardoor deze niet toegankelijk is voor de scheepvaart. 1 keer per maand wordt de vaarweg vrijgemaakt om schepen te laten passeren.

Meer informatie over de renovatie van de Papendrechtsebrug?

Kijk voor meer informatie over de renovatie van de Papendrechtsebrug op de projectpagina.

Bereid u goed voor

Rijkswaterstaat vervangt of renoveert in Zuid-Holland de komende jaren een groot aantal verouderde bruggen, tunnels en wegen. Lees hier meer over de werkzaamheden in de regio Zuid-Holland.

Wilt u tijdens de werkzaamheden slimmer reizen en hinder vermijden? Bereid u dan goed voor. Kijk op de website van Zuid-Holland Bereikbaar voor een overzicht van grote werkzaamheden in Zuid-Holland én voor inspiratie om slimmer en duurzamer te reizen. Ook werkgevers of logistiek ondernemers kunnen hier terecht voor tips over mobiliteit, regelingen en efficiëntere logistiek. Zo houden we de komende jaren met elkaar Zuid-Holland in beweging.