Nieuwsbericht

Wat is de stand van zaken bij A44?

Gepubliceerd op: 1 juni 2023, 10.00 uur

Sinds de vorige nieuwsbrief is er het nodige gebeurd. In de voorbereidingen om aan het werk te kunnen, maar ook in de contacten met de omgeving. We geven een korte impressie van de belangrijkste onderwerpen.

Omwonenden A44 in beeld

Het projectteam A44 is op bezoek geweest bij 4 bewoners, die elk vlakbij 1 van de viaducten wonen. Zij vertellen welke band ze hebben met het bouwwerk en wat ze verwachten van de vervanging van de viaducten. Nieuwsgierig? Bekijk de video.

In deze film vertellen vier omwonenden van de A44 verhalen over hun binding met de weg. [SPANNENDE MUZIEK] “Welkom op de A44.” VOICE-OVER: “de op één na oudste rijksweg van Nederland.” Oude archiefbeelden laten de bouw van de A44 zien. [CAMERA SHUTTER] “De opening was in 1938 een feit. En dat is alweer ruim tachtig jaar geleden. Na decennia steeds zwaarder wordend verkeer zijn drie viaducten en een brug toe aan vervanging. Een vervanging die je niet één, twee, drie voor elkaar hebt.” Een geanimeerde kaart geeft de precieze plekken van de drie viaducten en brug weer. Erbij staat: Lisserweg (1935), Hoofdvaart (1937), Kaagbrug (1935), Spoorwegviaduct (1937). “Vanaf 2025 gaan we aan de slag met de werkzaamheden en dat zal gedurende langere tijd de nodige hinder veroorzaken voor weggebruikers en de omgeving. De weg brengt de levens uit Noord- en Zuid-Holland samen. Miljoenen mensen hebben zich via de A44 verplaatst. Naar werk, naar school, naar verjaardagen en evenementen. Tijdens de werkzaamheden doet Rijkswaterstaat er alles aan om de omwonenden het minst tot last te zijn. De A44 brengt omwonenden in verbinding, maar zelf hebben ze ook binding met de weg.” Verschillende voertuigen verplaatsen zich over de weg. Opeens zijn we op een boerderij waar dieren staan te grazen. Een dier heft zijn kop op. Het blijkt een alpacaboerderij te zijn. [KOMISCHE MUZIEK] Omwonende: Bert de Mooij, eigenaar Alpacahoeve de Klinkenberg “Ik ben Bert de Mooij. Ik ben de eigenaar van de Alpacahoeve de Klinkenberg in Sassenheim. In 2003 zijn we begonnen met onze eerste alpaca's en dat is een beetje een uit de hand gelopen hobby, want we hebben er nu zo’n beetje zeventig denk ik. Je ziet de A44 hier vlakbij en we zitten er tegenaan. Qua geluid, ja tuurlijk, wij horen het. Maar ja, wij hebben daar helemaal geen last meer van, omdat wij het gewend zijn. Ik vind het een hele goede zaak dat die brug opgeknapt wordt. Maar ik hoop wel dat Rijkswaterstaat er voor zorgt dat ik altijd wel naar m'n huis kan komen en gaan.” [KOMISCHE MUZIEK] Bert laat zijn alpaca’s grazen in de wei langs het spoor. Ze grazen ongestoord verder ondanks dat er een trein op volle snelheid langs rijd. Een auto rijd over de snelweg richting een andere locatie langs de A44. Omwonende: André Kuiper, bewoner sinds 1978 André loopt richting de brug en verteld hoe zijn vader hem liet zien hoe je een brug bediende. “Ik ben André Kuiper. Ik woon hier vanaf 1978 langs de snelweg de A44. Dat was ook mijn eerste kennismaking met de Kaagbrug. Ik werd daarin meegenomen door m'n vader, hij bediende de brug. Ik was natuurlijk wel eens een dagje vrij en dan ging ik met hem mee en dan liepen we bijvoorbeeld hier de trap op naar boven om te kijken hoe hij de brug bediende.” André zit in zijn eigen woonkamer en verteld: “Waar ik wel naar benieuwd ben is het ontwerp straks van de nieuwe brug. Er zit natuurlijk een technisch gedeelte aan, maar ik denk ook een landschappelijk inpassingsgedeelte. Hoe ziet dat er straks uit als die brug klaar is?” Omwonende: Simon van der Luit, woont hier zijn hele leven al Simon is bezig om zijn tuin netjes te maken. Achter hem rijden auto’s over de snelweg. “Ik ben Simon van der Luit. Ik woon in m'n hele leven hier al langs de snelweg en we zijn hier in Abbenes. M'n vader vertelde altijd de weg is aangelegd voor de oorlog. Echt een oorlogsweg. Het was voor de Duitsers natuurlijk een mooie verbinding tussen Den Haag en Amsterdam en Schiphol. Vooral mijn tante, die handelde met iedereen. We hadden natuurlijk aardappels op het land en tarwe dat verkocht ze aan de Duitsers. Voor goederen eigenlijk. Allerlei dingen ruilde ze daarmee. Het was eigenlijk een soort eerste McDrive langs de snelweg hier in Nederland.” Simon staat in zijn voortuin en wijst naar de brug in de verte. “‘s Nachts was ik een keer uit m'n bed en keek ik dus hier vanuit m'n raam op de brug en toen dacht ik daar staat een vliegtuig bovenop. Ik ben weer naar bed gegaan. Ik dacht ik zal wel dromen. En toen ‘s morgens keek ik dus naar het nieuws en toen stond er dus een mooie foto op het nieuws van een Dakota die onderweg was naar Soldaat van Oranje voor de musical die vastgelopen was hier op de brug.” Omwonende: Jan Roubos, woont hier zijn hele leven al Ik ben Jan Roubos. Ik ben in 1946 geboren hier op de boerderij waar mijn vader geboren is en mijn overgrootvader. Jan kijkt uit over de camping die zijn zoon heeft opgezet. “In 2002 de verkaveling rond was en dat we in die tijd verhuisd zijn naar de Kaagweg is m'n zoon in het bedrijf gekomen. Die had het idee om naast akkerbouwbedrijf ook nog een soort camping te beginnen en dat is sinds vijftien jaar best wel aardig uitgebreid tot wat het nu is.” Jan loopt richting het viaduct en verteld over zijn jeugdjaren. “Het was een ontmoetingsplek gewoon dat viaduct. We speelden onder het viaduct en naast het viaduct en rondom eigenlijk. Dat kon nog. Hier waren we altijd een soort wegkruipertje aan het doen. En achter die paal langsfietsen, zo omhoog fietsen en dan zo naar beneden. Dat deden we ook altijd, dat was ook altijd weer een sport om dat er beetje heelhuids vanaf te brengen. [MUZIEK VERSNELD] Dat was ook wel grappig.” VOICE-OVER: “meer dan tachtig jaar heeft de A44 levens verbonden. De vervanging zorgt voor minstens nog eens tachtig jaar erbij en minstens zulke leuke herinneringen en bewoners.” SIMON VAN DER LUIT: “ja, die brug. Ook mijn hele leven kijk je daar naar eigenlijk. En het hoort erbij eigenlijk.” ANDRÉ KUIPER: “het heeft eigenlijk dagelijks toch wel je aandacht. De momenten dat de brug draait. Geluid valt weg van het verkeer. Je ziet dan de boten varen zeg maar. Die gaan dan door de brug heen en dat heeft toch wel iets wat zou ik zeggen, iets magisch af en toe.” Logo Rijkswaterstaat Ministerie van infrastructuur en waterstaat   Beeldtekst: Wilt u op de hoogte blijven van dit project? Of onze nieuwsbrief ontvangen? Kijk op: www.rijkswaterstaat.nl/projectA44   Een productie van Rijkswaterstaat Copyright 2023

Wanneer aan de slag

Eind 2023 kunnen we de eerste 3 viaducten (Lisserweg viaduct, Hoofdvaart viaduct en Kaagbrug) gaan aanbesteden. Dat betekent dat we dan op zoek gaan naar een aannemer die deze viaducten kan vervangen. De selectie duurt ongeveer een jaar.

Daarna moet de geselecteerde aannemer nog alle voorbereidingen treffen voor de uitvoering van dit complexe werk. Ook dit zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Daarom verwachten wij dat u ons eind 2025/begin 2026 aan de slag ziet gaan.