Interview

Rijkswaterstaat in actie tijdens Oerol

Gepubliceerd op: 1 juli 2022, 17.16 uur - Laatste update: 8 juli 2022, 13.04 uur

Waterscooters die over het water varen, een stuk of 4 snelle motorboten en 2 patrouillevaartuigen. De gezamenlijke handhavingsactie van Rijkswaterstaat, de politie, Inspectie Leefomgeving en Transport en Agentschap Telecom tijdens het afgelopen Oerol festival (10 - 19 juni) zag er indrukwekkend uit.

Mobiel Verkeersleider Johan van den Akker vertelt over de actie: 'Met zo’n groot evenement weet je dat het druk wordt. Veel drukte betekent veel kans op overtredingen én een grotere kans op incidenten. Dus we pakken het groots aan.'

'Deze handhavingsactie tijdens Oerol Festival doen we nu een jaar of 6. Uit ervaring weten we dat het druk is op het water. Hotelschepen, traditionele zeilschepen van de bruine vloot, maar ook snelle motorboten en watertaxi’s varen op de Waddenzee richting Terschelling. Het is een groot gebied, dus je hebt veel mensen nodig en de juiste vaartuigen.'

Bij deze handhavingsactie staat veiligheid voorop

'Als we een overtreding zien, is een waterscooter veel sneller ter plaatse. Mensen zien ons gele patrouilleschip van ver aankomen en gaan opeens keurig varen. We zijn er niet op uit om zoveel mogelijk boetes uit te delen. Als iemand onverantwoordelijk bezig is, wil je diegene aanspreken op hun gedrag. Dat werkt het beste als je iemand ‘betrapt’. Daarnaast voeren we controles op veiligheidsvereisten uit. Bij deze handhavingsactie staat veiligheid voorop.'

Veiligheid voorop

'We willen dat iedereen een fijne tijd heeft op het water en ook weer veilig aan land komt. Helaas troffen we weer veel overtredingen aan tijdens deze actie: mensen die te snel varen, ontbrekende brandblussers, schepen met verlopen veiligheidscertificaten.'

'Varen zonder veiligheidscertificaat is alsof je zonder Apk-keuring rijdt. Gelukkig hadden we nu geen grote ongelukken, maar we zien het vaak genoeg wel fout gaan: aanvaringen, jachten die aan de grond lopen, brand aan boord van een schip, zeilen en masten die naar beneden komen. Drie weken geleden was er nog een dodelijk ongeluk op Terschelling. Dat willen we voorkomen. De regels zijn er niet voor niks.'

Niemand vraagt natuurlijk bij het opstappen: 'heeft u wel een vaarbewijs?'

'Tijdens deze actie was er een zeilschip waarvan de schipper geen groot vaarbewijs had. Daar schrik ik dan wel van! Diegene is verantwoordelijk voor pakweg 10 passagiers, maar is daar totaal niet toe bevoegd. Je bent toch op zee. Als er iets misgaat ben je echt wel even op jezelf aangewezen. Zijn passagiers wanen zich veilig. Niemand vraagt natuurlijk bij het opstappen: 'heeft u wel een vaarbewijs?'.

Missie geslaagd

'Wat deze actie zo mooi maakt, is dat we het echt samen doen. Iedereen is eindverantwoordelijk voor een bepaald stuk wetgeving. Rijkswaterstaat en Inspectie Leefomgeving en Transport kijken of schepen aan alle veiligheidsvereisten voldoen en zich aan de vaarregels houden. Inspectie Leefomgeving en Transport heeft zelf geen schepen. Daarom nemen wij deze collega’s aan boord.'

'De politie richt zich op opsporing van strafrechtelijke overtredingen. Het Agentschap Telecom controleert of schepen een marifoon hebben en correct gebruiken. Alle beroepsschepen zijn verplicht om een marifoon te hebben, maar daarbij gaat zo vaak iets mis. Vaak is er dan ook meer aan de hand.'

Veiligheid op het water: daar doen we het voor!

'Door samen te werken komen we veel meer op het spoor, dan als we dit alleen zouden doen. Daarom focussen we bij handhaving extra op samenwerkingen. Zo zijn er deze zomer meerdere handhavingsacties waarbij verschillende partijen aanhaken. Bijvoorbeeld Staatsbosbeheer, politie, Inspectie Leefomgeving en Transport, recreatieschappen en gemeentes. Zo houden we samen de vaarweg veilig.'

'De handhavingsresultaten dragen natuurlijk bij aan een succesgevoel. Als ik een gevaarlijke situatie onderschep voordat het fout gaat, dan ga ik echt met een tevreden gevoel naar huis. Dan denk ik: 'mijn werk heeft nut.' Bijkomend voordeel van zo’n gezamenlijke actiedag is dat we op elkaar ingespeeld raken. Hierdoor weten we elkaar bij andere situaties ook sneller te vinden. Bijvoorbeeld bij een incident. Snel kunnen handelen kan dan echt het verschil maken. Veiligheid op het water: daar doen we het voor!'