Interview

Veiliger laden en lossen bij de Gemeentekade Delden

Gepubliceerd op: 15 december 2021, 09.55 uur - Laatste update: 15 december 2021, 15.54 uur

In november 2021 zijn we gestart we met de eerste werkzaamheden aan de gemeentekade bij Delden. Daar maken we het kanaal breder zodat schepen veilig kunnen laden en lossen. Hiervoor moet de kade 12 m landinwaarts worden verplaatst.

Aan deze kade is ook veevoerbedrijf ForFarmers Delden gevestigd en op de kade staat een hun laad- en losinstallatie. Deze moet ook worden verplaatst. Wat dit voor het bedrijf betekent en hoe zij met de werkzaamheden omgaan? We vroegen het Marieke Leussink van ForFarmers.

Voordelen van het Twentekanaal

‘ForFarmers is ontstaan uit een coöperatie van boeren uit de regio om gezamenlijk veevoer in te kopen. Inmiddels is het bedrijf marktleider in Europa als het om veevoer gaat. We hebben veel verschillende locaties waar we ons veevoer produceren. Een aantal, waaronder de locatie in Delden, bevindt zich direct aan het Twentekanaal. Het kanaal is voor ons belangrijk voor de aanvoerlogistiek. Want de grondstoffen die wij gebruiken, zoals mais en tarwe, worden bij ons in bulk per schip aangeleverd. Dat is vele malen efficiënter dan per vrachtwagen, zowel voor het milieu als in kosten.’

Laad- en losinstallatie verplaatsen

‘Voor een veiliger en toekomstbestendiger Twentekanaal verruimt Rijkswaterstaat het kanaal nabij onze fabriek in Delden met 12 m. Dit betekent ook dat onze laad- en losinstallatie op die kade straks 12 m landinwaarts verplaatst wordt. Tegelijkertijd wordt de gemeentekade verlengd. Dit alles maakt het voor schepen makkelijker en veiliger te passeren terwijl andere schepen gelost worden. Tijdens de werkzaamheden kunnen schepen wél gelost worden, al moeten we daarvoor wel een tijdelijke installatie gebruiken die verderop de kade staat.’

Juiste projectafstemming

‘Vanuit ForFamers werken we graag mee aan een veilig en toekomstbestendig Twentekanaal; dat is ook in ons belang. De aanpassingen bij de gemeentekade in Delden was wel een puzzel, zo moest de planning aansluiten bij de renovatie van onze kadesilo’s. In goed overleg met Rijkswaterstaat is een planning overeengekomen, waarbij het voor ons mogelijk blijft schepen te verladen en hinder richting de omgeving zo veel mogelijk beperkt wordt. De werkzaamheden aan onze kant van de kade beginnen in mei 2022. In november van dat jaar wordt het opgeleverd en kunnen we de nieuwe, verlengde kade in gebruik nemen. En dat allemaal aan een ruimer, veiliger en toekomstbestendiger Twentekanaal.’